Edvarda Skrevet 20. april 2012 #1 Skrevet 20. april 2012 Hei, jeg skal kjøpe et webkamera til Skype og noen webseminarer. Jeg vil bruke minst mulig penger på dette, men det må jo fungere..og jeg blir helt forvirret av alle mulighetene og spesifikasjonene Jeg trenger også mikrofon, eller headset kanskje? Altså billigst mulig, men bra nok, hos Elkjøp eller Expert. Noen som kan hjelpe meg?
Edvarda Skrevet 22. april 2012 Forfatter #2 Skrevet 22. april 2012 Ingen som vet om dette kameraet er bra nok til å Skype og ha nettmøter uten problemer? Eller må jeg i praksis opp på dette nivået ?
Lutetium 71 Skrevet 22. april 2012 #3 Skrevet 22. april 2012 Jo høyere oppløsning det er på kameraet (dvs HD eller bedre), jo høyere krav stilles det til pcen. Så du bør ikke gå for HD versjonen på en eldre pc. Er det veldig viktig at bildekvaliteten skal være bra, går du for HD versjonen, ellers er det vel litt bortkasta? Hva bruker folkene i andre enden av skypen din? Hvis ikke de bruker noe spesielt avansert, virker det litt rart at du skulle trenge å bruke det. Menmen, jeg er ikke så inne på webcamera. :gjeiper:
PuppyEyees Skrevet 22. april 2012 #4 Skrevet 22. april 2012 http://www.staplesbutikken.no/pc-og-tilbehor/foto-og-video/digitale-kamera/webkamera-logitech-c110?r=bf Selv er jeg veldig fornøyd med det ^ dog for privat bruk, vet ikke hvor mye mer du trenger for jobb...
Lutetium 71 Skrevet 22. april 2012 #5 Skrevet 22. april 2012 http://www.staplesbutikken.no/pc-og-tilbehor/foto-og-video/digitale-kamera/webkamera-logitech-c110?r=bf Selv er jeg veldig fornøyd med det ^ dog for privat bruk, vet ikke hvor mye mer du trenger for jobb... Good point. TS bør spørre oppdragsgiver om hva minstekravene er for det kameraet. Er det hipp som happ, burde det ikke være noe særlig i veien for å gå for ett billig ett.
PuppyEyees Skrevet 22. april 2012 #6 Skrevet 22. april 2012 Good point. TS bør spørre oppdragsgiver om hva minstekravene er for det kameraet. Er det hipp som happ, burde det ikke være noe særlig i veien for å gå for ett billig ett. Nettopp. Så lenge du har god belysning i rommet og ikke prater ned i en pute så funker dette veldig fint. Jeg sover på skype noen ganger, og det fanger opp relativt lite lys, men iforhold til andre jeg har hatt er det helt ok. Lyden på det er ganske bra. Uansett, en av tingene med programmer som f.eks skype, er at du kan ha et cam til 800,- og det kan få kvaliteten til ett til 100,- pga internettdekningen, lang samtale eller at det er mange i samtalen. Derfor ville jeg spurt sjefen, for er det virkelig så viktig med et helt perfekt bilde?
Edvarda Skrevet 22. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2012 Tusen takk for gode svar! Det er ingen spesielle spesifikasjoner, jeg er bare opptatt av at jeg ikke ser helt bak mål ut med for dårlig utstyr.. Eller for dårlig lydutstyr! Trodde jeg "måtte" ha separat headset, men funker sånne innebygde mikrofoner altså? Vil alle høre hva som blir sagt? Jeg skal altså ha noen møter, og i den andre enden er det flere folk men tror de sitter sammen. Ellers har jeg grei (midi-alternativet) nettlinje og gammel, men solid pc.
Klatt Skrevet 22. april 2012 #8 Skrevet 22. april 2012 (endret) Kan gi deg en ganske kjapp og enkel innføring i webkameraer. Husk forresten først at om du kjøper hos Elkjøp, så har de 30 dagers åpent kjøp også på dette produktet. Anbefaler deg for all del å ta det i bruk hvis du velger å gå for Trust sitt (noe jeg ikke vil anbefale..) Mikrofonene som sitter på kameraene av litt høyere pris er av relativt grei kvalitet, men ulempen med dem er at de ikke har noe form for støykansellering. Dvs at de fanger opp ALL mulig lyd som skjer rundt deg. Skal du bruke disse som mikrofin i møter eller tilsvarende MÅ du ha det rolig rundt deg, hvis ikke blir det helt jævlig å høre på. Vil for all del anbefale deg en ekstern mikrofon/skikkelig skype-headset om du vil at andre skal høre deg godt. Kvaliteten på videoen du overfører avhenger faktisk mest på nettlinja di. Er det dårlig linje mellom deg og partneren/ene, så blir videokvaliteten dårlig uansett om du har et kamera som viser full-HD. Selvfølgelig, jo dårligere kamera, jo dårligere video.. Personlig vil jeg ikke på noen måte anbefale Trust sitt til 99,- kroner med mindre du er lutfattig. Unnskyld at jeg spør, men hvis det er møter og seminarer, noe som høres ganske jobbrelatert eller lignende ut, så kan du vel spandere på deg 399,- (http://www.elkjop.no/product/data/ovrige-dataprodukter/LTWC525/logitech-hd-webkamera-c525) til et skikkelig kamera.. (Snakker du med riktig selger kan du kanskje få dette enda litt billigere også.) Endret 22. april 2012 av Klatt
Edvarda Skrevet 23. april 2012 Forfatter #9 Skrevet 23. april 2012 Takk for råd og forklaringer! Neida, jeg er ikke lutfattig, jeg har bare ikke peiling på webkameraer og gidder ikke bruke mer enn jeg må Det vil være helt stille rundt meg, så headset er ikke nødvendig da? Det jeg er mest bekymret for er om jeg hører hva de sier, er et annet språk så det er viktig at jeg hører godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå