Gå til innhold

Hva gjør jeg feil? SULTEN :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ååååå, blir så frustrert!!! Er sulten KONSTANT, men vekta går bare oppover eller står på stedet hvil. Hva gjør jeg feil?

Frokost 06.45: Grov skive med kyllingskinke og bittelitt majones

Grov skive med ost og en t-skje naturlig lett bringebærsyltetøy

1 lite glass eplejuice

kaffe med bittelitt sjokoladepulver oppi

Mellom 10.00: Husmann knekkebrød med magerost med kyllig

Lunsj 11.45: 2 porsjonsposer havregrøt laget med vann

Og nå skriker og romler magen min... HATER denne intense sultfølelsen.

Hva gjør jeg feil??

Skal spise hjemmelaget pizza i 20-tiden. Og må nå iallefall spise noe i mellom der også. Kanskje to ganger.

Det verste er at jeg ikke får av meg de to h******** kg som har sneket seg på i løpet av noen uker uten at jeg skjønner hvorfor... aarrrgh...

*HJELP*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke har tenkt å spise mer før kl 20 så er det mye grunnen til at du både er sulten og går opp i vekt:p man bør spise med ca 3 timers mellomrom. Gjennom hele døgnet. Jeg spiser to brødskiver grovt brød eller havregrøt hver tredje time bortsett fra da vi spiser middag. For da spiser vi jo middag. Har på klokka så den ringer slik at det ikke går mer enn tre timer mellom hvert måltid. :) når man spiser så ofte vil mengden etter et par uker justere seg selv. og da vil du gå ned i vekt om du har for mye.

Skrevet

Glemte å si at jeg spiser en frukt/ yoghurt/ geønnsak ca 60-90 min etter hvert måltid.

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har tenkt å spise mer før kl 20 så er det mye grunnen til at du både er sulten og går opp i vekt:p man bør spise med ca 3 timers mellomrom. Gjennom hele døgnet. Jeg spiser to brødskiver grovt brød eller havregrøt hver tredje time bortsett fra da vi spiser middag. For da spiser vi jo middag. Har på klokka så den ringer slik at det ikke går mer enn tre timer mellom hvert måltid. :) når man spiser så ofte vil mengden etter et par uker justere seg selv. og da vil du gå ned i vekt om du har for mye.

Mener du at man skal stå opp om natten for å spise?

• Liker 2
Skrevet

Nei nei nei:p bare når man er våken ja:å

AnonymBruker
Skrevet

Ååååå, blir så frustrert!!! Er sulten KONSTANT, men vekta går bare oppover eller står på stedet hvil. Hva gjør jeg feil?

1 lite glass eplejuice

Hva gjør jeg feil??

Skal spise hjemmelaget pizza i 20-tiden. Og må nå iallefall spise noe i mellom der også. Kanskje to ganger.

Det verste er at jeg ikke får av meg de to h******** kg som har sneket seg på i løpet av noen uker uten at jeg skjønner hvorfor... aarrrgh...

*HJELP*

Øk mengde protein til hvert måltid. Egg, cottage cheese eller skyr f.eks. Og ta heller én brødskive med masse kyllingpålegg i stedet for to skiver med litt pålegg. Protein metter bra!

• Liker 3
Skrevet

1 lite glass eplejuice

Hva gjør jeg feil??

*HJELP*

Hos noen er magesekken rett og slett utvidet, slik at de har større "magemål" enn andre. Da må man bare holde ut om man spiser normale porsjoner og likevel blir sulten.

Det lureste du kan gjøre er å spise mat som metter. Havregrøt er mat som ikke metter for lang tid, selv om det er sunt å spise.

Prøv å spise grovt brød som du gjør nå, kanskje med egg eller avocado, evt røkelaks eller makrell i tomat. Sunt fett virker mettende og grov brødmat gjør det samme.

Drikk vann i stedet for juice og dropp sjokoladepulveret. Erstatt det evt med en frukt eller yoghurt som inneholder mindre sukker.

Til sist er det lurt å gjøre som du gjør: spise lite og ofte. Prøv deg frem med ulike matprodukter som er sunne og mettende. Lag for eksempel en stor salat med masse grønnsaker og litt avocado og bønner. Dette kan du spise mye av og føle deg mett på, samtidig som det er sunt og ikke bidrar til ekstra vektøkning.

Du kan også prøve å trene mye mer enn du gjør og dermed kunne spise mye mer samtidig som du blir slankere.

Gjest Nanne70
Skrevet

Uten at jeg er noen lavkarbotilhenger, så ser jeg jo at du har spist nesten bare karbohydrater i løpet av dagen, og veldig lite proteiner og fett. Det kan nok være derfor. Det bør være en viss balanse mellom karbohydrater, proteiner og fett i kostholdet. Lunsjen din er også alt for lite til å bli mett av, selv om havregrøt ellers er helt ok. Prøv å spise f.eks. omelett eller en stor salat med mye grønnsaker og en passe mengde protein i form av f.eks. kylling, skinke, tunfisk eller bønner, det holder deg mett lenge på relativt få kalorier, dersom du vil ned i vekt.

Uansett er det alt for lenge å vente i 8 timer mellom 2 hovedmåltider, så prøv å få i deg noe proteinrikt og mettende noen timer før du skal spise pizza. En omelett på 2 egg, vann, lettmelk, purreløk og litt lettost gir ikke mer enn drøyt 200 kcal, men metter godt. Da spiser du kanskje litt mindre pizza også :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg spiser kl. 11.45 så trenger jeg mat igjen senest kl. 16. Pleier som regel å spise litt frukt før det slik at jeg ikke har så gnagende sultfølelse.

AnonymBruker
Skrevet

TUSEN takk for så mange fine svar :)

Pleier å spise større lunsj enn dette, men ble sånn i dag. Bare redd for å spise for mye da vekten plutselig er høyere enn vanlig.

TS

Skrevet

Enig i at du spiser for mye karbohydrater. Juicen bør du kutte ut, det er like mye kalorier i det som i brus. Spis gjerne mer proteiner. Du kan For eksempel bytte ut et av de måltidene med en salat med kyllingfilet/tunfisk og egg.

Havregrøt er sunt, men det inneholder ganske mye kalorier, så 2 porsjoner blir litt mye. Kutt ned til en.

Anbefaler å lese litt om kosthold på Fitnessbloggen :)

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo prøve å skrive ned alt du spiser i løpet av en uke å legge inn på feks diett.no, eller vektklubben.no. Så får du et lite bilde av hvor mye du faktisk får i deg :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det egg er ganske mettende. Så du kan prøve å kutte ut en porsjon havregryn til lunsj med et kokt egg.

Skrevet

Logg maten din på diett.no, da er det lettere å se at du får i deg nok proteiner og lite nok karbohydrater. Karbohydrater metter der og da, men gjør at du lettere blir sulten igjen, få i deg mest mulig proteiner til hvert måltid, da holder du deg mett lengre :)

Spis grønnsaker mellom måltidene, gulrot, selleri, kålrabi, kutt opp og legg i en matboks og ta med deg om du skal noe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...