Gå til innhold

Budjsettbryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syns budsjettet ditt ser helt greit ut! Vi hadde 28 gjester til nydelig 3-retters, og hele gildet med kjole og ringer og musikk og mat og vin og fri bar og kaker og lokale og hotellrom og fotografering og brudebukett og blomsterdekorasjoner og pynt og innbydelser og takkekort og alt annet som jeg har glemt kom på 22.000 kr. Nå skal det sies at vi var veldig heldige med venner og familie da, nesten alle nødvendige yrker og hobbykunnskaper fantes i gjengen vår. Kokk, blomsterdekoratør, kakebaker, filmfotograf osv. :klemmer:

Mitt råd er å tenke på hvor mye arbeid det faktisk er å ordne veldig mye selv! Menyer og invitasjoner er én ting, men alt som må ordnes rett før, typ mat, bryllupskake, blomster og sånt er noe annet. Alt tar mye lengre tid enn man tror, når det er til så mange personer. Du og dine skal helst ikke være helt utslitt på den store dagen! Du må i hvert fall være flink til å delegere, mange synes det er bare koselig å kunne hjelpe til. Glem heller ikke oppryddingen, mange gode hjelpere forsvinner før festen er over...

Og avtal med folk hva de faktisk skal gjøre, sørg for eksempel for at noen tar bilde av maten, pynten, sånne ting du ønsker å ha på film. Mange tar sikkert bilder, men det er det å få tak i de riktige bildene etterpå...

Og finn noen som kan filme, gjerne noen med litt utstyr og erfaring. Utrolig kult å ha vielsen, talene, brudevalsen osv på film, for du husker ikke alt utrolig nok.

Skriv liste over hvordan ting skal være, sånn at de som skal hjelpe til gjør det "riktig". Ikke så lett for andre å vite hva du har tenkt og planlagt. Så slipper du at den nydelige bringebærcoulisen til desserten blir servert i de svære sausemuggene i stedet for i de søte små krystallmuggene du hadde lett fram. Detaljer, men blir det mange nok sånne blir det bare irriterende. :kjefte:

Lykke til, det er så stas å gifte seg!! :rodmer:

Masse gode tips! Hvis folk ønsker å hjelpe til så skal jeg absolutt sørge for at jeg delegerer arbeidet godt og at jeg skriver lister slik at ting blir gjort etter våre ønsker. :D Vil også at dagen skal filmes, så det må jeg nesten sørge for å finne noen til å ta seg av. Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mange nyttige tips å komme med, annet enn at jeg ble litt gira på å komme i gang og planlegge mitt eget bryllup nå. :love:

• Liker 1
Skrevet

Har ikke så mange nyttige tips å komme med, annet enn at jeg ble litt gira på å komme i gang og planlegge mitt eget bryllup nå. :love:

Jeg liker det! Kos deg med planlegging! ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er kanskje lurt å lage en liste over alt som skal gjøres og se hvem som kan hjelpe deg eller overta noen oppgaver. Det er da alt fra innbydelser, dekorasjoner, kaker til bukett, hår og sminke.

Skrevet

vi har også bryllup på budsjett! Jeg er student, han er i ny jobb og vi har en liten på vei som også krever sine utgifter!

Jeg har spart masse på bl.a. å bestille utstyr til invitasjonene på Ebay, kjøpte kort, silkebånd, papirblomster osv så totalt fikk jeg produsert 40 invitasjoner til ca 300kr :-)

Jeg kjøpte kjolen min fra

http://www.milanoo.com/Wedding-Dresses-c392

så fikk brudekjole + slør til 1100kr inkl. frakt!

Familien baker kaker og pappa er konditor så han designer og lager bryllupskake til oss :jepp:

På bordene skal vi ha margeritter i syltetøyglass, pyntet med ståltråd med perler på, jeg så dette i et bryllupsblad og det så skikkelig romantisk ut! Får en bekjent som er medlem i fotoklubben her i byen til å ta bilder mot en enkel liten sum, så sparer endel tusen der.

Vi har valgt å bestille tapasbuffet fra cateringfirma da jeg ikke orker tanken på å lage mat selv siden jeg vil være 32 uker gravid på bryllupsdagen, buffeten kommer på 500kr/pers inkl. dessert. Vi er veldig forsiktig med alkohol og vil ikke at bryllupet skal bli noe fyllefest, så tenker at det blir ca 3 glass vin/pers til middag og ca 1stk. congac eller likør til kaffen, så alkohol blir ikke så dyrt for oss.

Bil til å komme oss i kirken med bruker vi svigerfars Bmw, som vaskes og pyntes litt. Jeg velger også å bruke penger på frisøt/sminking siden jeg er gravid og vil spandere dette på meg selv, men der kan du også spare penger på å få ei venninne til å pynte deg!

Lykke til!

Skrevet

vi har også bryllup på budsjett! Jeg er student, han er i ny jobb og vi har en liten på vei som også krever sine utgifter!

Kan jeg spørre deg hva budsjettet ditt ligger på? :)

Skrevet

ca 40.000 her også, men bare maten kommer på ca 30.000. Vi har vært veldig heldige og begge fått økonomisk støtte fra våre foreldre, så brudeklærne mine og brudeutstyr blir dekt av mine foreldre, og hans klær av hans foreldre. I tillegg betaler hans foreldre de 10.000 lokalet koster å leie, fordi de har tilknytning til det selskapslokalet og det betyr mye for de at vi feirer bryllupet vårt der ;-) I tillegg kommer utgifter til ringer, det blir ca 7500kr for et par enkle gullringer og resten går med til drikke og bordpynt. Tror det skal gå sånn akkurat ;-) Så alt i alt blir det totalt å koste ca 60.000, selv om vi "bare" trenger å bruke 40 selv!

Skrevet

ca 40.000 her også, men bare maten kommer på ca 30.000. Vi har vært veldig heldige og begge fått økonomisk støtte fra våre foreldre, så brudeklærne mine og brudeutstyr blir dekt av mine foreldre, og hans klær av hans foreldre. I tillegg betaler hans foreldre de 10.000 lokalet koster å leie, fordi de har tilknytning til det selskapslokalet og det betyr mye for de at vi feirer bryllupet vårt der ;-) I tillegg kommer utgifter til ringer, det blir ca 7500kr for et par enkle gullringer og resten går med til drikke og bordpynt. Tror det skal gå sånn akkurat ;-) Så alt i alt blir det totalt å koste ca 60.000, selv om vi "bare" trenger å bruke 40 selv!

Så fint at dere fikk hjelp! :) Spurte dere om hjelpen eller tilbød de seg? Det er jo stor diskusjon her inne om hvorvidt det er uforskammet å spørre, og jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal gjøre det eller ikke. Jeg tror jeg skal klare det uten å måtte spørre, da. ;) Synes dere har fått mye for pengene og det høres ut som det blir storartet! :happy:

Skrevet

Jeg er ganske fornøyd med hva vi får til med tanke på at det blir 60 gjester til middag og 75 til kaffen! Mamma tilbød seg å betale for mitt brudeutstyr fordi hun har bidratt til begge søstrene mine sine bryllup. Men hadde hun ikke tilbydd seg så hadde jeg nok spurt forsiktig om det hadde vært mulig med et lite økonomisk bidrag, så kunne hun selv få avgjøre hvor mye ;-) Foreldrene hans ville også gjerne bidra, så de sa at de kunne betale det de bidrar med! :-)

• Liker 1
Skrevet

Hei! Kan du legge ut bilde av margerittene i glass med perler på? Er ikke den mest kreative kan du si :-)

Skrevet

Kjenner jeg er litt grumpy om dagen, for jeg har ennå ikke hørt fra kjoledama. :/ 5 dager siden jeg skulle få vite om målene passer så jeg får kjøpt den. :sjenert: Hjelper jo sikkert ikke å mase hele tiden, heller. Har sendt to meldinger, sist for tre dager siden... :sukk: Trenger en klem! Jeg finner ingen andre kjoler som faller i smak lengre for jeg har blitt så glad i den her. Hvis noe skjærer seg så blir jeg faktisk meget lei meg. :(

Skrevet (endret)

Fant ideen det svenske bladet Brøllop. Det er kanskje ikke så lett å se av bildet, men ble inspirert av denne måten å gjøre det på og så kan man gjøre sine egne modifikasjoner med silkebånd, farger og lignende. Men det er viktig å sjekke med blomsterhandler på forhånd at de blomstene man velger å bruke tåler å stå over natten i glass med vann, hvis ikke de tåler det må noen (en søster eller venninne kanskje) ordne de på selve dagen!

post-56141-0-90041000-1335601712_thumb.j

Endret av mal87
Skrevet

Har du fått svar på det med målene på kjolen?

Lykke til. Klem

Skrevet

Har du fått svar på det med målene på kjolen?

Lykke til. Klem

Nei, jeg har nok ikke det. Sendte en ganske sutrete melding til henne i dag, men fikk ikke svar nå heller. Så nå må jeg nok se meg om etter ett annet alternativ... :sukk:

Skrevet

Takk mal87! Kommer til å bruke syltetøyglass med ståltråd og perler på til lykter ute og :-)

AnonymBruker
Skrevet

er i startfasen (så har ikke fått helt konkrete priser osv men jeg skriver litt likevel)

festen foregår ute i hagen til foreldrene mine.her er det gratis men må selvfølgelig ha stoler og bord som må leies.muligens partytelt om det skulle være fare for regn.

har vært å prøvd forskjellige kjoler på kjolebutikkene. sett ut hvilken type kjole som passer best.så bestilt fra nettet .

koldtbord- her kjøper vi fra catering + en del andre retter som mamma hjelper til med pluss noen til.

hår og sminke- min bestevenninne er hudpleier og makeup artist+ frisør.så hun er så grei å gjør det gratis.

har en venninne som er fotograf som har sagt seg villig til å gjøre dette billig..

kake- venner og familie har sagt seg villig til å bake kaker.pluss har en venninne som jobber med det.så hun vil hjelpe meg å få en kake billig der.som da blir selve bryllups kaka:)

når det gjelder dekorasjon: kjøpt noen dekorasjons fuglebur(kosta ca 130 pr stykk) de skal henge i trærne med 3 forskjellige farger kubbelys inni. skal ha bord dekorasjoner og slikt og men har ikke helt fått inn hele bilde inni hode mitt enda.

blomster er det en del av i hagen men har tenkt å kjøpe en blomster i tillegg ,tante eier en blomsterbutikk så hun hjelper litt med prisen her da:)

har mange gode venner og familie som hjelper mye til :) alt dette er veldig hyggelig og anser det som gaver og dem trenger ikke gi mer :)

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg har nok ikke det. Sendte en ganske sutrete melding til henne i dag, men fikk ikke svar nå heller. Så nå må jeg nok se meg om etter ett annet alternativ... :sukk:

Huff, merker jeg hadde blitt sint selv.

Bryllupskjolen er noe jeg skal legge god tid i. Lykke til med leting av kjole. Lykke til.

Er jo ikke så lenge til jeg burde begynne å planlegge heller!

:yvonne:

Skrevet (endret)

Huff, merker jeg hadde blitt sint selv.

Bryllupskjolen er noe jeg skal legge god tid i. Lykke til med leting av kjole. Lykke til.

Er jo ikke så lenge til jeg burde begynne å planlegge heller!

:yvonne:

Tusen takk! :klemmer: Jeg er så sykt kresen på kjoler så det er vanskelig for meg å finne alternativ. Tideligere fant jeg to kjoler. Jeg bestilte den føtste men fikk beskjed om at den var utsolgt og ikke ble produsert mer. Kjole nr. 2 bestilte jeg men den var også utsolgt og ute av produksjon. Og nå dette her... Føler at jeg er maks uheldig. :(

Lykke til med din planlegging og jeg ønsker deg mer hell enn jeg har hatt til nå. :)

Edit: Fikk kontakt med brudekjoleselgeren i dag og hun hadde en god grunn for at hun ikke har kunnet svart meg tideligere. Får beskjed om målene innen neste uke er omme. :) Lykken smiler til meg igjen.

Endret av Grønnogskjønn
Skrevet

Åå, lykke til med kjolen da!

Du må nesten fortelle meg hvordan det går.

Jeg er faktisk på leting etter kjole nå, men jeg har en veldig artig kroppsfasong som begrenser egentlig alt en del. Men har funnet noen favoritter! Vurderer meg faktisk en tur til Danmark også, de har jo noen helt nydelige brudeforretninger der nede.

:klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Takk mal87! Kommer til å bruke syltetøyglass med ståltråd og perler på til lykter ute og :-)

her er det midnattsol når bryllupet er så lykter trenger vi ikke her akkurat, men det blir sikkert veldig fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...