AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #1 Skrevet 20. april 2012 Hei, Jeg har et lite luksusproblem, kan man si. Har en nydelig jente på fem måneder som jeg er hjemme med da jeg har permisjon. Har planer om å begynne å studere til høsten, og det er her jeg stanger hodet i veggen og ikke aner hva jeg skal gjøre. Har planer om å starte på en bachelor i revisjon ved BI. Dette studiet tilbys som nettstudium og som en "vanlig" bachelor. Er så heldig å ha fått barnehageplass til jenta mi fra august via studentsamskipnaden. Men jeg er veldig ambivalent i forhold til å la henne starte i barnehage så tidlig. Hun er jo så liten! På den annen side har jeg selv jobbet i barnehage på småbarnsavdelingen tidligere, og de barna led jo slett ingen nød... Men de aller minste kunne fort bli litt mer "utsatt" da de større barna syntes de var så søte og små Vi måtte rett og slett passe på så de ikke koste/klemte de for hardt Dessuten vet jeg ikke om jeg ville gjort det like bra som nettstudent da det er en del "tunge" emner. Jeg kommer nok til å måtte jobbe hardt for å få til matten. Jeg tenker at det kan være vanskelig å gjennomføre disse på egen hånd. Om hun starter tilvenningen 1.august så vil hun være 8 måneder gammel. Hun vil selvfølgelig få kortest mulig dager. Det første året så tenker jeg å ha henne der kun mens jeg er på forelsning, evt. om det er gruppesamarbeid. Så får jeg heller lese når hun har lagt seg for kvelden, i helgene o.l. Pappaen hennes er veldig flink til å stille opp, så han kommer til å være en stor hjelp. Men han er selvfølgelig på jobb på dagtid. Noen som vil dele noen tanker og ideer? Tar i mot alle meninger og erfaringer, for jeg føler meg litt lost nå
Gjest Mahareth Skrevet 20. april 2012 #2 Skrevet 20. april 2012 Skal ikke far ha fedrekvoten da? Eller kan ikke han overta permisjonen resten av tiden, og så kan hun begynne i bhg når permisjonen er over?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #3 Skrevet 20. april 2012 Far kan vel ta ut permisjon etter at du begynner på skolen?
Gjest Turid Skrevet 20. april 2012 #4 Skrevet 20. april 2012 Hun tar sikkert ikke varig skade av det, men jeg mener 8 mnd er altfor tidlig å bli skilt fra mor/far. Mine begynte da de var 14 mnd. - og jeg syns DET var litt tidlig, men pliktene kalte på meg som på de fleste andre... Kan du ikke utsette til hun er 1 år, i det minste? Hver mnd. teller når de er så små... Evnt en person hun kjenner godt fra før, som hun kan være hos? Barnehage er en stor omveltning i et så lite barns liv, etter min mening!
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #5 Skrevet 20. april 2012 hvis du kun skal ha ungen i bhg noen timer om dagen så tror jeg nok det går bra selv om hun bare er 8mnd.
julegrana Skrevet 20. april 2012 #6 Skrevet 20. april 2012 Jeg mener det skal gå greit. Om du kun skal ha henne i bhg mens du er på forelesning så blir jo ikke det mange timene per dag. Du vet jo ikke hvordan det blir før du har prøvd. På Hist er det mange som har med seg barna sine, og triller bare vogna ut en tur om de våkner til litt. Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller prøvd å så trukket meg om det ikke hadde fungert isteden for å ikke prøve i det hele tatt.
Gjest Annaires Skrevet 20. april 2012 #7 Skrevet 20. april 2012 (endret) Jeg syns det er ALT for tidlig. De er så må bare en kortkort periode av livet. Da hadde jeg heller ventet med å studere til neste høst. Edith: ser jo nå at hun har en far, da kan jo han ta ut resten av permisjonen. Endret 20. april 2012 av Annaires
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #8 Skrevet 20. april 2012 Takker for svar! Far kan ikke ta ut permisjon fordi han har vært arbeidsledig en god stund, er først nå nylig han har fått seg jobb... Jeg ønsker ikke å gå tilbake til jobben jeg hadde tidligere fordi jeg mistrivdes så. Og om jeg skulle gått tilbake ville hun hatt fulle dager i barnehagen fra hun var 10 måneder gammel. Som student vil jeg uansett ha en mye mer fleksibel hverdag... Er snakk om 3-4 timer 4 dager i uka det første halvåret. Har heller ingen kjente hun kan være hos om dagen, alle er jo på jobb da. Kom gjerne med flere svar TS
SmallTalk Skrevet 20. april 2012 #9 Skrevet 20. april 2012 3-4 timer om dagen 4 ganger i uka ser jeg ikke helt problemet med, selv om hun kun er 8 mnd. Det er nok værre for deg enn det vil være for henne. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #10 Skrevet 20. april 2012 3-4 timer 4 ganger i uka skal nok gå bra Det er tross alt svært viktig at du får deg en utdannelse,og hun tar neppe skade av å være i barnehagen
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #11 Skrevet 20. april 2012 Hva med å finne en dagmamma til henne? blir litt annereledes enn barnehage da det er færre barn og mye bedre oppfølging av hvert enkelt barn. Ulempen er vel at det kanskje blir litt dyrt?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #12 Skrevet 20. april 2012 Hva med å finne en dagmamma til henne? blir litt annereledes enn barnehage da det er færre barn og mye bedre oppfølging av hvert enkelt barn. Ulempen er vel at det kanskje blir litt dyrt? Takk for svar! For vår del så er dagmamma helt uaktuelt. Synes ikke det er noe betryggende at det kun er èn person som har ansvaret. Jobbet selv en kort tid i familiebarnehage med èn kollega (og en pedagog som kom en dag i uka). Jeg sluttet i protest fordi jeg reagerte kraftig på hvordan kollegaen min håndterte barna (bl.a. skrek hun rett og slett på barna om de gjorde noe "galt", dette var snakk om ett-åringer). Følte ikke at sjefene tok meg seriøst når jeg tok det opp, så sluttet som sagt. Men poenget er at jo flere ansatte en barnehage har, jo mer "sikkerhet" har man (føler nå jeg). Etter denne episoden så bestemte jeg meg for at jeg aldri skulle sende mine evt. barn til dagmamma/familiebarnehage. Lang forklaring, men det er som sagt helt uaktuelt. Har dog hørt om mange som er storfornøyde med dagmamma/familiebarnehage, men jeg for min del ble litt skremt av å se hvordan enkelte kan oppføre seg mot barn. TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå