Gå til innhold

Hvordan er det å bo på østkanten i Oslo?

22 stemmer

1. 1. Anbefales det å bo på østkanten?

• JA
      18
    • NEI
      4

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke godt å si hva en skal tro, så jeg vil høre fra dere som har bodd eller bor der.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Østkanten er så mangt!

Man kan ikke sammenligne områder som Torshov, Grünerløkka, Løren, o.l. med Stovner, Grorud, Tveita, Holmlia, o.l.

Jeg bor selv på Torshov og stortrives her. Men aldri i verden om jeg kunne bodd oppe i Groruddalen eller på Holmlia.

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg trives, og har alltid bodd på østkanten rundt om.

AnonymBruker
Skrevet

Østkanten er så mangt!

Man kan ikke sammenligne områder som Torshov, Grünerløkka, Løren, o.l. med Stovner, Grorud, Tveita, Holmlia, o.l.

Jeg bor selv på Torshov og stortrives her. Men aldri i verden om jeg kunne bodd oppe i Groruddalen eller på Holmlia.

Å, jeg burde vel ha spesifisert. Tenkte på Stovner osv.

AnonymBruker
Skrevet

Dette med vestkant vs. østkant, jeg skjønner meg ikke helt på det. Jeg er ikke fra Oslo og har aldri bodd der, så det er sikkert derfor jeg ikke skjønner meg på dette. Har fått med meg at innvandrere bosetter seg på østkanten og at det er mye uro og kriminalitet på denne siden, men jeg klarer ikke å skjønne at man har slike ghetto lignende områder i Norge, eller rettere sagt Oslo? Eller er Oslo bare veldig forskjellige fra resten av landet? Hvis jeg noen gang bestemmer meg for å bosette meg i Oslo da jeg er ferdig med studiene, er det da større mulighet for å bli ranet, voldtatt og lignende hvis jeg bosetter meg på østkanten?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Stovner bydel og trives utmerket :)

Skrevet

Ifølge flere på KG kommer jeg fra en rik familie, men til tross for det bor jeg på østkanten og trives der. Jeg har bodd her i over ett år og har fremdeles ikke blitt ranet eller slått ned, selv på sene lørdager. Sjokkert?

Skrevet

Dette med vestkant vs. østkant, jeg skjønner meg ikke helt på det. Jeg er ikke fra Oslo og har aldri bodd der, så det er sikkert derfor jeg ikke skjønner meg på dette. Har fått med meg at innvandrere bosetter seg på østkanten og at det er mye uro og kriminalitet på denne siden, men jeg klarer ikke å skjønne at man har slike ghetto lignende områder i Norge, eller rettere sagt Oslo? Eller er Oslo bare veldig forskjellige fra resten av landet? Hvis jeg noen gang bestemmer meg for å bosette meg i Oslo da jeg er ferdig med studiene, er det da større mulighet for å bli ranet, voldtatt og lignende hvis jeg bosetter meg på østkanten?

Alt kan hende, men jeg har aldri opplevd noe sånt. Om det er fordi jeg har hatt flaks, om det bare ikke er så vanlig som medier tilsier eller at det bare er at jeg kjenner byens normer vet jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge flere på KG kommer jeg fra en rik familie, men til tross for det bor jeg på østkanten og trives der. Jeg har bodd her i over ett år og har fremdeles ikke blitt ranet eller slått ned, selv på sene lørdager. Sjokkert?

Alt kan hende, men jeg har aldri opplevd noe sånt. Om det er fordi jeg har hatt flaks, om det bare ikke er så vanlig som medier tilsier eller at det bare er at jeg kjenner byens normer vet jeg ikke.

En blir jo litt skeptisk når en hører så mye negativt om østkanten. Det er jo litt skummelt for meg, som ikke er opprinnelig fra Oslo, å skulle flytte dit og havne i et skummelt område hvor det skjer litt av hvert. Må si at jeg er veldig skeptisk når det gjelder å bosette seg i Oslo.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd på Høybråten. Det tilhørte Lørenskog kommune før, men så tok Oslo over. Så da skjønner dere sikkert at Høybråten ligger på grensen til Lørenskog.

Høybråten er det et av de finere stedene på Østkanten, og ligger nedenfor Stovner, men ovenfor Furuseth.

Furuseth er det stedet jeg minst ville bodd på, fordi det har skjedd så mye skyting og kriminalitet der.

Stovner er mer koslig enn Furuseth, men det har nok fått et dårligere rykte enn jeg vil påstå. Gamle Stovner er jo bare koslig, og Stovner senter er jo stort og fint. Men mellom stovner og grorud er det mindre koslig, kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet til Ulsrud i høst, og det har ikke vært annet enn koselig. Ingen skumle mennesker, ikke noe bråk, ingenting. Det som bråker mest er igrunn isbilen, og det er ikke akkurat ille. Man har kort vei til marka, samt Østensjøvannet, og kort vei til t-bana. Syns Ulsrud er helt topp, jeg.

Østkanten er så mangt, og det er nok en del områder der som jeg ville holdt meg unna. Likevel syns jeg østkanten har et ufortjent dårlig rykte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd på Holmlia i seks år, og trives veldig godt. Bare ti minutter med toget inn til sentrum, og det er stille, rolig og bilfritt her. Setter også veldig stor pris på å ha så flott utsikt utover Oslofjorden og inn mot byen uten å måtte behøve å betale en formue for det, og om sommeren er det deilig å ha gangavstand til en kjempefin badestrand.

Har aldri opplevd noe som helst skummelt her, selv om jeg har gått alene ute sent om kvelden og om natten veldig mange ganger.

Skrevet

Jeg kan så klart forstå at øst har dårlig rykte, og at folk utenfra er skeptiske. Men i medier osv fokuseres det jo gjerne på alt som ikke er bra. Det er sjeldent utenom bydels aviser det står at " idag var en kjempe fin dag og bla og bla skjedde".

Jeg kan godt e at noen ikke trvies på Oslo øst, på samme måte som jeg selv ikke trives i Holmenkollen.

Folk er forskjellige, men fordommer mot den ene kanten eller den andre er bare dumt. Det finnes hyggelige og ikek hyggelige folk på begge sider av byen, og det skjer bra og ikke bra ting både her og der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det fins skumle steder på østkanten som på vestkanten, og det fins fine steder på østkanten som på vestkanten. Du må bare vite om de rette plassene.

Jeg bodde på østkanten før, og trivdes. Bodde på Høybråten, men så fikk jeg meg kjæreste og flyttet til han på vestkanten. Her vi bor nå er det veldig fint - bor i Holmenkollen.

Men det er visse steder på vestkanten som ikke er så fint eller koslig.

Dessuten er det mange som er mer redde enn nødvendig. Jeg flyttet til Oslo da jeg var 23 år, og hadde aldri vært her alene før, og var kjemperedd!!!

Nå er Oslo bare en koslig by som jeg er godt kjent i. Det at man er godt kjent og kjenner til steder, gjør at man vet hvor man skal gå, og da føler man seg tryggere.

Oslo er bare en bitteliten by i forhold til andre gigantbyer i verden - tenk på det du!

Skrevet

Aner ikke, men vurderer faktisk å flytte på østkanten nå til sommeren. Bodd på vestkanten hele livet. Sett litt på leiligheter på Tøyen/Ensjø rundt om der. Noen som vet hvordan det er der? Grønland også, men mot Tøyen. Er jo så sentralt og billig i forhold til enkelte andre steder.

Skrevet

Jeg bor på Kampen, rett ovenfor Tøyen og nedenfor Ensjø. Kjempe koselig sted!

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke, men vurderer faktisk å flytte på østkanten nå til sommeren. Bodd på vestkanten hele livet. Sett litt på leiligheter på Tøyen/Ensjø rundt om der. Noen som vet hvordan det er der? Grønland også, men mot Tøyen. Er jo så sentralt og billig i forhold til enkelte andre steder.

Har en venninne som bor på Kampen, og en venninne som bor på Ensjø, og begge trives kjempegodt. Det er også veldig koslig der når du kommer bort fra trafikken :)

Skrevet (endret)

Østkanten er så mangt, det er jeg helt enig i. Jeg er oppvokst på østkanten, og jeg har en drøm om å flytte tilbake. Jeg savner virkelig hjemstedet mitt.

Når jeg tenker på hjemstedet mitt, så tenker jeg:

* Multikulturelt

* Spennende

* Mye natur (jeg vokste opp ved siden av flere gårder og jeg var på stallen flere ganger i uken. Min barndom besto mye av å gå turer i skog og mark og virkelig utforske verden).

* Trygghet

* Korte avstander

* Landlig og sentralt, alt på en gang

* Herlige grillfester med hele borettslaget

* Nært, men samtidig avstand (dvs, vi bodde i blokker, tett på hverandre, allikevel respekterte vi hverandres grenser og trivdes godt selv om jeg ikke er en veldig sosial person).

Når folk skriver om hvor fælt det er med alle disse innvandrerne, så kjenner jeg meg ofte ikke igjen, spesielt de som referer da til østkanten. Jeg vokste opp i et miljø hvor de fleste hadde foreldre fra et annet land, men jeg tenkte aldri på dem som noe annet enn norske. Det er vel kanskje det jeg savner mest. Her jeg bor nå, hvor det ikke er like mange kulturer samlet på en plass så virker det ofte som folk tror at det er de mot oss, dvs "oss norske, oss nordmenn". Jeg begynte på det man kan kalle østkantens "vestkantskole", og jeg vanntrivdes. Fordi for meg er et flott miljø nettopp det at man kan utveksle og høste erfaringer fra ulike kulturer. Og jeg opplevde ikke at det var noe "de mot oss". For meg var det flotte mennesker som i dag har blitt leger, ingeniører, kassadamer og sykepleiere. For meg, som barn, så var vi ikke forskjellige, vi hadde kanskje bare ulik hudfarge, og noen trengte hjelp til å lære seg enda bedre norsk. Det er først i dag at jeg ser at andre ser på det som et problem. Jeg håper at mine fremtidige barn får oppleve et rikt og kulturelt samfunn slik jeg gjorde. Og jeg er kjempeglad for å i dag kunne se meg tilbake og ta med meg alle de spennende erfaringene jeg kunne ta med meg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når man flytter til østkanten, blir man etter en mnd. møtt av naboene som kommer på døra for å "innvie deg". Da blir man gruppevoldtatt, ranet, banket opp og spyttet på. Hvis man ikke umiddelbart begynner å bruke burka, blir man daglig trakasert og hetset.

:ironi: :ironi: :ironi: :ironi:

AnonymBruker
Skrevet

Det er akkuratt det samme hvor du velger og bosette deg i oslo.

Hvor du kommer til å trives er litt vanskelig for noen her og vite.

Men så lenge du passer dine egene saker kan du midt på haugenstua/groruddalen/grønland/tøyen om du vil..

Det vil alltid finnes en drittsekk både her og der. men husk at ingen er ute etter og ta akkuratt DEG. Alt det du leser i media av kriminalitet (sett bort fra overfall) er stortsett interne oppgjør, og ikke noe som går uttover tilfeldig offre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...