Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er potte tett i nesa på kvelden/natta og det sprenger veldig i hode og bihuler.

Har brukt rhinox som kan brukes ved graviditet, men legen skreiv ut nasonex til meg.

Har noen dere brukt den? Tok noen dager før den virka sa legen, men hvor lenge? Har lest litt rundt om at den ikke kan brukes så lenge, men det nevnte hun ikke noe om...

Endret av Susa
Skrevet

Jeg brukte vanlig saltvannsoppløsning for babyer.. Den funka på meg :)

AnonymBruker
Skrevet

sånn er det med all nesespray. At man helst ikke skal bruke den for lenge,for man kan bli avhengig av den. Selv har jeg ogsåslitt med hovne slimhinner i nesa,og har altså brukt Zymelin nesespray en god stund.

Jeg måbelage meg på avvenning fra denne, da blir det noen netter med tett nese, før man blir bedre.

Du kan jo kombinere bruken med hyperton saltvannsoppløsning fra apoteket. Det gjør at jeg kan redusere min nesespraybruk en del.

Skrevet

Med første mann, var jeg tett hele tiden, så jeg brukte otrevin nesespray i nesten hele svangerskapet mitt, men bare før jeg la meg da..

Skrevet

Jeg fikk lov å bruke vanlig spray, med menthol, da jeg var griseforkjøla og pottetett. Men helst kun to ganger daglig, og ellers kunne jeg bruke saltvannspray.

Skrevet

Bruker Rhinox daglig. Har prøvd alle slags saltvannsgreier men syns egentlig bare de gjør det verre.

Greier ikke gå rundt og ikke få nok oksygen og ikke få sove et sekund om nettene, tror det hadde vært mye mer skadelig.

Skrevet

Jeg har bare brukt rhinox om kvelden, før jeg skal sove. men legen ville heller at jeg skulle bruke nasonex, som er en slags allergispray, dn fungerer på samme måte som andre nesesprayer, at den åpner, men den skader ikke slimhinnene slik som andre nesesprayer.

Men hun har sendt meg 2 stk nasonex, så da er det vel meningen at jeg skal bruke den endel...

Og ja...saltvann får meg bare til å bli enda tettere!

Skrevet

Jeg brukte otrivin/rhinox hver kveld før jeg la meg fra rundt 4. mnd og til fødsel. Verken jeg eller gutten tok skade av det, og med en gang han var ute var tettheten borte og det gikk helt fint å legge bort nesesprayen. ;)

Skrevet

Jeg brukte otrivin/rhinox hver kveld før jeg la meg fra rundt 4. mnd og til fødsel. Verken jeg eller gutten tok skade av det, og med en gang han var ute var tettheten borte og det gikk helt fint å legge bort nesesprayen. ;)

Fint å se at det ikke bare var meg.. :P

Skrevet

Jeg fikk også resept på Nasonex for noen uker siden ifbm en særdeles stri forkjølelse, så det er nok ikke helt uvanlig at den skrives ut som forkjølelsesmedisin til gravide. Nå bruker jeg faktisk Nasonex fra før, siden jeg er allergiker, og brukte den i forrige ammeperiode. Anbefalingene rundt allergimedisiner til gravide ble endret akkurat i den perioden, jeg fikk ikke bruke den da jeg var gravid sist, men denne gangen har jeg fått beskjed om at det er helt i orden. Forskjellen fra vanlige forkjølelsesnesesprayer så vidt jeg forsto på legen min at Nasonex ikke påvirker slimhinnene på samme måte. Den er visst også bedre testet ut på gravide iom at mange ikke klarer seg særlig godt gjennom allergiperioden uten medisiner.

I et svar fra Relis fra i år skrives følgende:

Lokalbehandling av allergi på klar indikasjon og i terapeutiske doser anses som trygt under graviditet, fordi det gir minimal eller ingen systemisk effekt hos moren og dermed vanligvis heller ikke påvirker foster. Triamcinolon (Nasacort) og mometason (Nasonex) er lokalt virkende kortikosteroider som anses trygt å bruke i graviditet (1).

Allergibehandling går jo som regel over noen måneder hver sesong, så som behandling ifbm forkjølelse kan jeg ikke skjønne at det skulle være problematisk. Men at du har fått to stykker var jo i grunnen litt merkelig... Kan godt være at legen bare har valgt feil forpakning til deg, da, de finnes ihvertfall i både 1-, 2- og 3-pk.

Skrevet

Har samme problemet :) Har kjøpt BREATH RIGHT sånne plaster greier du fester på nesa så den åpner seg :) Hadde anbefalt det på det høyeste. I og med at man helst ikke skal bruke Nesespray når man er gravid :)

Skrevet

Den største grunnen til at man ikke skal bruke nesespray er vel ens egne slimhinner? I pakningsvedlegget til rhinox står det så vidt jeg kan huske at det er helt trygt å bruke.

Skrevet

Har brukt otrivin for barn og der står det at gravide kan bruke, men legen sa KUN saltvann

Skrevet

Leger sier mye forskjellig. Min lege har sagt at det var helt ok med nesespray. Jeg kunne uansett ikke levd uten. Velger også å stole på det som står i pakningsvedleggene, tror ikke de kunne skrevet noe der de ikke hadde dekning for.

Skrevet

Kan godt være mulig dem sier forskjellig da ja. Slutta med nesesprayen jeg, og bruker heller de breath right plastrene :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er avhengig av nesespray, vært det i mange år. Helt umulig for meg å puste avslappet med munnen. Har brukt Otrivin for barn hele svangerskapet. Har gått helt fint.

Skrevet (endret)

Nasonex er kortison og den fungerer lokalt i nesa, div den går ikke rundt i kroppen og påvirker ikke babyen i magen. Jeg fikk Nasonex i fjor (ikke gravid da) og jeg fikk beskjed om å ta den i 3 mnd og så en pause på 2 uker for å se om jeg ble verre igjen i løpet av de 2 ukene, fordi da skulle jeg ha fortsatt på den. Legen min sa at Nasonex kan bruke opptil en mnd på å begynne å fungere, så å ta den over kortere tid er det ikke noe poeng i, den er ment for langtidsbehandling som allergier eller noe annet kronisk, ikke forkjølelser. Noen bruker den i flere år. Resepten jeg fikk var for Nasonex i 1 år!

Mitt problem er kronisk dott i ene øret og øret er jo koblet sammen med nesa, ØNH-spesialister finner ikke ut hva som feiler meg.

Jeg ble litt bedre i øret når jeg brukte Nasonex'en, men slimet i nesa tyknet og pga tyngdekraften så datt slimet ned i halsen og ble liggende der så jeg hostet hele tiden, og ble uttørket i nesen og derfor mye syk (bakterier/virus trives bedre uten slim i slimhinnene). Og blødde mye neseblod. Så jeg sluttet. Men kanskje du ikke er så uheldig ;) Når jeg hadde den verste bihulebetennelsen når jeg brukte Nasonex så ga legen min meg Rinexin tabletter som funket strålende! (den kan ikke brukes sammen med Nasonex)

Nasonex er ikke det samme som Otrivin, Zymelin og lignende, så man blir ikke fysisk avhengig, blir man avhengig av Nasonex så er det psykisk. Fordi Nasonex er litt treg så merker man ikke dagen etterpå at man har sluttet, for meg tok det noen uker før jeg merket at nesa ble normal fuktig, slimet ble tynnere og jeg sluttet å blø neseblod. Så blir man avhengig så er det psykisk, noen trur kanskje at den er det samme som Otrivin ol, så da trur de at de blir avhengig av Nasonex.

Endret av Pia82
Skrevet

Har brukt nasonex en uke nå, og den fungerer på meg! Kjempedeilig å slippe det å være så tett, så den anbefaler jeg :jepp:

Skrevet

Nasonex kan du bruke "resten av livet, hver dag" - sitat min øre-nese-hals-lege som opererte bihulene mine.

Jeg bruker også nesespray av ymse slag i graviditeten, men prøver å begrense det til kveldene. Prøvde å slutte, men ble helt gal og sov under en time av gangen, føler jeg blir dårligere av saltvann etc.

Skrevet

Så bra susa :) Vi reagerer jo forskjellig på medisiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...