Skjønningen Skrevet 20. april 2012 #1 Skrevet 20. april 2012 Jeg skal gifte meg neste sommer og siden vi begge studerer må vi forholde oss til et stramt budsjett. Vi skal være 41 gjester (med brudeparet selv) til middag og 9 ekstra til kaffi. Budsjettet er (foreløpig) på 40 000. Hittil har jeg funnet en kjole som koster 2 300 kroner. Kirken blir gratis siden forloveden min sokner der, og pynt skal jeg kjøpe fra ebay til en billig penge. Vurderer å lage bryllupskaka selv siden jeg er en racer på marsipankaker Jeg ønsker innspill fra de som har holdt eller planlegger å holde et budsjettbryllup. Hvilke justeringer gjorde/gjør dere for å komme ut av det biligst mulig, men uten at det gikk/går på bekostning av kosen. Hvis dere har noen tips og råd så kom gjerne med dem. Dersom dere kunne ha posta budsjettet deres her så setter jeg også stor pris på det! Hvis dere har noen formening om at det er helt vanvittig å holde et bryllup for 40 000 kroner så må dere gjerne kommentere det, men da bør dere også komme med gode argumenter. Kritikk er ikke ønskelig. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #2 Skrevet 20. april 2012 Jeg synes 40.000,- høres lite ut til et bryllup, men bevares, det er sikkert mulig å få til. Det er vel omtrent den samme summen vi bruker på konfirmasjon...
Skjønningen Skrevet 20. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2012 Takk for et oppløftende svar. Klart vi skal få det til! I første omgang tenker vi å kjøpe ting så billig som vi får det, og dersom det ikke lar seg gjøre å holde budsjettet får vi prøve å kutte litt ned på gjestelisten. Bryllup blir det uansett, for dette er noe vi begge to har sett frem til siden vi ble forlovet for 2 år siden. 7
LittleJ Skrevet 20. april 2012 #4 Skrevet 20. april 2012 (endret) 40.000 på 41 gjester? Det er faktisk under 1000 kr. per gjest! Vil tro det blir litt lite... Men altså, gjør du alt selv/med hjelp av familie kan det vel gå? Er jo mulig å ha koldtbord i bryllup, selv om jeg syns det er mest stilfullt med 3retters på en sånn dag. Koldtbord er litt mer konfirmasjons- og bursdagaktig. For å få til det må dere jo lage bordkort, invitasjoner, borddekorasjoner og alt selv. Vet ikke når bryllupet skal stå, men et tips er jo å bruke villblomster istedet for noe fra blomsterbutikk. Akkurat det syns jeg nesten er finere, bare man har noen kreative sjeler i familien =) Mat må dere lage selv, evnt. kan dere jo høre om noen på VK1 Kokk og servitør vil hjelpe dere. De vil jo ikke kreve like mye som utdanna kokker og servitører. Om det blir så lite som 40 lapper vet jeg ikke, bare med mat må man vel regne hvertfall 500 per person. Edit: Så nå det er om sommeren, da er jo villblomster et supert alternativ til dyre blomsteroppsett =) Endret 20. april 2012 av LittleJ
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #5 Skrevet 20. april 2012 Takk for et oppløftende svar. Klart vi skal få det til! I første omgang tenker vi å kjøpe ting så billig som vi får det, og dersom det ikke lar seg gjøre å holde budsjettet får vi prøve å kutte litt ned på gjestelisten. Bryllup blir det uansett, for dette er noe vi begge to har sett frem til siden vi ble forlovet for 2 år siden. Du spør, og du får svar. Sikkert ikke det du hadde håpet på da.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #6 Skrevet 20. april 2012 Jeg var i et bryllup en gang der vi fikk servert en veldig god viltgryte. Ganske billig, spesielt siden det var en venn av brudeparet som hadde skutt dyret. Synes absolutt ikke det er nødvendig med treretters middag, i alle fall ikke om man skal ha et budsjettbryllup! Det er sikkert mange som kan bake en kake og ta med, så slipper dere unna utgifter til det også. Jeg skjønner ikke hvorfor alt MÅ være så flott og fancy i et bryllup. Selvsagt kan man bruke mye penger og gjøre det på en veldig fin måte om man ønsker det selv, men jeg ser absolutt ingen problemer ved å ha et budsjettbryllup! 16
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #7 Skrevet 20. april 2012 Skal i bryllup i sommer hvor det kun er brudeparet, nærmeste familie og forlovere som skal spise middag. Så får alle være med i kirka og på festen! 1
Skjønningen Skrevet 20. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 20. april 2012 40.000 på 41 gjester? Det er faktisk under 1000 kr. per gjest! Vil tro det blir litt lite... Men altså, gjør du alt selv/med hjelp av familie kan det vel gå? Er jo mulig å ha koldtbord i bryllup, selv om jeg syns det er mest stilfullt med 3retters på en sånn dag. Koldtbord er litt mer konfirmasjons- og bursdagaktig. For å få til det må dere jo lage bordkort, invitasjoner, borddekorasjoner og alt selv. Vet ikke når bryllupet skal stå, men et tips er jo å bruke villblomster istedet for noe fra blomsterbutikk. Akkurat det syns jeg nesten er finere, bare man har noen kreative sjeler i familien =) Mat må dere lage selv, evnt. kan dere jo høre om noen på VK1 Kokk og servitør vil hjelpe dere. De vil jo ikke kreve like mye som utdanna kokker og servitører. Om det blir så lite som 40 lapper vet jeg ikke, bare med mat må man vel regne hvertfall 500 per person. Vi har tenkt å ha koldtbord, mye pga. budsjettet men samtidig fordi jeg vet at flere i familien går på lavkarbo, samt at det er noen med diabetes. Ønsker derfor å ha litt av hvert som folk kan velge fritt av. Personlig er jeg også svært kresen så jeg tror jeg hadde satt pris på å velge i det jeg måtte ønske å ha på min tallerken Takk for forslaget om villblomster! Det tror jeg hadde passet kjempegodt i vår setting ettersom vi prøver å kjøre en litt avslappet, romantisk og landlig stil. Jeg er ingen fan av stive bryllup og ønsker heller ikke dette av min dag 3
Skjønningen Skrevet 20. april 2012 Forfatter #9 Skrevet 20. april 2012 Jeg var i et bryllup en gang der vi fikk servert en veldig god viltgryte. Ganske billig, spesielt siden det var en venn av brudeparet som hadde skutt dyret. Synes absolutt ikke det er nødvendig med treretters middag, i alle fall ikke om man skal ha et budsjettbryllup! Det er sikkert mange som kan bake en kake og ta med, så slipper dere unna utgifter til det også. Jeg skjønner ikke hvorfor alt MÅ være så flott og fancy i et bryllup. Selvsagt kan man bruke mye penger og gjøre det på en veldig fin måte om man ønsker det selv, men jeg ser absolutt ingen problemer ved å ha et budsjettbryllup! Takk for svar! Min forlovedes familie er alle svært glad i å bake og jeg tror de hadde blitt fornærmet om de ikke fikk ta med seg en kake, så det tror jeg ikke blir noe problem. For meg er det viktigste at alle koser seg i godt selskap, flott og fancy er ikke det jeg sikter mot i grunn. Sjarmerede er vel mer ordet. Viltkjøtt er ikke en dum ide, vi har flere jegere i familien. 2
LittleJ Skrevet 20. april 2012 #10 Skrevet 20. april 2012 Vi har tenkt å ha koldtbord, mye pga. budsjettet men samtidig fordi jeg vet at flere i familien går på lavkarbo, samt at det er noen med diabetes. Ønsker derfor å ha litt av hvert som folk kan velge fritt av. Personlig er jeg også svært kresen så jeg tror jeg hadde satt pris på å velge i det jeg måtte ønske å ha på min tallerken Takk for forslaget om villblomster! Det tror jeg hadde passet kjempegodt i vår setting ettersom vi prøver å kjøre en litt avslappet, romantisk og landlig stil. Jeg er ingen fan av stive bryllup og ønsker heller ikke dette av min dag Lilje Konval er superpen bordpynt og passer sammen med de fleste andre blomster. Stive bryllup er ikke no for meg heller... Men jeg er litt sånn guttejente og ikke no pyntete til vanlig, så hvis jeg skal gifte meg vil jeg ha det mer Askepott-aktig =D 1
Gjest kiara_pusen Skrevet 20. april 2012 #11 Skrevet 20. april 2012 Klart det er mulig å få til en skikkelig feiring på 40 000,- - kjole på JKdress eller annen kina kjole - venner/familie som fotograferer hele dagen - koldtbord/gryte/spleiselag/+ + + man MÅ ikke servere gourmet... - være kreativ med bordpynten og blomster ikke være avhengig av alt skal være nytt og dyrt. - familie baker kaker - venninne som er flink til å sminke og hår fikser det. - alkohol samler dere opp i løpet av året. Jeg kan fortsette i en evighet, men det er mer enn mulig å få et kjempefint bryllup på budsjett! Vær bevist på de store utgiftene s :jepp:om lokale, mat og alkohol - er man prisbevist der sparer man masse penger! Det viktigste er at man fokuserer på hygge og at det skal være en dag å minnes for både brudepar og gjester.
Skjønningen Skrevet 20. april 2012 Forfatter #12 Skrevet 20. april 2012 Lilje Konval er superpen bordpynt og passer sammen med de fleste andre blomster. Stive bryllup er ikke no for meg heller... Men jeg er litt sånn guttejente og ikke no pyntete til vanlig, så hvis jeg skal gifte meg vil jeg ha det mer Askepott-aktig =D Ser den. Liljekonvall Jeg har jo ikke peiling på blomster, så jeg måtte faktisk søke den opp.. Nydelig var den. 1
CalidumCor Skrevet 20. april 2012 #13 Skrevet 20. april 2012 Jeg var i et bryllup en gang der de hadde markblomster både i brudebukett og som pynt. Som bordkort hadde de plukket fine avrundete steiner fra ei elv og skrevet navnene til gjestene med hvitt. Høres kanskje ikke så fint ut når jeg beskriver det, hehe, men det var virkelig flott 4
Skjønningen Skrevet 20. april 2012 Forfatter #14 Skrevet 20. april 2012 Klart det er mulig å få til en skikkelig feiring på 40 000,- - kjole på JKdress eller annen kina kjole - venner/familie som fotograferer hele dagen - koldtbord/gryte/spleiselag/+ + + man MÅ ikke servere gourmet... - være kreativ med bordpynten og blomster ikke være avhengig av alt skal være nytt og dyrt. - familie baker kaker - venninne som er flink til å sminke og hår fikser det. - alkohol samler dere opp i løpet av året. Jeg kan fortsette i en evighet, men det er mer enn mulig å få et kjempefint bryllup på budsjett! Vær bevist på de store utgiftene s :jepp:om lokale, mat og alkohol - er man prisbevist der sparer man masse penger! Det viktigste er at man fokuserer på hygge og at det skal være en dag å minnes for både brudepar og gjester. Ojj, her var det masse nyttig - Kjolen jeg skal kjøpe har jeg funnet på finn til 2300 kroner, og jeg anser den som rimlig nok. - Koldtbord har jeg bestemt meg for, tror jeg. - Jeg vil faktisk lage bordpynten selv, jeg, for da kan jeg kanskje bruke litt av kunnskapen fra å ha gått kunst og håndtverk på høgskolenivå Jeg elsker sånt! - Familien vil rimlig sikkert lage kaker, for det gjør de alltid når folk samles. - Har en kompis som arbeider som fotograf så regner med at han stiller opp og vi kan selvsagt betale han en liten slant for det også. - Sminke ordner jeg best selv, faktisk, for jeg har et merkelig ansikt som ikke ser ut hvis noen andre ordner med det. - Og foreldrene mine bor en time unna Sverige og er der ganske ofte i sommerstider så jeg kunne ha spurt dem om å kjøpe med seg drikke derfra til oss, så kan vi betale dem tilbake for det. Takk for at du åpnet øynene mine for at alt dette faktisk er fullt mulig å få til Er så mye at det er ikke alt en tenker grundig gjennom med det første. Virkelig til stor hjelp!
Skjønningen Skrevet 20. april 2012 Forfatter #15 Skrevet 20. april 2012 Jeg var i et bryllup en gang der de hadde markblomster både i brudebukett og som pynt. Som bordkort hadde de plukket fine avrundete steiner fra ei elv og skrevet navnene til gjestene med hvitt. Høres kanskje ikke så fint ut når jeg beskriver det, hehe, men det var virkelig flott Jeg tror deg så gjerne. Steiner er enda en god ide! :D Noterer meg den.
Gjest kiara_pusen Skrevet 20. april 2012 #16 Skrevet 20. april 2012 Da tror jeg faktisk du kan sette ned budsjettet til 30 000,- og bruke resten på en oppgradering av bryllupsreisen. Jeg er selv en kravstor pike som skal ha alt på stell - slik JEG ønsker det. Har ikke planer om å bruke en krone mer enn 40 000,- Jeg har hvertfall sett for meg det slik: - fest på Disen gård - grill/tapas buffet. Der det grilles helstekt lam eller gris, masse godt tilbehør, hjemmelaget eller bestilt. - Åpen bar iform av alkohol handlet i Sverige. Budsjettet der er faktisk på 10 000,- men dette er pga min samboer er meget opptatt av øl... - for min del kunne jeg godt kuttet ut kaker etc, men det er nå engang slik at det er en del av pakken. Derfor skal det fordeles oppgaver om kakebaking rundt i nærmeste familie. - pappa er gartner, tante er blomsterdekoratør, svigermor elsker å pynte med blomster. Løsningen er derfor at vi samler alt vi har av ulike typer glass og lager småborddekorasjoner med avkuttede blomster. - innbydelser etc lager jeg selv. (gleder meg ) Jeg vil gifte meg i Roma med nærmeste familie på vår regning. Jeg vil ha 3 kjoler og hele pakken der i 3-4 dager. Derfor er det jeg skisserer ovenfor planen for festen i etterkant. Vi ønsker at det skal være en uformell fest med masse god mat og stemning, der man først og fremst skal føle seg velkommen som gjest, ikke om det er 3 retter eller bonger i baren. Budsjettet er Roma: 50 000,- Festen hjemme: 40 000,- (max) 4
Gjest navnelapp Skrevet 20. april 2012 #17 Skrevet 20. april 2012 Jeg synes 40.000,- høres lite ut til et bryllup, men bevares, det er sikkert mulig å få til. Det er vel omtrent den samme summen vi bruker på konfirmasjon... Eg ville ikkje drøyme om å bruke 40 000 på ein konfirmasjon, ikkje ein gong inkludert gåve til konfirmanten. TS: Den enklaste måten å få eit rimeleg bryllup på er å finne eit rimeleg lokale, kjøpe alkohol i utlandet som du allereie har notert deg og å bytte tenester med andre. Eg lagde ei fire etasjers bryllupskake til eit vennepar som er kokkar, dei lagar vår bryllupsmiddag. Eg skal også lage bryllupskake til eit anna vennepar av oss, ho er grafisk designer, og skal lage alt grafisk materiale til vårt bryllup, invitasjonar, menyar, program og bordkort. Vi har vennar som stillar opp og syng og spelar under vielsen, og vi skal ha vielsen ute. Når det gjeld blomar; sjekk på den tida bryllupet skal vere i år, kva blomar som er "plukkeklare" i hagen eller i butikkane. Til 40 gjestar treng ein ikkje så voldsomt mykje, blomster er faktisk ikkje det dyraste. Mat, lokale og alkohol er det som dreg. Det er mange måtar å spare pengar på, eg har til og med vore med på eit skikkeleg "fattigmannsbryllup", der folk hadde med seg ein rett til bufféen, som ein korgfest. Det vart veldig vellykka, alle visste at brudeparet ikkje hadde flust, og alle gjorde sitt beste for å bidra til ein flott fest. 3
Gjest kiara_pusen Skrevet 20. april 2012 #18 Skrevet 20. april 2012 Gled deg over planleggeingen, la deg inspirere av andre som har hatt stor suksess med budsjettbryllup. Bryllup skal være stas, ikke en økonomisk ruin der budsjettet ble sprengt av dokurver med ymse innhold og en hel haug andre unødvendigheter. 5
Gjest navnelapp Skrevet 20. april 2012 #19 Skrevet 20. april 2012 (endret) Liljekonvall blomstrar ca. i midten av mai. (I sør-Norge.) Endret 21. april 2012 av Alt godt
Skjønningen Skrevet 20. april 2012 Forfatter #20 Skrevet 20. april 2012 Da tror jeg faktisk du kan sette ned budsjettet til 30 000,- og bruke resten på en oppgradering av bryllupsreisen. Jeg er selv en kravstor pike som skal ha alt på stell - slik JEG ønsker det. Har ikke planer om å bruke en krone mer enn 40 000,- Jeg har hvertfall sett for meg det slik: - fest på Disen gård - grill/tapas buffet. Der det grilles helstekt lam eller gris, masse godt tilbehør, hjemmelaget eller bestilt. - Åpen bar iform av alkohol handlet i Sverige. Budsjettet der er faktisk på 10 000,- men dette er pga min samboer er meget opptatt av øl... - for min del kunne jeg godt kuttet ut kaker etc, men det er nå engang slik at det er en del av pakken. Derfor skal det fordeles oppgaver om kakebaking rundt i nærmeste familie. - pappa er gartner, tante er blomsterdekoratør, svigermor elsker å pynte med blomster. Løsningen er derfor at vi samler alt vi har av ulike typer glass og lager småborddekorasjoner med avkuttede blomster. - innbydelser etc lager jeg selv. (gleder meg ) Jeg vil gifte meg i Roma med nærmeste familie på vår regning. Jeg vil ha 3 kjoler og hele pakken der i 3-4 dager. Derfor er det jeg skisserer ovenfor planen for festen i etterkant. Vi ønsker at det skal være en uformell fest med masse god mat og stemning, der man først og fremst skal føle seg velkommen som gjest, ikke om det er 3 retter eller bonger i baren. Budsjettet er Roma: 50 000,- Festen hjemme: 40 000,- (max) Det høres helt fantastisk ut! :D Blir sikkert kjempeflott. Grill/tapas buffet høres faktisk fristende ut. Hvor dyrt er det egentlig å bestille slikt, vet du det? Jeg tviler på at jeg har råd da, men er nå greit å vite litt om det før jeg stryker det fullstendig. Kjekt at du og gleder deg til å lage dekorasjoner 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå