Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2004 #1 Del Skrevet 22. januar 2004 Har malt paneltaket mitt i lady panel silkematt. Nå lurer jeg på om taklistene blir best om jeg maler dem i samme maling, eller om jeg skal bruke halvblank maling beregnet på listverk.Skal også male verandadør og vinduer i samme farge, her er det masse ujevnheter som jeg ikke får slipt bort. Blir slikt veldig synlig dersom jeg bruker halvblank??? Tror at silkematt fort blir vedlig ripete når jeg skal sette blomsterpotter ol. i vinduene... Noen med erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zup Skrevet 22. januar 2004 #2 Del Skrevet 22. januar 2004 Vi er i ferd med å male i det nye huset vårt, og har valgt Lady Panel 15 på vegger, tak og taklister og Lady halvblank 40 på resten av listene + karmer. Synes å huske å ha hørt at malermestere anbefaler samme farge og glansgrad på tak og taklist. Det ser i alle fall veldig bra ut hos oss! Om ujevnhetene kommer til å vise godt dersom du maler med halvblank vet jeg ikke, men jeg tror jeg ville vært skeptisk til å bruke silkematt på et så utsatt sted som en vinduskarm, ja. Flekker og merker er jo vanskeligere å få bort jo mattere malingen er. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2004 #3 Del Skrevet 22. januar 2004 Taklistene har jeg malt i samme farge og glansgrad som taket; silkematt. Lyset i taket brytes annerledes enn på vegg, så jeg syntes silkematt oppfattes som blankere her enn på veggen. Du kan jo male selve døren i silkematt, men blomsterbrett og karmer rundt i halvblank? Bruk av silkematt / halvblank side ved side gir en fin effekt, evt kan du også ta siste strøket på taklistene med halvblank. Ujevnheter vises bedre jo blankere malingen er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 22. januar 2004 #4 Del Skrevet 22. januar 2004 Jeg har halvblank 40 på alle lister, vindusbrett og dører - det blir mye fingermerker etc på dørene, så jeg tror at den matte malingen fort blir seende skitten og ustelt ut. Jeg har 40 på taklistene også, men de vasker jeg ikke hver uke :o , det er ikke så mange fingermerker der heller, så det hadde sikkert gått bra med 15. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2004 #5 Del Skrevet 25. januar 2004 Det vanlige er å male taklister i samme farge og glans som taket. Det gjør at taket, og dermed rommet, virker større. Det mest brukte på dør- og vinduslister er 40 glans. Bruker du høyere glans er forarbeidet viktigere da underlaget vil "synes" bedre. Hvert lille støvkorn og hver lille bulk vil bli mer fremhevet av en høy glans, mens mattere maling skjuler slike feil bedre. Du bør uansett sparkle og fuge listene før du maler for å få best mulig resultat. Man bør også tenke på om listverket er noe man vil fremheve eller ikke. Har man pene profilerte lister vil man kanskje fremheve de mer enn man vil gjøre om man ikke har så pene lister. Matt maling blir veldig fort skitten og er vanskelig å vaske ren. Ikke å anbefale på bruksområder, men forbeholdt taklister etc som en ikke tar så mye på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå