Gå til innhold

Hvordan klage på barnas karakterer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ganske frustrert.

Stort barn, stor skole, elendig terminkarakter i ett fag.

Har mine store tvil til læreren. Før jeg klager skriftlig, vil jeg gjerne ha sett læreren "in action".

Jeg planlegger å stille opp til timen, være tilstende og observere undervisningen.

Noen som vet om det går an i videregående? Kan læreren nekte meg adgang?

Noen generelle råd for en sånn situasjon? Vil ikke fortelle for mye her, men vi snakker om et fag som min "unge" behersker vesentlig bedre enn de fleste på sin alder, med masse aktivitet og gode resultater utenom skoletid. Læreren er fullstendig uinteressert i dette! :frustrert:

Skal prøve å være :kul: når jeg drar dit, og ikke :kjempesinna:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
men vi snakker om et fag som min "unge" behersker vesentlig bedre enn de fleste på sin alder, med masse aktivitet og gode resultater utenom skoletid. Læreren er fullstendig uinteressert i dette!

Hva slags fag er det? Ut fra det du sier kunne det vært kroppsøving. Om så er, så er det også mye annet en lærer skal se på før karakteren settes.

Skrevet

Har du spurt "barnet" om dette?

Jeg ville fått varige mèn om min mor hadde stilt opp i en skoletime tror jeg. Det hadde vært flaut og fælt i den alderen.

Jeg kjenner flere som klagde på karakterene sine på videregående. Men det gjorde det selv, muligens med et dytt i rumpa fra foreldrene. Noen fikk endret karakteren, andre fikk ikke.

Skrevet

...mmmm riktig gjettet fag. Har skriftlig fra læreren at h*n vektlegger teoriprøver mest :sjokkert:

Og, ja, har snakket med "barnet" som til nød har godkjent min tilstedeværelse, mot at jeg lover å være "business" og ikke lage noe oppstyr som kan skjemme ut noen :blunke: "Barnet" er selv så sint at h*n neppe vil kunne fremme sin egen sak neste gang læreren er innen synsvidde :flekke:

(he,he, mange morsomme smileys her som jeg sjelden får brukt ellers!)

Skrevet

Da jeg gikk videregående vurderte læreren tre deler av faget, jeg mener alle delene sto like sterkt. Det var kunnskap/teori, innsats og ferdigheter. Det ville si at en "idrettsstjerne" som var negativ i timene e.l. (ikke alle som likte å "være på lag" med de dårlige osv.) og ikke hadde lest teori kunne få dårlig karakter, mens en kløne som ikke klarte å treffe en ball om verdens eksistens avhengte av det, men som tydelig prøvde så godt det lot seg gjøre, samt hadde faktakunnskapene kunne få en brukbar karakter.

Skrevet

Det er de samme tre tingene som vurderes nå også.

Kan ikke fortelle dere alt her, i tilfelle noen kjenner oss igjen, men jeg tror nok at dokumentasjonen min skal gjøre saken ganske grei. Problemet er at læreren virker veldig uinteressert både i faget og elevene, og da blir hele saken tung å håndtere.

Skrevet

Skal du stille opp på skolen og observer før du skriftlig klager på en terminkarakter i gym for en elev i vgs? :o

Det er fint med engasjement, men dette er da for mye? Jeg syns en elev i vgs bør ta ansvar for egen læring og dertil resultater.

Som andre påpeker, det er flere komponenter i en karakter. Hvis du absolutt ikke tror at "barnet" ditt er i stand til å klage selv (mener forresten "barnet" det er grunn til å klage?), ville jeg kanskje tatt en telefon til læreren og pent fortalt at det karakteren ikke samsvarer med hva du forventet, og be om begrunnelse.

Skrevet

...oooops, synes du? Hmmmm, er forsåvidt enig i at det kan virke litt voldsomt. Men h*n er ikk myndig enda, og er fullstendig fortvilet over karakteren, urettferdig lærer...hele greia.

Og vi har tatt hele runden med skriftlige klager, møter, løfter fra læreren som bare blir fraveket....... Vi har rett og slett ikke tid til å vente å se!

Mange svevende påstander i forrige omgang, som vi ga oss på for å se om læreren i større grad ville "oppdage" vår unge i mengden. (visste nemlig ikke hvem som var hvem, men karakter det settes :sinna: )

OK, skal prøve å ta det pent, da. Men jeg kan ikke la være å gjøre noe, her har nemlig læreren all makt, og ungene (som i alle høyeste grad har tatt ansvar for egen læring) har ingen mulighet til å påvirke karaktersettingen. Ganske fortvilet situasjon, egentlig.

Nå er ikke denne karakteren viktig, men likevel.....

( nå skal jeg stoppe før jeg blir for sint på denne læreren..... :wink: )

Skrevet

Jeg tror læreren (og de andre elevene) ser det som veldig tåpelig at du tropper opp i en time og "forlanger" å få se på.

Jeg synes i allefall det høres veldig tåpelig ut.

En elev som går på vgs burde kunne klage på karrakterer selv - uten at mor/far må MØTE opp i timene for å "opservere". Nei, det klinger ikke i mine ører!

Som de andre her sier - som oftest ER det en grunn til at eleven får den karrakterer h*n får i gymnastikk, og da er det ofte holdninger som blir bedømt. (I tilleg til det andre som de andre også sier)

Har du noe imot å fortelle hvilken karrakter "barnet" ditt har fått, og hvilken karrakter h*n/du hadde forventet?

Skrevet

Jeg vil helst ikke si så veldig mye mer enda.

Men jeg blir litt nysgjerrige på dere som svarer meg nå - har dere barn, i tilfelle hvor gamle?

Jeg vil helst ikke være en "gammel mamma" som skjemmer ut barnet mitt, og hvis alle dere er "kjempeunge" og ser på meg som en sånn en, så er jo det noe jeg må tenke på.

Men på den annen side - så må jeg gjøre de vurderingene jeg mener er riktige i den situasjonen vi er i, og den er etter min mening ganske ekstrem. Joda, selvfølgelig kan det være at jeg er "blind" for min egen unge, og at h*n ikke er så fortreffelig som jeg tror. Men jeg baserer meg mye på "ungens" treningskamerater som er på samme nivå, og de har vært minst like sjokkert som meg når de hører om dette. Og de er på samme alder og opp til noen-og-tjue.

Skrevet

Jeg er 21 år, og jeg vet at jeg hadde DØDD dersom mamma/pappa hadde møtt opp i en time for å "opservere" læreren. Jeg tror jeg hadde gjort hva jeg kunne for å komme meg unna den timen!

Det at "barnet" ditt ikke er myndig enda, gjør jo ikke at h*n ikke skal kunne klage på karrakteren sin selv!

Å ha en mamma som blander seg i "alt" blir bare slitsomt. (hadde jeg syntes)

Du skrev jo at dere hadde klaget på karrakteren en gang tidligere, men at det ikke hadde nådd frem. Hva mener du med "ikke tid" til en runde til?

Så lenge ditt "barn" ikke går på det siste studieåret (noe jeg har oppfattet at h*n ikke gjør), så har dere vel GOD tid! Så lenge klagen kommer inn innen klagefristen, så spiller det da ingen rolle hvor lang tid det tar etterpå!

Skal jeg være ærlig så synes jeg du virker litt "hysterisk".

men vi snakker om et fag som min "unge" behersker vesentlig bedre enn de fleste på sin alder, med masse aktivitet og gode resultater utenom skoletid.

Hvordan kan dette ha seg da - uten at læreren ikke ser det?

Du skrev også at dere ventet på at læreren skulle "oppdage" deres unge i mengden - h*n kan jo ikke være så mye vesentlig bedre enn de andre unge, dersom læreren ikke har oppdagen h*n. (Mener jeg)

I gymnastikk er det enkelt å se hvilke som skiller seg ut - både i negativ og positiv retning. Så dersom deres "barn" ikke har utmerket seg til nå, så tviler jeg på at h*n er så mye bedre enn de andre, som du sier.

Beklager, men dette er det jeg mener (og jeg mener ikke å være frekk, men jeg sier bare min mening, som du spurte etter :roll: )

men jeg tror nok at dokumentasjonen min skal gjøre saken ganske grei.

Hvilken dokumentasjon har du?

Når læreren sier at han/hun vektlegger teoriprøvene mest, så må du jo bare forholde deg til dette (og der er jo riktig navn skrevet på hver prøve, så der kan det ikke skje en "forvekslingsfeil")

Problemet er at læreren virker veldig uinteressert både i faget og elevene,

Hvordan kan du vite dette, dersom du ikke har sett læreren i aksjon?

Mitt råd:

Ikke gjør dere selv (og ikke minst eleven) til narr ved å møte opp i timen. Det er bare dumt.

Klag skriftlig med en gang - før klagefristen går ut, så får dere satt igang "prosessen" tidligere.

*klem*

Gjest Anonymous
Skrevet

Dersom dere har klaget før og blitt "holdt for narr", ville jeg heller klaget læreren inn for skolerådet (eller hva det heter). Altså klaget på vedkommendes "uduglighet" fremfor en dårlig karakter.

Som Chiquita sier tror jeg det bare blir vondt verre om du tropper opp på skolen for å "forsvare" barnet ditt.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Dersom sønnen din ikke er myndig antar jeg at det ikke er siste året på vgs han går på. Dermed er det i alle fall et helt år til å rette opp en eventuell feil, og dere/han har god tid til å gå gjennom en klagesak. Det vil være ultimat pinlig for sønnen din om du møter opp (jeg er 26 og husker godt hvordan det var å være 16-17!), kanskje han ikke tør å si deg i mot og derfor godtar det når du forlanger å få være med? Gode ferdigheter utenfor skolen har ikke nødvendigvis noen sammenheng med gode resultater og holdninger i gymtimene. Om du er i tvil om lærerens kvalifikasjoner så snakk i første omgang med klasseforstander om det. Og gjør det sammen med sønnen din. Det værste du kan gjøre i denne situasjonen er å overdramatisere.

Skrevet

Jeg har en sønn som går på ungdomsskolen, jeg ville aldri ha møtt opp in noen av timene der for å observere - hvis det ikke var fordi hele klassen var misfornøyd.

Hvis du virkelig føler at sønnen din er blitt urettferdig behandlet, bør du ta en prat med lærer. Føler du ikke at det kommer noe fornuftig ut av den samtalen, så ta kontakt med rektor.

Husk at barna våre faktisk kan oppføre seg annerledes enn de gjør når vi er tilstede, og at hvis en får en dårlig karakter er det lett for å skylde på læreren. Dette gjelder ikke nødvendigvis deg, men jeg husker selv når jeg gikk på skolen!

Skrevet
Da jeg gikk videregående vurderte læreren tre deler av faget' date=' jeg mener alle delene sto like sterkt. Det var kunnskap/teori, innsats og ferdigheter. Det ville si at en "idrettsstjerne" som var negativ i timene e.l. (ikke alle som likte å "være på lag" med de dårlige osv.) og ikke hadde lest teori kunne få dårlig karakter, mens en kløne som ikke klarte å treffe en ball om verdens eksistens avhengte av det, men som tydelig prøvde så godt det lot seg gjøre, samt hadde faktakunnskapene kunne få en brukbar karakter.[/quote']

Sånn var det hos oss også. Det vil si at eks en del naturlige fotballtalenter fikk 3 og 4 pga hadde alltid ballen selv og fikk 2 på prøver, mens jeg fikk 5 pga viste fremgang, innsats og hadde 5 og 6 på prøver.

Helt greit synes jeg. Hadde de lest til prøver og prøvd å samspille litt med andre ville de også fått bedre karakter.

Forøvrig hadde jeg dødd om en av mine foreldre hadde dukket opp i en time på videregående... (PS Også store muligheter for at ditt barn da oppfører seg annerledes enn i de andre timene)

Skrevet

Jeg synes du/dere rett og slett skal legge dette bak deg/dere. Hvis barnet ditt ikke går siste året på videregående teller gymkarakteren dette året såvidt jeg vet ingen ting på standpunktkarakteren han får til slutt. Det er altså ingen grunn til å fortvile!

Det viktigste man tar med seg i gym de første to årene (forutsatt at man har samme lærer hele tiden) er vel faktisk "trynefaktoren", og den blir ikke akkurat bedre av en slik affære du skisserer. Barnet ditt bør i stedet snakke med læreren, være ærlig og si at han er skuffet over karakteren, og spørre hva han kan/bør gjøre for å få en bedre karakter. Som flere andre her sier, er det godt mulig at han viser noen holdninger i gym som bør strammes opp.

Skrevet

Takk for alle svar. Jeg har grunnet og grunnet på dette :klø:

Ja, jeg mener at læreren i mye større grad burde fått med seg hva min unge og andre driver med på fritiden (to av hans elever var med i NM, han vet det ikke!)

Første gang jeg ringte visste han ikke hvem min unge var (han hadde så mange elever, kunne ikke ha overiskt over alle (men sette karakter, det kan han!)

Dette er jo noe av grunnen til at jeg gjerne vil observere læreren. Jeg er lærerutdannet selv, og vet litt om opplegg....... Jobber med idrett på fritiden, har endel peiling på faget generelt.

Men selvfølgelig vil min unge oppføre seg annerledes hvis jeg er i timen (og det vil antagelig læreren også - ingen lærer klarer å la være å skjerpe seg når det er foreldre tilstede.)

Har avtalt med "ungen" at h*n ber om en begrunnelse nå, så skal vi ta det skriftlig videre med teamleder for faget eventuelt også med rektor.

Og det som faktisk har gitt meg den største aha-opplevelsen av å dele dette med dere: Nesten alle skriver eller antyder at her må det være noe med holdningene til min unge, for at h*n tross prestasjoner får dårlig karakter. Og det er nettopp det som er problemet: Hans prestasjoner er lagt merke til av andre (unntatt den blinde læreren :sinna: ), og derfor vil også det være tolkningen til mange andre: Nettopp at han sikkert må være en drittsekk for å få den karakteren. Og det er nesten det viktigste for meg å få "motbevist".

*potensiell-skylapp-mamma-leker-løve* :ekstra kul:

Takk for hjelpen alle sammen (selv om jeg synes det er frykelig synd at dere ikke er enige med meg :cry: )

Skrevet

Klart det finnes lærere som gjør feil, lærere som ikke "ser" sine elever. Dersom din sønn har en slik lærer er jo det fryktelig synd, og jeg forstår godt at du ønsker å gjøre noe med det.

Det jeg mener med at barna våre ofte er annerledes f.eks i klassemiljø når vi ikke observerer de, bygger jeg på egne erfaringer. Husker selv at vi gjorde et slags"opprør" i enkelte timer: litt pga spesielle lærere kanskje, men også fordi vi var i "den" alderen. Dersom dette gikk så langt at det medførte nedsatt karakter eller beskjed til foreldre, kostet det oss ikke en kalori å legge skylden på læreren. Det vil alltid være ting/konflikter som pågår på skolen, som vi foreldre ikke får vite av barna våre.

For all del; det betyr ikke at du ikke skal reagere hvis du mener læreren er for dårlig. Det beste vil nok være å ta saken opp med lærer/rektor.

Skrevet
Og det som faktisk har gitt meg den største aha-opplevelsen av å dele dette med dere: Nesten alle skriver eller antyder at her må det være noe med holdningene til min unge, for at h*n tross prestasjoner får dårlig karakter. Og det er nettopp det som er problemet: Hans prestasjoner er lagt merke til av andre (unntatt den blinde læreren :sinna: ), og derfor  vil også det være tolkningen til mange andre: Nettopp at han sikkert må være en drittsekk for å få den karakteren. Og det er nesten det viktigste for meg å få "motbevist".

Det er ingen som har sagt at din unge må være en drittsekk for å få dårlig karakter, det er stor forskjell på å oppføre seg dårlig, og på å ikke være motivert i gymtimene. Dersom han er så flink ellers som du påstår kan det jo hende han kjeder seg i gymtimene? Har opplevd dette i et annet fag, at en elev med mange års erfaring følte at "dette kan jeg så godt at jeg ikke trenger anstrenge meg" og dermed fikk en dårlig holdning.

Du sier at du vet at din sønn er teknisk dyktig, og det er godt mulig han demonstrerer dette i gymtimen. Men det ER jo tross alt bare 1/3 av karakteren, hva vet du om hvilken holdning han har når han er til stede? Og hvordan har han gjort det på teoriprøver? Jeg sier ikke at det nødvendigvis er læreren som har rett og du som har feil her, men hvorfor er du så skråsikker?

Skrevet

1. Jeg skjønner godt at du og barnet ditt reagerer på slik "urettferdig" behandling som dere har fått her. Det er ikke første gang noen føler seg urettferdig behandlet og hjelpesløse fordi det er en enkeltperson (læreren) som setter karakterer. Noen gang er det riktig at det er en feilvurdering - andre ganger er det elementer med i vurderingen som læreren ikke kommuniserer klart nok.

2. Flott at du ikke stiller opp i timen! Jeg tror det kunne gjort vondt verre. Og som lærer selv - hvordan ville du følt det om du fikk foreldre inn i klasserommet som mente de kunne vurdere om din jobb ble gjort riktig?

Det er heller ikke slik man evaluerer arbeidstakere i noen yrker - det må gjøres av lederne til vedkommende - ikke tilfeldige "kunder" - de må klage til riktig instans.

3. Det at barnet ditt er kjempeflink i en eller to idrettsgrener som h*n dyrker på fritiden, trenger ikke nødvendigvis bety at vedkommende skal ha høyeste karakter i gym på skolen. Selv var jeg veldig flink i noen idretter da jeg gikk på skolen, mens kroppsøvingen adskillig mer variert enn det jeg brukte fritiden til. Når vi var innom "mine" områder, var jeg kjempegod - ellers var jeg helt normal (og i fotball var jeg helt håpløs).

4. Jeg tror ikke at ditt barn har "adferdsproblemer" selv om h*n har fått lavere karakter enn forventet. Jeg tror rett og slett at forventningene er basert på noe annet enn læreren setter som kriterier. Og det beste da er at eleven selv, på en saklig måte, forhører seg om bakgrunn og forbedringspotensiale. Etter en slik samtale, vil læreren også vite hvem h*n er (noe som er skummelt at læreren ikke vet i utgangspuntket -enig i det)

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...