P.Haren Skrevet 20. april 2012 #1 Skrevet 20. april 2012 Har et soverom med "fiskebeinsstrie" på veggene. Jeg er lite lysten på å rive dette ned, og panelering blir litt mye arbeid med tanke på å fore ut vinduskarmer ol, så jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å pusse opp "over disse" siden det er litt sliten og hvilke løsninger som finnes. Vil det være relaistisk å smøre sparkel utover og rett og slett male denne? Enten ved å glatte den ut, eller bevist gi den litt struktur? Finnes det evt. noen form for tykk tapet til å legge utenpå?
Gjest Best Skrevet 20. april 2012 #2 Skrevet 20. april 2012 (endret) Du har et par alternativ til å fjerne strien. 1) Helsparkle med rullesparkel. Rulle på sparkel og jevne med bredsparkler. Slipe, og evt. sparkle over på nytt. På en nyere episode av Tid for hjem, så ble det helsparklet en sånn vegg, mulig du finner klippet på nett. Evt så ligger det mange arbeidsbeskrivelser på alt mulig på YouTube. 2) Legge en striefornyer over. Det er en kraftig glatt strie som dekker ujevnhetene. Begge løsningene kan males over, evt heng opp ny strie eller tapet. Endret 20. april 2012 av Best
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #3 Skrevet 21. april 2012 Jeg har revet ned strie flere ganger, og min erfaring er at den er lett å dra av og etterlater seg lite rester på veggen Veggfornyer gir bra resultat på en enkel måte, men det er dyrt. En stor rull koster omkring 700 kroner i tillegg til at det anbefales å bruke et spesiallim som er dyrere enn vanlig tapetlim. Hadde glatt brukt litt tid på rive ned tapeten, og brukt utgiftene på sparkel/fornyer til en god tapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå