Gå til innhold

Stell av bunadlinskjorte

Quinden

Anbefalte innlegg

Har kjøpt uvasket linskjorte til bunad, den er litt mørk på farge. Noen som har peiling hva jeg gjør for å få den hvitere? Og er det så vanskelig å stryke som folk sier?? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan f.eks. prøve BioTex Hvit (ikke den vanlige papp-pakningen, men en plast"flaske"...).

Jeg synes det er litt styr å stryke bunadskjorten min, men nå er ikke jeg noen kløpper på stryking sånn ellers heller...! :oops: Det går vel litt lettere for hver 17. mai...! :D Husk å fukte skjorten før du begynner å stryke. Dusj med rent vann og la den gjerne ligge en stund i en plastpose i kjøleskapet før du legger den på strykebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror skjorta blir hvitere etter noen vask.

Stryking av lin er ikke så enkelt, men jeg har god erfaring med et vått kjøkkenhåndkle ved stryking (sånn som man gjør når man presser ull). Men gjør du feil og får en skrukk, så er h*lvete løs, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stryk den et par dager før du skal bruke den, da krøller den mindre når du har den på.

Vask skjorten etter bruk. Skyllemiddel og stryking før du henger skjorten bort gjør at den gulner, så bare vask den, skyll godt og heng den bort ustrøket.

Til våren kan du tørke skjorten i solen ute, men ta den inn før den er helt tørr, slik at du ikke sliter for mye på stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hel enig med Mie. De må vaskes etter bruk men ikke strykes - da blir de gule (regner ikke med at du bruker den hver uke?)

Linskjorter skal være litt gule når de er nye, de blekner fort med årene.

Litt fuktig skjorte før stryking gjør det enklere. Bruk gjerne tykke sammenpakkede kjøkkenhåndklær til å holde på innsiden av kranglete ermer, da blir det enklere å styke små felter, rundt rynker og legg og sånt.

Man bør egentlig ha minst to påkedere til å hjelpe seg når skjorta skal på, og minst fire barnevakter, slik at man selv kan gå med armene lett ut til siden uten å bøye dem hele dagen :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør egentlig ha minst to påkedere til å hjelpe seg når skjorta skal på, og minst fire barnevakter, slik at man selv kan gå med armene lett ut til siden uten å bøye dem hele dagen  :hoho:

:ler: Ser det for meg ! Det er i nøden en ser hvem som er mine venner... :ler: Den var god du :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...