Gå til innhold

Leie bolig med lav inntekt (AAP ytelse).

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Jeg har per i dag minstesats på AAP. Har ca 9600 kr i mnd utbetalt.

Jeg har en kronisk sykdom som hindrer meg fra arbeid og skole. Har også flere kroninske sykdommer som gjør sykdomsbildet komplisert.

Så til problemet..Jeg har lyst til å flytte for meg selv, men ser på det som veldig vanskelig. Jeg er dårlig i funksjon, så det å bo alene å gjøre daglidagse gjøremål kan bli vanskelig, men har lyst til å prøve å komme meg litt videre i livet. Føle meg litt mer normal.

Saksbehandleren min sa jeg muligens kunne gå til sosialen og få støtte til bolig. Dette har jeg regnet på litt på nettet selv, og funnet ut at om jeg finner en leilighet til, ja, ca 6000 kr i leie- som er der prisen ligger på en grei leilighet her - så vil jeg få ca 2000kr i støtte til bolig.

Da har jeg altså 5500kr igjen i mnd å leve for. Hvordan skal jeg klare dette???

Jeg er avhengig av bil, så dermed bensin og forsikring.

Mat.

Tv, mediebruk, mobil.

Innboforsikring.

I følge SIFO ligger et referansebudsjett for meg som, 1. person. Kvinne mellom 20-50 år og 1 bil, på 9600 kr mnd. Det er uten bolig og strøm. Det hadde jeg klart meg veldig fint på, men det er nesten halvparten av det jeg NAV kan hjelpe meg med.

Jeg har ikke valgt å bli syk. Føler meg litt låst nå..

Er det noen som har noen råd til min situasjon?

Finnes det noe som kan bedre den økonomiske situasjonen?

Eller må jeg fortsette å bo hjemme?

:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du får AAP, så har du rett på bostøtte fra Husbanken.

Må også bare rette på deg, du har utbetalt 9600 kroner per 4. uke, men det er ikke bare 4 uker i en måned. Jeg regner med at du har minstesats og tabelltrekk 7100 (siden du skriver 9600 i mnd), og da har du faktisk 10 417 kroner utbetalt i måneden (i tillegg til litt ekstra i desember og juni da det er mindre/ikke noe skattetrekk). Om du lager budsjett per måned og ikke per 4. uke, bør du operere med inntekt på 10 417 og ikke 9616 kroner for å få det riktig.

Jeg går selv på minstesats AAP og har ikke problemer med å klare økonomien. Det er selvsagt ikke rom for noe luksus, men jeg klarer meg helt fint. Man må rett og slett prioritere. Når du har valgt å ha bil, så må du regne med å måtte knipe inn andre steder. Siden du har bil, er det kanskje mulighet for å flytte lengre fra sentrum? Det er ofte billigere å bo "på bygda".

Jeg synes ikke det er lite penger med 5500 kroner til mat, bil, tv, mobil etc. Man må bare prioritere så går det helt fint. Anbefaler deg å ha et detaljert budsjett, det gjør ting mye enklere.

Skrevet

Prioritering og atter prioritering

Hva som står på SIFO sine sider kan du bare glemme, slik er ikke realiteten

Finn billig bosted, lev sparsomt, kutt ut alle unøvendige goder

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til sammen får man mer om man går på sosialen. Og husbanken har en maxgrense på 2200 som de dekker.

AnonymBruker
Skrevet

Til sammen får man mer om man går på sosialen. Og husbanken har en maxgrense på 2200 som de dekker.

Kilde? Jeg har via bostøttekalkulator funnet ut at jeg kan få max 2590 kroner i bostøtte.

AnonymBruker
Skrevet

Kilde? Jeg har via bostøttekalkulator funnet ut at jeg kan få max 2590 kroner i bostøtte.

Det kommer ann på hvor mye man tjener ser jeg.

Skrevet

Hei.

har du søkt om varig ufør? hvis du har en kronisk lidelse så har du jo rett på varig ufør.

som varig ufør får du MYE mer rettgheter, blandt annet så kan du søke om startlån og egenkapital.

da får du opp til 1.4 mill i lånn og så FÅR DU alt fra 300 - 900 tusen i egenkapital som du IKKE BETALER NED MED PENGR, du betaler ned med å BO DER...

og det strartlånet vil koste deg 4000,- i måneden..

og så får du ca 2000- 2500,- av husbanke.

men på AAP har du ikke rett på dette..så er du kronisk syk så søk om varig ufør du :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer meg med 4000 i mnd (av og til litt mindre) til regninger (internett, forsikring), mat, legeutgifter, spesialkrem (100 kr stk, bruker noen i mnd) og transport (busskort, 400 kr). 5500 er ganske bra, helt ærlig. Studenter klarer seg med 2000 kr til mat, drikke etc.

Hvorfor innbo-forsikring? Hvorfor ikke kjøpe start-forsikring via IF? Billigere, og omfatter opptil 100,000kr i verdi på innbo, plus reise og ulykke.

Ifølge SIFO skal jeg ha mnd forbruk (uten bolig) på 7370 kr. Jeg har halvparten. Det går bra. Du må bare lære deg små triks. Handle bare en gang i uken, lær deg hva ting faktisk koster (ikke hiv nedi, det blir svindyrt), ha matplan klar, om ikke sett opp et budskjett, vit alltid hva du har på kontoen. Sett ting på trekk med en gang, slik at du vet hva du har å rutte med. Bruker du mye på noe, må du kutte tilbake på noe annet. Ikke simsalabim, bare litt tenking.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer meg med 4000 i mnd (av og til litt mindre) til regninger (internett, forsikring), mat, legeutgifter, spesialkrem (100 kr stk, bruker noen i mnd) og transport (busskort, 400 kr). 5500 er ganske bra, helt ærlig. Studenter klarer seg med 2000 kr til mat, drikke etc.

Hvorfor innbo-forsikring? Hvorfor ikke kjøpe start-forsikring via IF? Billigere, og omfatter opptil 100,000kr i verdi på innbo, plus reise og ulykke.

Ifølge SIFO skal jeg ha mnd forbruk (uten bolig) på 7370 kr. Jeg har halvparten. Det går bra. Du må bare lære deg små triks. Handle bare en gang i uken, lær deg hva ting faktisk koster (ikke hiv nedi, det blir svindyrt), ha matplan klar, om ikke sett opp et budskjett, vit alltid hva du har på kontoen. Sett ting på trekk med en gang, slik at du vet hva du har å rutte med. Bruker du mye på noe, må du kutte tilbake på noe annet. Ikke simsalabim, bare litt tenking.

:rope: Studenter får LÅN :kjefte:

• Liker 8
Skrevet

Om du må ha bil pga sykdom kan du søke grunnstønad til å få dekket utgiftene. Om ikke får du finne et sted å bo som gjør at du ikke trenger bilen. Og om du bor hjemme nå så antar jeg at du fint klarer å spare 5000 i mnd så du har til ting og tang når du flytter ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du får AAP, så har du rett på bostøtte fra Husbanken.

Må også bare rette på deg, du har utbetalt 9600 kroner per 4. uke, men det er ikke bare 4 uker i en måned. Jeg regner med at du har minstesats og tabelltrekk 7100 (siden du skriver 9600 i mnd), og da har du faktisk 10 417 kroner utbetalt i måneden (i tillegg til litt ekstra i desember og juni da det er mindre/ikke noe skattetrekk). Om du lager budsjett per måned og ikke per 4. uke, bør du operere med inntekt på 10 417 og ikke 9616 kroner for å få det riktig.

Jeg går selv på minstesats AAP og har ikke problemer med å klare økonomien. Det er selvsagt ikke rom for noe luksus, men jeg klarer meg helt fint. Man må rett og slett prioritere. Når du har valgt å ha bil, så må du regne med å måtte knipe inn andre steder. Siden du har bil, er det kanskje mulighet for å flytte lengre fra sentrum? Det er ofte billigere å bo "på bygda".

Jeg synes ikke det er lite penger med 5500 kroner til mat, bil, tv, mobil etc. Man må bare prioritere så går det helt fint. Anbefaler deg å ha et detaljert budsjett, det gjør ting mye enklere.

TS her.

Bostøtte har jeg regnet med. Det er de 2000 kr jeg har skrevet opp i innlegget.

Har du samme som meg i mnd du da?

Jeg er veldig flink med økonomi. Jeg er gjerrig.

Jeg syns heller ikke det er lite med 5500kr for mat, bil, tv, mobil osv.. hadde det bare vært det. Men det er jo alt i alt.

Jeg vil ikke bo i sentrum. Jeg snakker om prisene rundt om her jeg bor nå. Bil er jeg avhengig av for å kunne komme meg til butikken, til avtaler/besøk.. ja, you get it ;)

Hva skjer den mnd jeg må betale vegavgift - da er jeg 1000 kr over budsjettet som går på mat, bil, tv, mobil, internett. Da har jeg brukt over 6000kr.

Den mnd jeg må kjøpe linser er jeg så vidt under 5000 kr.

Da har jeg ikke råd til å kjøpe meg tannkrem..! :frown:

AnonymBruker
Skrevet

Prioritering og atter prioritering

Hva som står på SIFO sine sider kan du bare glemme, slik er ikke realiteten

Finn billig bosted, lev sparsomt, kutt ut alle unøvendige goder

Det er jeg klar over. Men som jeg skrev over her; Hva skjer den mnd jeg må kjøpe linser og da har 26 kr dagen igjen å leve for? Mnd jeg får vegavgift å går 603 kr i minus.

Jeg må holde meg inne og ikke få besøk, håpe jeg ikke blir bedt i bursdager eller bedt til noen...

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

har du søkt om varig ufør? hvis du har en kronisk lidelse så har du jo rett på varig ufør.

som varig ufør får du MYE mer rettgheter, blandt annet så kan du søke om startlån og egenkapital.

da får du opp til 1.4 mill i lånn og så FÅR DU alt fra 300 - 900 tusen i egenkapital som du IKKE BETALER NED MED PENGR, du betaler ned med å BO DER...

og det strartlånet vil koste deg 4000,- i måneden..

og så får du ca 2000- 2500,- av husbanke.

men på AAP har du ikke rett på dette..så er du kronisk syk så søk om varig ufør du :)

TS her.

Nei, jeg har ikke søkt varig ufør. Men det er jo noe å tenke på - absolutt når jeg leser her..Er dette sant? Dette var gode goder!

Syk er jeg jo uansett på AAP eller Ufør, så..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Veldig dårlig argument med studenter!! Hvis du ser på SIFO så står det nettopp 2000 kr til mat og drikke! LES!

Studenter har i tilegg mer enn lov til å jobbe ved siden av, så mye dem orker. Og etter 3 år har dem kanskje en utdannelse og en fremtid som svært godt betalt.... Tenk litt lenger.

Ja, jeg er flink med økonomi, og vet hvordan man skal spinke og spare. Har også bodd for meg selv enn gang da jeg var student og levde på svært lite, men nå er situasjonen enn helt annen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om du må ha bil pga sykdom kan du søke grunnstønad til å få dekket utgiftene. Om ikke får du finne et sted å bo som gjør at du ikke trenger bilen. Og om du bor hjemme nå så antar jeg at du fint klarer å spare 5000 i mnd så du har til ting og tang når du flytter ;)

TS her.

Saksbehandleren min sa dem ikke dekket bil. Har også glemt å nevne at forsikring på bil ikke er regnet med.

Ja. Det er akkurat det jeg gjør. Jeg sparer, så nå har jeg råd til både møbler og bil når jeg flytter :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Bostøtte har jeg regnet med. Det er de 2000 kr jeg har skrevet opp i innlegget.

Har du samme som meg i mnd du da?

Jeg er veldig flink med økonomi. Jeg er gjerrig.

Jeg syns heller ikke det er lite med 5500kr for mat, bil, tv, mobil osv.. hadde det bare vært det. Men det er jo alt i alt.

Jeg vil ikke bo i sentrum. Jeg snakker om prisene rundt om her jeg bor nå. Bil er jeg avhengig av for å kunne komme meg til butikken, til avtaler/besøk.. ja, you get it ;)

Hva skjer den mnd jeg må betale vegavgift - da er jeg 1000 kr over budsjettet som går på mat, bil, tv, mobil, internett. Da har jeg brukt over 6000kr.

Den mnd jeg må kjøpe linser er jeg så vidt under 5000 kr.

Da har jeg ikke råd til å kjøpe meg tannkrem..! :frown:

Jeg har det samme som deg, ja. Om du er både gjerrig og flink med økonomi, så er det ingen problemer å klare seg på 5500 kroner :)

Du bør kanskje regne ut hva alle bilkostnadene kommer på per år, og sette av penger hver måned slik at du har råd til å betale store regninger når de kommer. Det samme med andre store utgifter som kommer sjeldnere enn en gang i måneden.

Bruker du 2500 på mat (du kan sikkert fint klare deg på 2000 også), har du 3000 kroner igjen til andre ting. Jeg ser ikke helt hvordan det skal være vanskelig?

AnonymBruker
Skrevet

Du sparer opp til et par husleier og depositum samt en liten bufferkonto mens du bor hjemme. Når du da flytter så har du nok tid til å søke bostøtte.

Jeg går på AAP, har måttet kvitte meg med bilen selv om reise i seg selv er slitsomt. Jeg skulle hatt nye briller for jeg ser ikke godt nok med de jeg har. Tannlege er utopi. Ferie vet jeg ikke hva er. Mitt matbudsjett er på 1200 kr i måneden og jeg hater vintermånedene med høye strømregninger. Allikevel så får jeg ting til å gå rundt og er glad for det. :)

Skrevet

Jeg ser ikke helt hvordan det skal være vanskelig?

Ikke jeg heller.

Når jeg bodde alene så hadde jeg mindre utbetalt enn TS og fikk bare 1000,-/1500,- i bostøtte.

Klarte meg fint. Ingen luksus selvfølgelig, aldri råd til klær f.eks, men jeg overlevde helt fint.

Man må bare prioritere og være kreativ :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg klar over. Men som jeg skrev over her; Hva skjer den mnd jeg må kjøpe linser og da har 26 kr dagen igjen å leve for? Mnd jeg får vegavgift å går 603 kr i minus.

Jeg må holde meg inne og ikke få besøk, håpe jeg ikke blir bedt i bursdager eller bedt til noen...

Kjøpe briller i stedet. Linser er en unødvendig luksus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpe briller i stedet. Linser er en unødvendig luksus.

Briller trenger ikke å være så billig da. Her endret synet seg så mye at jeg burde ha hatt nye briller etter et år. Bare glassene koster 6000 kr.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...