AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #1 Skrevet 21. april 2012 Dette høres sikkert ut som et dumt spørsmål....men jeg har vel et "luksusproblem" og trenger litt motivasjon for å fortsette å spare: jeg har det aller meste jeg trenger, men lever likevel et veldig sparsommelig liv: jeg eier min egen leilighet, er gjeldfri, har flere hundre tusen stående på bankkonto. Hva ville dere unnet dere og eventuelt spart til hvis dere var i min situasjon? Kunne selvfølgelig spart til større leilighet, men er så fornøyd med den jeg har nå og mener helt realistisk den vil være stor nok de neste ti årene/eventuelt resten av livet. Kunne bodd på et dyrere strøk av byen, men der ville jeg ikke trivdes. Har tenkt på å kjøpe leilighet for utleie, men vet man kan risikere veldig mye jobb og å tape penger hvis man får feil leieboer... Så hva ville dere spart til hvis boliglånet var nedbetalt?
lulle Skrevet 21. april 2012 #2 Skrevet 21. april 2012 Jeg ville invistert i et feiehus/ferieleilighet i Spania. Prisene er lave nedover i europa og jeg tror det kan være en god invistering nå. Du kan leie ut leiligheten på vinterhalvåret. Da får du inn både penger, men også at noen er i leiligheten slik at den ikke blir stående tom. Kjekt å kunne invitere ned venner og bekjente :-)
liv Skrevet 21. april 2012 #3 Skrevet 21. april 2012 Hytte? Båt? Kommer jo helt ann på interessene dine det
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #4 Skrevet 21. april 2012 Hva du kan gjøre med pengene kan du jo alltids sjekke på spar.no, mange fine tips der. :fnise:
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #5 Skrevet 21. april 2012 Investere i eiendom er alltid lurt. Om du ikke ønsker å ta utleie-biten selv, så kan du kontakte bedrifter som driver med utleie av leiligheter / hus, så tar de seg av det administrative. Her i Stavanger er det vanlig p.g.av oljeindustrien.
Surriball Skrevet 21. april 2012 #6 Skrevet 21. april 2012 Kjøpt meg en bil, hvis du ikke har det fra før? Spist litt flottere, unnet meg flotte klær. Det er for så vidt ting som ikke varer så lenge og sånn sett ikke investeringer, men samtidig tenker jeg at når man har råd til det med nedbetalt bolig og alt, hvorfor ikke? Kanskje jeg ville spart til en lengre reise med noen jeg er glad i? Hvis du har barn, spare litt for dem? Eller kjøpe leilighet, leie den ut til noen andre og så når barna blir studenter la dem bo der for en rimelig leie? Jeg syns det er litt vanskelig å se for seg hva jeg ville kjøpt, for på min agenda står bil og bolig når jeg kommer så langt at jeg er ferdig med studiet. Men hva ønsker man seg når man har alt?
Nusseli Skrevet 21. april 2012 #7 Skrevet 21. april 2012 Lægga massor i pensjonssparing och ta ut pensjon många år tidigare æn ræknat Annars kan du dela med mig 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #8 Skrevet 21. april 2012 Fremtiden. Tidlig pensjon, hytte, et friår.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #9 Skrevet 21. april 2012 fremtiden.. Sørg for og få en så fin alderdom som mulig istedenfor og sitte hjemme og se på dagsrevyen med resten av pansjonistene Eller bare sørg for en heftig arv til dine potensielle barn/barnebarn :-D
feuerstein Skrevet 21. april 2012 #10 Skrevet 21. april 2012 Hvis du er like uhelbredelig nysgjerrig som meg kan du jo spare til å studere mer, dvs at du skal kunne opprettholde nåværende levestandard samtidig som du tar en master i noe?
Happygolucky Skrevet 23. april 2012 #11 Skrevet 23. april 2012 Gått Kilimanjaro, Macchu Pichu, Amazonas, road tripet tvers over USA, Rovos rail ++++++ Herrejemini, her er det bare å kline til!
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #12 Skrevet 23. april 2012 Jeg ville hvertfall tenke på å investere litt/mye avhengig av hvilken risiko du ønsker å ta. Investering trener jo heller ikke være i aksjer, men kan f. eks være en leilighet til som du ønsker å leie ut. Men det kan være lurt å kjøpe på et attraktivt sted slik at du får leid ut så mye som mulig selv om det er litt dyrere å kjøpe på disse stedene. Slik det er nå så er renta relativt lav, og siden du er gjeldfri så vil du kunne få mye for et lån på en andre leilighet. Den vil selvsagt stige, men det er mye som tyder på at den vil være forholdsvis lav noen år til. Det er også mye lettere å selge i attraktive områder hvis du ikke lenger ønsker å leie ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå