Gjest Raggy Skrevet 21. april 2012 #1 Skrevet 21. april 2012 Jeg lurer itt siden vi vil selge leilighet og kjøpe hus. Det jeg da lurer på er om høy egenkapital kan gi mulighet for å kjøpe noe som koster mer enn det vi eier i dag eller om det ikke endrer på vilkårene. Vi vil slik det ser ut nå tjene ca syvhundretusen. Egenkaptitalen må slik jeg har forstått det være på ca 15%. Kanksje et teit spørsmål, men hvilken huspris kan man kjøpe for med syvhundretusen i egenkapital. Jeg er ikke så flink med tall og slikt... Forstår at det ikke går ann å gi noe konkret svar siden alle saker blir vurdert individuelt, lurer mest på hvilken muligheter denne egenkapitalen gir. Tenker å ta resten av vurderinge sammen med banken. Kom gjerne med erfaringer visst du har solgt med gevinst og hvordan det var å få boliglån!
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #2 Skrevet 21. april 2012 Egentlig så er det ikke så viktig med egenkapital, det er viktig det og, men banken ser an de månedlige utgiftene, om man er singel/par/har barn/inntekt osv. Er ca 700.000 før eller etter skatt? Er dere single, kun dere to vil jeg si at dere kan få et helt greit boliglån til å kjøpe hus. 3-5 kanskje? For med de 700.000, så kan du jo bruke litt til egenkapital, noe til å betale ned litt av huset, og dermed kunne velge noe dyrere, og sette av litt til uforuttsette utgifter på en sparekonto (ca 100-150 tusen).
Lista Skrevet 21. april 2012 #3 Skrevet 21. april 2012 Med 700 000 i EK kan dere i teorien få boliglån på 3 966 666 (700 000/0,15*0,85), men om dere har inntekt nok til å betjene det er en annen sak
Gjest Raggy Skrevet 21. april 2012 #4 Skrevet 21. april 2012 Med 700 000 i EK kan dere i teorien få boliglån på 3 966 666 (700 000/0,15*0,85), men om dere har inntekt nok til å betjene det er en annen sak Hahaha ja det var litt av en sum! Håpet er at vi kan få til å kjøpe noe i nærheten av to mill men det vil tiden vise.. Ligger mange fine hus ute til ca to mill her vi bor. Men det kommer jo skatt av denne pene syvhundretusen summen samt at vi har barn så hva det ender med er ikke godt å si. Har ihvertfall et godt samarbeid med banken. Må sette meg litt inn i tall så ikke banken tro jeg er heeeel på jordet! Vi har samlet inn ca 41 tusen pr mnd etter skatt, gjeld på bil på ca 30 tusen Kan jeg bare putte alle disse tallene oppi en boks også trekke lykkeloddet tro???;
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #5 Skrevet 21. april 2012 Men det kommer jo skatt av denne pene syvhundretusen summen Hvorfor det? Har dere ikke bodd der? 1
Rosalie Skrevet 21. april 2012 #6 Skrevet 21. april 2012 Egenlapital er jo bare en av brikkene som bestemmer hvor mye dere kan få i lån. Dere skal jo fortsatt klare å betjene lånet, så en pekepinn er 3-gangen i inntekt i lån samme hvor høy egenkapital man har.
Edvarda Skrevet 21. april 2012 #7 Skrevet 21. april 2012 Hvorfor det? Har dere ikke bodd der? Lurer også på dette, dere må jo ikke skatte av dette hvis dere har bodd i leiligheten i minst 1 av de siste 2 årene?
Gjest Raggy Skrevet 21. april 2012 #8 Skrevet 21. april 2012 Hvorfor det? Har dere ikke bodd der? Jamen der kan du se hvorfor jeg trenger denne tråden, jeg har behov for å lære litt om dette før prossesen settes igang:) så hurra for at jeg fant ut at vi ikke behøver å skatte av gevinsten!!!
Gjest Raggy Skrevet 21. april 2012 #9 Skrevet 21. april 2012 Egenlapital er jo bare en av brikkene som bestemmer hvor mye dere kan få i lån. Dere skal jo fortsatt klare å betjene lånet, så en pekepinn er 3-gangen i inntekt i lån samme hvor høy egenkapital man har. Gange samlet inntekt før skatt med tre altså?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #10 Skrevet 21. april 2012 Egentlig så er det ikke så viktig med egenkapital, det er viktig det og, men banken ser an de månedlige utgiftene, om man er singel/par/har barn/inntekt osv. Det var før, nå er det veldig viktig med egenkapital. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå