Gå til innhold

Hvordan var nå det her med kaloriunderskudd + trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å gå ned noen kilo på en fornuftig måte, altså å ligge ca. 500 kcal i underskudd hver dag. Men hvordan er nå det her, gjelder det bare mat, eller trening også? Trener omtrent tre ganger i uka. Jeg ser på slike BMR-kalkulatorer at jeg da trenger ca. 2150 kcal for å opprettholde vekten, eller altså rundt 1650 om jeg skal ligge 500 i underskudd.

Det jeg lurer på er egentlig hvor mye jeg bør spise på dagene jeg trener? Er det 1650 da og, eller burde jeg f.eks. spise 2150 om jeg forbrenner 500 på trening? Treningen er jo egentlig innregnet i den BMR-saken, er det ikke? Dumt spørsmål kanskje, men jeg vil IKKE være en av de som ender opp med å spise for lite!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åh, dette lurer jeg på også! Føler meg veldig dum hehe :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Trening er nok inkludert ja. Er absolutt enig i at det er dumt å spise for lite, men det du kan gjøre er å ligge på 1650 på hviledager og så litt mer de dagene du trener. En annen metode er å starte på f.eks. 1900, så ser du etter noen uker om det er noe forskjell. Er det ikke det så går du ned til 1800 osv. Jeg ligger på rundt 2200 nå og vet at jeg hadde vært ganske sulten om jeg skulle hoppet rett ned på 1650 kcal. Så det er kanskje en bedre metode å venne seg til litt og litt mindre mat etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Trening er nok inkludert ja. Er absolutt enig i at det er dumt å spise for lite, men det du kan gjøre er å ligge på 1650 på hviledager og så litt mer de dagene du trener. En annen metode er å starte på f.eks. 1900, så ser du etter noen uker om det er noe forskjell. Er det ikke det så går du ned til 1800 osv. Jeg ligger på rundt 2200 nå og vet at jeg hadde vært ganske sulten om jeg skulle hoppet rett ned på 1650 kcal. Så det er kanskje en bedre metode å venne seg til litt og litt mindre mat etterhvert.

Takk for svar!

Jevnt over har jeg ikke vært sulten de dagene jeg har ligget på sånn ca 1650. Men jeg har allerede bestemt meg for at det ikke er et alternativ å gå rundt sulten - er jeg sulten, så skal jeg spise. Bare at jeg heller skal ta et eple/et knekkebrød med noe fornuftig, enn en sjokoladebolle. Jeg merker jeg er mer sulten de dagene jeg trener, så jeg kan jo oppjustere inntaket litt da og så gjøre som du sier - heller gå ned litt om jeg ikke merker noen forskjell. :)

Skrevet

Netto kaloriinntak per dag bør ikke overstige de 1650 du har regnet deg fram til. Det betyr at du faktisk kan spise 3000 kalorier, men da må du også forbrenne 1350. Det er viktig å spise litt ekstra når man trener, men du må ikke spise opp alle "treningskaloriene" om du ikke føler deg sulten :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei! AB #2 her :goodbye: ..

Så hvis spiser ca 1650 hver dag, trener 3 ganger i uken og forbrenner ca 500 hver gang. Da kan man velge om man vil spise inntil 500 mer de dagene man trener, eller sitte igjen med (1650-500=) 1150 uten at det blir for lite? Siden forbrenningen og anbefalt kaloriunderskudd er er regnet ut ifra at man har høyere kaloriunderskudd de dagene man trener? Eller? Eh.. Beklager hvis spørsmålet er rotete... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...