Gå til innhold

Psykologi vs. psykiatri

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig de konkrete forskjellene på psykologi og psykiatri? Når jeg søker på nettet får jeg bare opp at det er overlappende fagfelt, men ingenting konkret om hva som er forskjellen. (Jeg spør ikke om hva som er forskjellen på en psykolog og en psykiater, men fagfeltene psykologi/psykiatri.)

Jeg har også hørt noen si "psykiatrisk syk" - er det noe annet enn å være psykisk syk (i så fall - hva er forskjellen?), eller har de jeg har hørt si det bare bommet på ordet?

Er disse to begrepene rett og slett så like at man kan bruke dem om hverandre?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så veldig god på dette området selv. Men jeg tror det er at dersom du blir innlagt av å være psykisk syk, så havner du i psykiatrien. Pluss at der bruker de medisinering. Mens hos psykologer handler mest om samtaler for folk med ulike livskriser og slike ting. Altså er psykiatrien for de som er kritisk psyk.

(Jeg har som sakt ikke så god peiling på dette, så det kan jo hende jeg tar feil her.)

Skrevet

Psykologi er vel fagfeltet man bruker innenfor psykiatrien?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykiatri og de som er "psykiatrisk syke" er de som har så sterke lidelser at de har en diagnose. Det kan være at de har en diagnose som gjør at de trenger medisiner for det, eller innleggelse. Da faller du under psykiatrien. En psykolog hjelper også mennesker med psykiske vansker og lidelser, men ikke de som er psykiatrisk syke. Depresjon og angst er to psykiske lidelser mange psykologer jobber med, men kommer det til det punktet at depresjonene er blitt til selvmordsforsøk kan det være linjen mellom psykologi og psykiatri. Hvis du skjønner?

AnonymBruker
Skrevet

Det er to ulike fagdisipliner. Man kan Google først det ene og så det andre, og så vil man se forskjellen dersom man gidder å lese.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Psykiatri og de som er "psykiatrisk syke" er de som har så sterke lidelser at de har en diagnose. Det kan være at de har en diagnose som gjør at de trenger medisiner for det, eller innleggelse. Da faller du under psykiatrien. En psykolog hjelper også mennesker med psykiske vansker og lidelser, men ikke de som er psykiatrisk syke. Depresjon og angst er to psykiske lidelser mange psykologer jobber med, men kommer det til det punktet at depresjonene er blitt til selvmordsforsøk kan det være linjen mellom psykologi og psykiatri. Hvis du skjønner?

Alt du skriver er feil.

Hvorfor svarer folk villig vekk på ting de ikke har det minste peiling på?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessuten ingenting som heter psykiatrisk syke.

• Liker 4
Skrevet

Alt du skriver er feil.

Hvorfor svarer folk villig vekk på ting de ikke har det minste peiling på?

Jeg er enig med deg... Jeg har gått til både psykologer og psykiatere, og det var før jeg hadde noen som helst diagnose.

Jeg spurte psykiateren en gang, hva forskjellen på en psykolog og en psykiater var, og hu mente at i praksis var det stort sett bare at en psykiater kan skrive ut medisiner.

• Liker 5
Skrevet

Psykologi er studiet av adferd og mentale prosesser. Psykologien omfatter mange fagfelt hvor noen grenser mot kultur- og samfunnsvitenskap, mens andre grenser opp mot helsefag og medisin. kilde

Psykiatri er et eget fagområde innen legevitenskapen, og omfatter sinnets helse. Innen psykiatrien arbeider det flere yrkesgrupper, ikke bare psykiatere men også psykologer og for eks. sykepleiere og sosionomer. kilde

Jeg har aldri hørt noen bli omtalt som psykiatrisk syk, men uttrykket psykiatrisk pasient brukes.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så veldig god på dette området selv. Men jeg tror det er at dersom du blir innlagt av å være psykisk syk, så havner du i psykiatrien. Pluss at der bruker de medisinering. Mens hos psykologer handler mest om samtaler for folk med ulike livskriser og slike ting. Altså er psykiatrien for de som er kritisk psyk.

(Jeg har som sakt ikke så god peiling på dette, så det kan jo hende jeg tar feil her.)

Det stemmer ikke. Begrepene "psykiatrien"/det psykiske helsevern omtaler det samme. Er du f.eks. innlagt på en psykiatrisk avdeling er du innlagt innen det psykiske helsevernet. Det jobber både psykologer og psykiatere innen det psykiske helsevernet. De har ofte de samme oppgavene der, forskjellen rundt arbeidsoppgaver er at psykiateren (legen) kan skrive ut medisiner, psykologen kan foreta ulike tester som psykiateren ikke kan. På offentlige poliklinikker innen det psykiske helsevern er det ofte slik (men ikke på alle steder og ikke alltid) at psykiaterne tar seg av medisinvurderinger etc og psykologene har ansvar for samtaleterapien.

:skratte:

Som noen andre over meg skrev;

"Alt du skriver er feil.

Hvorfor svarer folk villig vekk på ting de ikke har det minste peiling på?"

• Liker 5
Skrevet

Det stemmer ikke. Begrepene "psykiatrien"/det psykiske helsevern omtaler det samme. [...]

:skratte:

Som noen andre over meg skrev;

"Alt du skriver er feil.

Hvorfor svarer folk villig vekk på ting de ikke har det minste peiling på?"

Ja, det lurer jeg også på.

Kildehenvisninger er en forøvrig en fin ting! ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det lurer jeg også på.

Kildehenvisninger er en forøvrig en fin ting! ;)

Enig i det, men det blir ekstremt omfattende å google opp og linke til alt kildemateriale. Pleier ikke søke opp kilder som bekrefter hvordan arbeidsplassen(e) min(e) har vært og er.

Men tvinger ingen til å ta meg på mitt ord heller ;)

AnonymBruker
Skrevet

Enig i det, men det blir ekstremt omfattende å google opp og linke til alt kildemateriale. Pleier ikke søke opp kilder som bekrefter hvordan arbeidsplassen(e) min(e) har vært og er.

Men tvinger ingen til å ta meg på mitt ord heller ;)

Er ening i at det er litt brysomt å legge ut en masse kilder, men når folk gir svar som er helt feil blir jeg så oppgitt. :kjefte:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og jobber på et psykiatrisk sykehus. Hos oss jobber det sykepleiere og vernepleiere (med og uten videreutdanning), hjelpepleiere og omsorgsarbeidere (med og uten videreutdanning) psykologer og allmennleger.

Det er psykologene som har ansvaret for behandlingen, allmennlegen tar seg av det somatiske og skriver ut medisiner i samråd med psykologene.

Sykepleierene, vernepleierene har samtaler, er på aktiviteter og gir ut medisiner.

Vi har altså ingen psykiatere, bare psykologer og allmennleger.

Annonse
Skrevet

En psykiater er en lege som spesialiserer seg innenfor psykiatri. En psykolog er en fagperson som ikke er legeutdannet men som studerer psykologi og velger sin disiplin innenfor området, feks nevropsykologi.

• Liker 1
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

En psykolog er en fagperson som ikke er legeutdannet men som studerer psykologi og velger sin disiplin innenfor området, feks nevropsykologi.

Nesten. En psykolog har en grunn-utdanning med svært lite valgfrihet. Nevropsykologi er en etterutdanning (spesialisering) for psykologer, på samme måte som psykiater er det for leger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En psykiater er en lege som spesialiserer seg innenfor psykiatri. En psykolog er en fagperson som ikke er legeutdannet men som studerer psykologi og velger sin disiplin innenfor området, feks nevropsykologi.

Feil. Psykolog = 6 års profesjonsstudie. Psykologspesialist retning nevropsykologi = 6 års profesjonsstudie i psykologi + minimum 5 år videreutddaning i nevropsykologi.

Nesten. En psykolog har en grunn-utdanning med svært lite valgfrihet. Nevropsykologi er en etterutdanning (spesialisering) for psykologer, på samme måte som psykiater er det for leger.

Riktig.

Skrevet (endret)

Feil. Psykolog = 6 års profesjonsstudie. Psykologspesialist retning nevropsykologi = 6 års profesjonsstudie i psykologi + minimum 5 år videreutddaning i nevropsykologi.

Riktig.

Var jo i grunn det jeg mente, men ser jeg skreiv det svært klønete :)

Denne linken forklarer det på en god måte

http://psychology.about.com/od/psychotherapy/f/psychvspsych.htm

Endret av Lotta1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var jo i grunn det jeg mente, men ser jeg skreiv det svært klønete :)

Denne linken forklarer det på en god måte

http://psychology.about.com/od/psychotherapy/f/psychvspsych.htm

Ja, faktisk! Nå ble jeg egentlig litt (positvit) overrasket over at det var så mange likheter mellom det norske systemet og det amerikanske (?) systemet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...