Gå til innhold

Kugjødsel i staudebed

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg akal bruke kugjødsel spm gjødsel i mine staudebed, holder det da å strø litt over? Leste at man skulle ha 5-10 cm som toppdekke, men da holder jo ikke en sekk så lenge..

Skrevet

Bøndene gjør jo ikke stort annet enn å strø oppå, så jeg vil tro det går greit. Har du tenkt å grave det ned?

Skrevet

Bøndene gjør jo ikke stort annet enn å strø oppå, så jeg vil tro det går greit. Har du tenkt å grave det ned?

Nei, tenkte bare å legge oppå. Holder ikke det?

AnonymBruker
Skrevet

Avføring fra ku til gjødsel? Det kommer til å stinke!! Det er avføring fra hest du vil ha, ikke ku!

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert kukompost, den lukter ikke mye, og kumøkka lukter uansett bare den første dagen ;)

Jeg ville blandet i, næringen kommer lengre ned i jordsmonnet da.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette er kjøpt på et gartneri, er vel 80% kukompost. Lukter ikke i hele tatt. Jeg ble i allefall anbefalt å bruke organisk gjødsel. Begynte med hage for første gang i fjor, så dette med gjødsling er jeg ikke så kjent med..

Endret av Husfrua
Skrevet

Burde jeg forresten gjødslet med noe annet senere, ev når?

Skrevet

Har du kjøpt kukompost er det først og fremst jordforbedrende så du må gjødsle senere også. Om 14 dager feks og med vanlig hagegjødsel.

AnonymBruker
Skrevet

Noen bønder sper ned og :-) Sprer først, så pløyer marka. Mer næring til poteten, gulroten, osv

AnonymBruker
Skrevet

Noen bønder sper ned og :-) Sprer først, så pløyer marka. Mer næring til poteten, gulroten, osv

Å pløye ned møkka itillegg til spredning er dobbelt jobb, så de gjør det bare om de likevel skal pløye stykket.

Ellers har man jo "direkte innsprøytning", der man presser skitten nedi jorda med ett slangesystem under trykk. Det gir mindre lukt selvsagt, men i forhold til utkjøring med gjødselvogn tar det evigheter å bli ferdig med våronna.

Slangemetoden har en tendens til å være populær, i områder der kommunen har fått den fantastiske ideen om å anlegge boligfelt kloss oppi marka til bøndene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...