AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #1 Skrevet 21. april 2012 Hei! Jeg har bestemt meg for å få god kondis og gå ned i vekt. Har sluttet med alt godteri og brus, og håper at dette sammen med 3-4 dager med jogging/løping vil være nok til å gå ned. (Ønsker å gå ned fra 78 kg til 62-65kg, er 174-175 cm høy) Har begynt å gå lengre turer og prøver å jogge så mye som mulig, problemet mitt er at jeg blir ekstremt sliten ganske fort, dersom jeg jogger 4 minutter må jeg kaste opp og beina gir etter Prøver å presse meg men blir helt utav det etterpå. Kan jeg gå - jogge - gå - jogge i starten? Har lest at med mindre man jogger 10-15 min så har det ingen effekt. noen som har tips til hvordan jeg kan få god kondis på en litt snillere men likevel effektiv måte? Bør jeg kanskje jogge litt hver dag istedetfor? Er veldig motivert og ikke redd for å presse meg, men akkurat nå føles det ganske jævlig Håper noen har tips til meg! 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #2 Skrevet 21. april 2012 Det å veksle mellom gåing og jogging er helt ypperlig, og er egentlig anbefalt for å få godt utbytte av treningen.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #3 Skrevet 21. april 2012 Jeg tror det er god trening for deg å veksle mellom rask gang og jogging. Dersom du gjør sånn regelmessig vil du merke at du klarer å holde ut lengre og lengre med joggingen. Det går fort "rette veien", forutsatt at du trener regelmessig. Lykke til
Gjest Marmot Skrevet 21. april 2012 #4 Skrevet 21. april 2012 Det finnes veldig mange joggeprogrammer der man skal jogge i typisk 60 sekunder og så gå i 90 sekunder, og så øke intervallene etterhvert.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 21. april 2012 #5 Skrevet 21. april 2012 Helt fint og gå og jogge om hverandre. Bare bra det. Og bruk din egen mal på dette. Gå helt opp til maks når du løper, men ikke over så du spyr. Så går du litt, og så løper du opp til maks igjen. Kutt ned litt og litt på gåingen og øk litt og litt på joggingen. Og gi deg selv god tid. Sett deg et mål på f.eks 3 km om fire måneder. Et mål du kan klare greit med god tid. Og den dagen du klarer 3 km FØR de fire månedene har gått, så får du en ekstra boost av dette.
mira85 Skrevet 22. april 2012 #6 Skrevet 22. april 2012 Bare husk at det er KJEMPE VIKTIG med godt dempede joggesko, helst tilpasset av noen som kan det! Det er veldig lett å få belastningskader når du er nybegynne... LYKKE TIL
mira85 Skrevet 22. april 2012 #7 Skrevet 22. april 2012 Bare husk at det er KJEMPE VIKTIG med godt dempede joggesko, helst tilpasset av noen som kan det! Det er veldig lett å få belastningskader når du er nybegynne... LYKKE TIL
Gjest epletre. Skrevet 22. april 2012 #8 Skrevet 22. april 2012 Det er ikke mange som klarer å holde et joggetempo lenge når de er utrente. Det klarte ihvertfall ikke jeg! Mange har hverken kondisjon, styrke eller motivasjon til det. Og da er det lett at man gir opp underveis, lenge før man har nådd målet sitt og oppfylt potensialet man har. Da jeg startet med løping var mitt første mål å kunne jogge sammenhengende i en halv time. Det er mange måter å komme dit på - og som andre foreslår er det en god ide å bytte å gå og jogge underveis. Det kan du styre selv, men det kan også være motiverende med et program, så har du en bestemt plan for treningsøkten din, og det kan bli lettere å presse seg når det butter i mot. F.eks. har Löplabbet mange gode tips og et tolvukersprogram som ser veldig bra ut. Når programmet er fullført har du nådd 35 min sammenhengende jogging. Iform har også et lignende program der 5 km er målet. Å jogge 5 km på 30 min er også et fint mål å strekke seg etter i starten! Disse programmene legger opp til tre ukentlige økter, de fleste mellom 30-40 min. I tillegg er det supert å legge inn en lengre økt der du går raskt 1-2 timer eller sykler eller svømmer. Lykke til! Husk gode sko, litt styrkeøvelser for bein og mage/rygg, og uttøyning!
Lykkelitenen Skrevet 22. april 2012 #10 Skrevet 22. april 2012 Jeg vil si meg enig med det som nevnes over, det hjalp meg veldig å følge løplabbets progam når jeg begynte å trene, merket fort progresjon. MEN, som utrent ville jeg vært svært oppmerksom på skader, det er fort gjort å få belastningsskader som noen over påpeker, så GODE sko, tilpasset din fot og ditt tråkk er viktig, det samme er det at du jogger på rett underlag. Asfalt og mølle er ikke bra for bena dine, så har du en grusvei som ikke er for hard eller en sti er det absolutt det beste for bena din. Gjerne litt helling også om du bruker mølle. Lykke til med løpingen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå