Skjønningen Skrevet 20. april 2012 Forfatter #21 Skrevet 20. april 2012 Eg ville ikkje drøyme om å bruke 40 000 på ein konfirmasjon, ikkje ein gong inkludert gåve til konfirmanten. TS: Den enklaste måten å få eit rimeleg bryllup på er å finne eit rimeleg lokale, kjøpe alkohol i utlandet som du allereie har notert deg og å bytte tenester med andre. Eg lagde ei fire etasjers bryllupskake til eit vennepar som er kokkar, dei lagar vår bryllupsmiddag. Eg skal også lage bryllupskake til eit anna vennepar av oss, ho er grafisk designer, og skal lage alt grafisk materiale til vårt bryllup, invitasjonar, menyar, program og bordkort. Vi har vennar som stillar opp og syng og spelar under vielsen, og vi skal ha vielsen ute. Når det gjeld blomar; sjekk på den tida bryllupet skal vere i år, kva blomar som er "plukkeklare" i hagen eller i butikkane. Til 40 gjestar treng ein ikkje så voldsomt mykje, blomster er faktisk ikkje det dyraste. Mat, lokale og alkohol er det som dreg. Det er mange måtar å spare pengar på, eg har til og med vore med på eit skikkeleg "fattigmannsbryllup", der folk hadde med seg ein rett til bufféen, som ein korgfest. Det vart veldig vellykka, alle visste at brudeparet ikkje hadde flust, og alle gjorde sitt beste for å bidra til ein flott fest. Korgfest blir vanskelig ettersom halvparten av gjestene må reise svært langt. Kunne gjerne tenkt meg å bytte tjenester, så det må jeg se nærmere på Spørs om jeg har noe å bidra med selv, da. Jeg er god på dekorasjoner og lager gode kaker, tror jeg selv. Jeg har funnet noen lokaler som falt i god smak men de kostet jo opp mot 12-13 000 å leige, så jeg tror jeg må lete litt mer Er ikke tilfeldigvis noen som vet om et rimlig og pent lokale til leige i Ålesund?
Gjest kiara_pusen Skrevet 21. april 2012 #22 Skrevet 21. april 2012 Det skal jo være gøy! Man skal kose seg mens man gleder seg og forbreder til den store dagen. Slår meg løs på Panduro der jeg handler stæsj, koser meg gløgg ihjel. Når det gjelder grillbuffet etc har jeg kommet frem til følgende løsning: Jeg har finlest Strøm Larsen sin grillcatering meny, og blitt inspirert av den. Vi kjøper pølser der, lyst til å grille et helt stykke biff også etc. Samt som vi kommer til å bestille et helt lam/ evt gris (det er mye mat, og mye stemning). Lage en "liten" haug med ulike typer grillspyd med laks, kylling, svin og ulike typer grønnsaker. Også lyst til å grille kreps... Får se hva det blir til. Foccachia brød lager jeg selv. Rundstykker lager jeg selv. Maiskolber er lettvint å få tak i. Ulike typer dressinger som tzatsiki og barbeque + + lager jeg selv. Ulike typer poteter bakt, stekt + + ulike salater som både er vanlige og litt mer spennende. Aspbarges, kryddersmør + + Jeg har familie som er kokker, har derfor tenkt å spørre pent om hjelp til det praktiske forslag til meny, mengder og logistikk etc. Siden vår sammenkomst har en uformell og ledig stil er det heller ikke noe problem eller utfordring at man er litt løs og ledig iforhold til hvordan middagen serveres. Man skal ikke være redd for å spørre om tips og råd, tror at ting blir mye bedre også for gjestene. Et annet tips er å leie inn kokker til selve grillingen, men ikke til severing feks. Økonomisk blir det slik: 2/3 av all mat bestilles. Resten lager jeg. Derfor mener jeg at det ikke blir så dyrt som det fort kunne blitt dersom alt skulle vært bestilt og fastlagt. Lag mye av det som "alle" liker, ha mindre av andre ting. Man trenger feks ikke 40 stk av alle pølsetypene, men heller litt forskjellig med mye godt tilbehør. 3
Gjest navnelapp Skrevet 21. april 2012 #23 Skrevet 21. april 2012 Eit lite tips: Ikkje bestill til "40 personer". Bestill heller den totale mengda du skal ha i kilo, basert på ca. 200 g kjøt per person, viss planen er å ordne med tilbehør sjølv. Viss ein bestiller slik at ein får ein pris per person så blir det fort 300 per person, til dømes til tapas eller pølsebuffet. 200 g pølse per person kostar ca. 40 kroner, viss ein bestiller dei flottaste pølsene hos Strøm-Larsen. 3
Gjest kiara_pusen Skrevet 21. april 2012 #24 Skrevet 21. april 2012 Smart. (noterer tips). Jeg får rett og slett litt hetta av denne pengegaloppen som bryllup er.. Alt mas og kjas om alt man trenger og skal ha. Mye vil ha mer. Vet at vi har våre prioriteringer, andre har sine. Enkelt og greit. Kjenner pulsen begynner å slå ekstra bare jeg ser på mitt eget opplegg(grøss og gru).. Men, men blir vi enige om at vi skal ha med oss et lite følge på tur blir det slik.
fridr Skrevet 21. april 2012 #25 Skrevet 21. april 2012 (endret) Hei på deg! Jeg vil bare si til alle haters, dere har jo ingenting her og gjøre, TS sa at kritkk var uønsket, hun vil ha hjelp! Vel, jeg og kjæresten gifter oss i sommer, har 50.000 kr å rutte med, over 100 gjester, fri bar, middag til alle og liveband + bryllupsreise! Det GÅR an Hvordan vi gjør det: -kjolen min kosta 2000 kr, men venninna mi kjøpte fra Kina og betalte 1000,-, så her er det fullt mulig å spare masse penger -jeg låner slør av svigersøster, hadde alt av smykker selv og kjøpte sko for 249,- på Brandos (sparer sikkert over 1000 kr her) -søskenbarnet mitt er en VELDIG dyktig amatørfotograf og gir oss bildene i gave (sparer 10.000-15.000 kr der) -venninna mi er stylist, så hun fikser hår og sminke mot at jeg baker kake i bryllupet når hun gifter seg (sparer 3000-4000 kr der) -jeg baker bryllupskaka selv og får låne stativ gratis (sparer sikker 2000-3000 kr der) -familie og venner baker alle de andre kakene (sparer uante mengde penger der) -vi lagde invitasjonene selv, og lager bordkort og alt sånn selv (sparer syyyyykt masse penger der! tror jeg brukte bare 200 kr på over 60 invitasjoner. Vi får se hvor mye vi bruker på alt det andre) -pynter lokalet med lånte duker, Norgesglass (med blonder rundt og blomster oppi) som vi har fra før, bruker små sandkakeformer til telys, hadde tenkt å bruke villblomster, men nå har svigermor sagt at hun skal betale for blomster siden hun jobber i blomsterbutikk (vi må kjøpe/ordne litt mer pynt til lokalet, enda i tenkeboksen) -broren min kjøper alkohol på alle sine mange utenlandsreiser (sparer masse penger der. Regner med å bruke ca. 10.000-15.000 der) -det går an å bruke forlovelsesringene, men våre er i sølv, så vi kjøper nye i gull (bruker ca. 6000 kr på de) -kjæresten har en kompis som jobber som bartender, så han stiller opp i baren (medbragt drikke kjøpt i utland og taxfree = masse penger spart + at han passer på at flasker ikke blir unødig åpnet) -folk i klassen min stiller opp og spiller livemusikk (de får være med på hele kalaset) (sikkert 5000-10.000 kr spart) -vi leier et klubblokale (3000 kr for hele helga + at vi slipper å vaske!) -vi er så heldige at mamma og pappa fikser mat, siden de har gård. Men her går det an å ha buffet, der man lager alt selv og får venner og familie til å lage noen ting hver (Vi sparer vanvittig masse penger her!) -svigermor har ordnet hotellrom for oss helt uventet! -kirka er gratis (mellom 1000-2000 kr spart) -låner bil gratis hos en kompis (1500 kr spart) -alle gjestene har nok en plass å bo, så vi slipper å tenke på å ordne/betale overnatting for dem -bryllupsreise til Malta i to uker - 15.000 kr -dress til mannen aner jeg ikke hvor mye det blir å koste -bekjent stiller opp gratis som sjåfør -venner av mamma og svigermor stiller opp på kjøkken og som servitører Ting vi ikke har tatt med i planen: -gaver til alle som har hjulpet til -hva vi bruker mens vi er på bryllupsreisa Men det ser faktisk ut som at vi kommer til å bruke mindre penger enn vi hadde trodd, så da får de som har hjulpet til, få litt fine gaver Vi gleder oss så utrolig masse og tror at det kommer til å bli en kjempefin og vellykket fest! Vi er alle forskjellige, og et gallabryllup hadde jeg ikke vært komfortabel med, sånn er jeg Edit: skulle bare legge til at vi er studenter, og en slik måte å ordne bryllup på, krever en god del jobb og organisering. Men jeg er kontrollfreak, så jeg synes det er morsomt Endret 21. april 2012 av fridr 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #26 Skrevet 21. april 2012 Et vennepar hadde omtrent den mengden gjester, og hele bryllupet, inkl leie av festlokale og klær til brueparet, kom på 36.000 kr. Betrodde venner hadde med hver sin rett til koldtbord eller kakebord og vin og øl til maten var handlet inn i Sverige over en lengre periode. Brudgommen hadde leid smoking og bruden hadde en nydelig hvit fotsid selskapskjole som kunne gått for en enkel brudekjole. Kjøpt på salg i en brudesalong. Vi satt i hestesko, og dukene var ganske enkelt hvit metervare som var sydd om til lange duklengder, og lys og annen pynt var kjøpt på e-bay eller nille. Veldig stemningsfullt og koselig bryllup. Sto ikke noe tilbake for bryllup til 3 x prisen. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #27 Skrevet 21. april 2012 Korgfest blir vanskelig ettersom halvparten av gjestene må reise svært langt. Kunne gjerne tenkt meg å bytte tjenester, så det må jeg se nærmere på Spørs om jeg har noe å bidra med selv, da. Jeg er god på dekorasjoner og lager gode kaker, tror jeg selv. Jeg har funnet noen lokaler som falt i god smak men de kostet jo opp mot 12-13 000 å leige, så jeg tror jeg må lete litt mer Er ikke tilfeldigvis noen som vet om et rimlig og pent lokale til leige i Ålesund? Sjekk ut grendalokaler, lokaler for idrettsklubber etc. Selv har jeg vært i bryllup i et lokale eid av en skigruppe i Ålesund. Maten besto av tapasbord laget av de av gjestene som var fra Ålesund. Og man trenger jo ikke dessert når man har sunnmørsk kakebord! :D 2
Evie Skrevet 21. april 2012 #28 Skrevet 21. april 2012 Hei! Vi kommer til å komme unna med 65000 for 55 gjester. Vi skal ha buffet, alt det varme bestiller vi fra den lokale slakteren, det kommer på 220 pr pers og så lager vi alt det kalde selv. Alkohol kjøper vi i sverige. Har allerede begynt å handle noe, skal gifte oss sommeren 2013. Vi er så heldige at jeg får brudekjole, sminke og frisør av mamma. Samboer skal kjøpe seg smoking, dette kan jo sløyfes om man skal ha budsjett bryllup. Som nevnt over ville jeg brukt villblomster. Lag invitasjoner, bordkort osv selv. Få noen kjente til å servere for en billig penge. Man kan jo også sove hjemme fremfor på hotell på bryllupsnatta... bare noen tips :-) 1
Skjønningen Skrevet 21. april 2012 Forfatter #29 Skrevet 21. april 2012 Hei på deg! Jeg vil bare si til alle haters, dere har jo ingenting her og gjøre, TS sa at kritkk var uønsket, hun vil ha hjelp! Vel, jeg og kjæresten gifter oss i sommer, har 50.000 kr å rutte med, over 100 gjester, fri bar, middag til alle og liveband + bryllupsreise! Det GÅR an Hvordan vi gjør det: -kjolen min kosta 2000 kr, men venninna mi kjøpte fra Kina og betalte 1000,-, så her er det fullt mulig å spare masse penger -jeg låner slør av svigersøster, hadde alt av smykker selv og kjøpte sko for 249,- på Brandos (sparer sikkert over 1000 kr her) -søskenbarnet mitt er en VELDIG dyktig amatørfotograf og gir oss bildene i gave (sparer 10.000-15.000 kr der) -venninna mi er stylist, så hun fikser hår og sminke mot at jeg baker kake i bryllupet når hun gifter seg (sparer 3000-4000 kr der) -jeg baker bryllupskaka selv og får låne stativ gratis (sparer sikker 2000-3000 kr der) -familie og venner baker alle de andre kakene (sparer uante mengde penger der) -vi lagde invitasjonene selv, og lager bordkort og alt sånn selv (sparer syyyyykt masse penger der! tror jeg brukte bare 200 kr på over 60 invitasjoner. Vi får se hvor mye vi bruker på alt det andre) -pynter lokalet med lånte duker, Norgesglass (med blonder rundt og blomster oppi) som vi har fra før, bruker små sandkakeformer til telys, hadde tenkt å bruke villblomster, men nå har svigermor sagt at hun skal betale for blomster siden hun jobber i blomsterbutikk (vi må kjøpe/ordne litt mer pynt til lokalet, enda i tenkeboksen) -broren min kjøper alkohol på alle sine mange utenlandsreiser (sparer masse penger der. Regner med å bruke ca. 10.000-15.000 der) -det går an å bruke forlovelsesringene, men våre er i sølv, så vi kjøper nye i gull (bruker ca. 6000 kr på de) -kjæresten har en kompis som jobber som bartender, så han stiller opp i baren (medbragt drikke kjøpt i utland og taxfree = masse penger spart + at han passer på at flasker ikke blir unødig åpnet) -folk i klassen min stiller opp og spiller livemusikk (de får være med på hele kalaset) (sikkert 5000-10.000 kr spart) -vi leier et klubblokale (3000 kr for hele helga + at vi slipper å vaske!) -vi er så heldige at mamma og pappa fikser mat, siden de har gård. Men her går det an å ha buffet, der man lager alt selv og får venner og familie til å lage noen ting hver (Vi sparer vanvittig masse penger her!) -svigermor har ordnet hotellrom for oss helt uventet! -kirka er gratis (mellom 1000-2000 kr spart) -låner bil gratis hos en kompis (1500 kr spart) -alle gjestene har nok en plass å bo, så vi slipper å tenke på å ordne/betale overnatting for dem -bryllupsreise til Malta i to uker - 15.000 kr -dress til mannen aner jeg ikke hvor mye det blir å koste -bekjent stiller opp gratis som sjåfør -venner av mamma og svigermor stiller opp på kjøkken og som servitører Ting vi ikke har tatt med i planen: -gaver til alle som har hjulpet til -hva vi bruker mens vi er på bryllupsreisa Men det ser faktisk ut som at vi kommer til å bruke mindre penger enn vi hadde trodd, så da får de som har hjulpet til, få litt fine gaver Vi gleder oss så utrolig masse og tror at det kommer til å bli en kjempefin og vellykket fest! Vi er alle forskjellige, og et gallabryllup hadde jeg ikke vært komfortabel med, sånn er jeg Edit: skulle bare legge til at vi er studenter, og en slik måte å ordne bryllup på, krever en god del jobb og organisering. Men jeg er kontrollfreak, så jeg synes det er morsomt Tusen takk for et særdeles positivt svar og ikke minst mange gode tips fra en fellow student. Nå ser det midlertid ut til at vi har 50 000 til rådighet i stedet for de 40 000, for forloveden synes vi skal spare 5 000 hver fra det første, store stipendet vi får i Januar året vi gifter oss. Liker at han er like gira som meg. Du har jo hundre gjester på lista og det meste under kontroll, og slikt gleder meg å høre. Det går faktisk an!
Skjønningen Skrevet 21. april 2012 Forfatter #30 Skrevet 21. april 2012 Sjekk ut grendalokaler, lokaler for idrettsklubber etc. Selv har jeg vært i bryllup i et lokale eid av en skigruppe i Ålesund. Maten besto av tapasbord laget av de av gjestene som var fra Ålesund. Og man trenger jo ikke dessert når man har sunnmørsk kakebord! :D Hihi, sunnmørsk kakebord begynner jeg å bli godt kjent med. De sparer ikke på kruttet for å si det sånn! Husker du hva de serverte til tapas? Jeg ser ikke ut til å klare å bestemme meg for om det blir buffet, tapas eller koldtbord. Det er så vanskelig
Skjønningen Skrevet 21. april 2012 Forfatter #31 Skrevet 21. april 2012 Hei! Vi kommer til å komme unna med 65000 for 55 gjester. Vi skal ha buffet, alt det varme bestiller vi fra den lokale slakteren, det kommer på 220 pr pers og så lager vi alt det kalde selv. Alkohol kjøper vi i sverige. Har allerede begynt å handle noe, skal gifte oss sommeren 2013. Vi er så heldige at jeg får brudekjole, sminke og frisør av mamma. Samboer skal kjøpe seg smoking, dette kan jo sløyfes om man skal ha budsjett bryllup. Som nevnt over ville jeg brukt villblomster. Lag invitasjoner, bordkort osv selv. Få noen kjente til å servere for en billig penge. Man kan jo også sove hjemme fremfor på hotell på bryllupsnatta... bare noen tips :-) Vurderer å sove hjemme, ja, men siden vi skal holde bryllupsfesten ca. en time hjemmefra i Ålesund, blir det litt vanskelig å komme seg hjem. Jeg tror kanskje vi ville brukt like mye på å transportere oss hjem som det koster for et hotellrom. :o Må se nærmere på det
Lyra Skrevet 21. april 2012 #32 Skrevet 21. april 2012 (endret) Vi ska ha budsjettbryllup, og slik har vi gjort det: Fastsatte utgifter: Lokale: 5000 Fotograf: 6000 Kjole: 3000 Slør: 1000 Hårpynt: 200 Mannens dress: 5000 Alkohol: 10 000 Sang i kirken: 1600 30 600 Kjøpte kjolen og hårpynten på ebay, sløret på finn.no, lokalet er grendahus og mannens dress kan brukes om igjen. Når det gjelder alkohol serverer vi øl, vin og cider samt kaffe avec, vil gjestene ha noe annet kan de ta det med seg (serverer selvsagt brus også). Dekorasjoner til bord og lokale har jeg lite kontroll på, har kjøpt litt og litt (det meste på ebay) over lang tid så har spredd utgiftene på den måten. Skal lage buketten min og knapphullsblomster selv, på bordene skal vi ha småvaser med blomster i, så kjøper bare inn en masse blomster og ordner resten selv. Regner med å bruke et par tusenlapper på blomster. Vi skal ha koldtbord/buffet til middag, og vi skal lage alt sammen selv med hjelp av familien og venner. Svigerforeldrene mine står for alle kjøtt- og fiskeretter så lager vi tilbehøret selv. Det er veldig tradisjon heromkring at man tilbyr seg å bake kake når familie og venner feirer store dager, så kakebordet ble fort fyllt opp, så nå spør jeg heller om de som melder seg frivillig kunne tenke seg å lage en salat eller noe lignende til koldtbordet (vi betaler råvarene såklart). Laget invitasjonene selv og skal lage kirkeprogram og sanghefter i samme stilen. Gjorde det enkelt: laget alt i word og bare printet det ut på kartong. Vi får støtte til bryllupet av foreldrene våre, noe som hjelper veldig. Har fått 20 000 av min far, min mor dekker alkohol, band til festen pluss at hun kjøpte kjolen min. Svigers både skaffer og tilbereder kjøtt- og fiskerettene pluss at de vil bidra med en pengesun (vet ikke hvor mye enda) så alt i alt kommer ikke bryllupet til å koste oss så veldig mye økonomisk Men er mye arbeid da... Beste tipset for å få det billigst mulig er vel å gjøre mest mulig selv. Legg en del arbeid ned i å finne de billigste alternativene og slå til når man finner gode tilbud. Å spre kostnadene er også lurt. Edit: glemte jo helt hår og sminke. Er så heldig at min fars kjæreste er frisør og derfor fikser hun hår og sminke gratis. Endret 21. april 2012 av Metemor 1
Skjønningen Skrevet 21. april 2012 Forfatter #33 Skrevet 21. april 2012 Kjøpte kjolen og hårpynten på ebay, sløret på finn.no, lokalet er grendahus og mannens dress kan brukes om igjen. Når det gjelder alkohol serverer vi øl, vin og cider samt kaffe avec, vil gjestene ha noe annet kan de ta det med seg (serverer selvsagt brus også). God ide å kjøpe mineralvann, øl, vin og cider først og fremst, Metemor. Sommerlig, friskt og avslappet! Kan jeg spørre deg om dressen til din forlovede er sort eller hvit? Selv ser jeg helst at min forlovede går i hvit dress så han matcher meg. Han har ingen innvendinger, men jeg vet ikke hvorvidt dette er "vanlig" eller ikke, og muligheten for å bruke den ved en senere anledning da minker sikkert betraktelig Jeg er ikke noen stor fan av å skille meg fullstendig ut, og siden det er hans store dag også så synes jeg det hadde vært greit om vi begge to gikk i hvitt. Har funnet noen til 2-3 000 på finn, men har ikke gått til innkjøp riktig enda Kanskje det lønner seg best med sort? Usikker, jeg.
fridr Skrevet 21. april 2012 #34 Skrevet 21. april 2012 Tusen takk for et særdeles positivt svar og ikke minst mange gode tips fra en fellow student. Nå ser det midlertid ut til at vi har 50 000 til rådighet i stedet for de 40 000, for forloveden synes vi skal spare 5 000 hver fra det første, store stipendet vi får i Januar året vi gifter oss. Liker at han er like gira som meg. Du har jo hundre gjester på lista og det meste under kontroll, og slikt gleder meg å høre. Det går faktisk an! Jeg sparte 10.000 kr av januarstipendet i år! Og jeg har spart litt her og der når jeg har jobbet. Vi sparer halvparten hver Jeg kjøpte også kjolen min i fjor, så utgiftene blir litt spredd, slik at ikke alt kommer med en gang. Glemte å si at ei venninne som kommer i bryllupet skal synge i kirken. (Gratis) Hun er vanvittig god å synge, og jeg vet at å leie inn sånt koster gjerne 1000-2000 kr. Men anyways, dette hadde aldri gått uten så mange gode hjelpere! Da måtte vi nok ha hatt et lite bryllup med få gjester, for å fått det til å gå opp. Vi er bare veldig heldige, og jeg skjønner at det er mange som ikke har mulighet til å gjøre det slik.
Nika_83 Skrevet 21. april 2012 #35 Skrevet 21. april 2012 (endret) Ei venninne av meg hadde budsjettbryllup og mener hun sa at de brukte mellom 10 og 15.000kr på det. Det var ca. 30/35 gjester i bryllupet. Hun hadde: - Villmarksblomster i håret og i buketten - Lagde alt av mat selv (var tapas og far,ei søster, ei tante, brud og brudgom er kokker) - "Kokkesøster" lagde bryllupskaken i gave til dem - Noen av gjestene tok med kaker - Kjøpte brudekjolen på nett (billig, men husker ikke prisen) - Sko ble kjøpt i en vanlig skobutikk - Dressen hadde mannen fra før - Sminke og hår ordnet hun selv - Fikk ei venninne til å fotografere - Lagde alt av bordpynt selv - Leide festlokaler gjennom jobben - Hadde musikk via anlegg, ikke innleid musikk - Fikk drikke i gave av brudens foreldre (ubegrenset til maten + avec) Ja, det var det jeg klarte å komme på nå i farta. Så det er fullt mulig å få et fint bryllup med deres budsjett Et like flott bryllup ble det som et mer formelt bryllup jeg har vært i Endret 21. april 2012 av Nika_83 1
Skjønningen Skrevet 21. april 2012 Forfatter #36 Skrevet 21. april 2012 Ja, det var det jeg klarte å komme på nå i farta. Så det er fullt mulig å få et fint bryllup med deres budsjett Et like flott bryllup ble det som et mer formelt bryllup jeg har vært i Blir så glad når folk har tro på at jeg kan få det til, det betyr mye for meg 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #37 Skrevet 21. april 2012 Hihi, sunnmørsk kakebord begynner jeg å bli godt kjent med. De sparer ikke på kruttet for å si det sånn! Husker du hva de serverte til tapas? Jeg ser ikke ut til å klare å bestemme meg for om det blir buffet, tapas eller koldtbord. Det er så vanskelig De hadde en god blanding for å tilfredsstille de fleste ganer. Så det var skinkestek, spanske kjøttboller, paier, salater for å nevne noe. Deilig!
Skjønningen Skrevet 21. april 2012 Forfatter #38 Skrevet 21. april 2012 De hadde en god blanding for å tilfredsstille de fleste ganer. Så det var skinkestek, spanske kjøttboller, paier, salater for å nevne noe. Deilig! Det tror jeg på! :D Elsker spanske kjøttboller, jeg. Gode ideer til maten her, ja! 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #39 Skrevet 21. april 2012 Eg ville ikkje drøyme om å bruke 40 000 på ein konfirmasjon, ikkje ein gong inkludert gåve til konfirmanten. Nå er bunaden tatt med i det regnestykket. Regnestykket fyker fort opp. Kan jo nevne noe; - Lokale, 2200,- - Innbydelser, 800,- - Bordkort, lys, servietter og blomster, ca 1000,- - Mat & drikke, 6000,- I tillegg kommer fotograf, takkekort, bunad osv osv... Så 40.000,- til konf blir det fort.
Skjønningen Skrevet 21. april 2012 Forfatter #40 Skrevet 21. april 2012 Nå er bunaden tatt med i det regnestykket. Regnestykket fyker fort opp. Kan jo nevne noe; - Lokale, 2200,- - Innbydelser, 800,- - Bordkort, lys, servietter og blomster, ca 1000,- - Mat & drikke, 6000,- I tillegg kommer fotograf, takkekort, bunad osv osv... Så 40.000,- til konf blir det fort. Min konfirmasjon kostet i følge min mor mindre enn 40 000 og den var storartet. Vi hadde faktisk festen på et hotell med catering, og det var omlag like mange gjester der som jeg skal invitere til mitt bryllup. Ikke ønsket jeg bunad men jeg fikk en drakt til 2-3 000 kroner av henne, det samme som min brudekjole kommer til å koste meg. Ikke hadde vi fotograf, men det er da flust med folk som fotograferer uansett så jeg har mange pene bilder fra dagen. De blir faktisk penere om noen man kjenner tar bildene, for da er man mer komfortabel Så slik jeg ser det er det stor variasjon i hvor mye penger folk bruker på en slik dag, og ikke minst hva de får for pengene. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå