Gå til innhold

Vann i kneet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ca 10 uker siden fikk jeg en skade i kneet som gjorde at jeg gikk på krykker i 7 uker. Nå har det gått over tre uker uten krykker, og jeg prøver så godt jeg kan å trene opp benet igjen forsiktig med svømming og turer i terreng.

Det som bekymrer meg er at jeg fortsatt ikke klarer å rette ut benet i kneet. Er dette normalt etter så lang tid? Det er også sånn at det "knekker" mye i kneet når jeg går. Er dette et tegn på at jeg har mye vann i kneet, og kan det bety at jeg burde få det fjernet? Kan det forklare hvorfor det ikke lar seg rette ut?

Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke ville trenge fysioterapi, men nå er jeg veldig i tvil. Burde jeg ordne dette privat? Eller er jeg bare utålmodig?

Gjest EryMax
Skrevet

Du har bare trent i 3 uker, å trene opp et kne er ikke noe som er gjort i et hattfokk. Jeg har holdt på å trent opp mitt eget kne etter en operasjon, å jeg har holdt på siden februar å er fortsatt ikke helt bra.

AnonymBruker
Skrevet

Du har bare trent i 3 uker, å trene opp et kne er ikke noe som er gjort i et hattfokk. Jeg har holdt på å trent opp mitt eget kne etter en operasjon, å jeg har holdt på siden februar å er fortsatt ikke helt bra.

Selve opptreningen er jeg forberedt på at vil ta lang tid. Det er mest dette med å kunne rette ut benet som bekymrer meg. Er det normalt?

Gjest EryMax
Skrevet

Jeg kan godt gi deg mitt opplegg for å trene opp kneet. Dette foregår i treningsstudio. Å jeg fikk det av fysio.

Begynn økten med 15 minutters oppvarming på spinningsykkel eller elipsemaskin. Så går du over i beinpressmaskinen der du stiller inn i KG så mye som du klarer å presse med det vonde kneet.(Jeg klarer 20 kg) Når du har stilt inn maskinen riktig så er det viktig at du bare presser med det skadde benet. Ta 10x2 runder før du trener litt balanse på vond kneet. Balanse er greit å begynne med å stå på det skadde benet i over 10 sekunder. Etterhvert som balansen blir bedre, så kan du begynne med å balansere på balansepute. Fortsett å bruk dette programmet til du er like sterk i begge føttene.

Gjest EryMax
Skrevet

Selve opptreningen er jeg forberedt på at vil ta lang tid. Det er mest dette med å kunne rette ut benet som bekymrer meg. Er det normalt?

Det er helt normalt, når du har brukt krykker så har kneet vært immobilisert en god stund. Det gikk lang tid før jeg kunne rette mitt kne skikkelig ut. Å hvis du er bekymret for vann i kneet, så kan du gå til din fastlege. Mitt kne har knaket og braket lenge, å jeg har ikke hørt noe om at jeg har vann i det. Jeg regner med ortopedene ville ha sagt noe hver gang jeg har vært på kontroll der.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke unormalt at man får en liten kontraktur (som gjør at du ikke klarer å rette ut kneet helt) etter at du har gått på krykker i lang tid. Musklene i beinet svinner også raskt hen når man ikke bruker beinet. Det tar i hvert fall like lang tid å trene det opp som tiden du har gått på krykker.

Om du har vann i kneet eller ikke, er vanskelig å svare på.

Det virker som du ikke har fått god nok informasjon fra legen din. Jeg foreslår at du enten ringer fastlegen eller bestiller en time slik at han kan undersøke og evt. berolige deg med at ting er som det skal være, og at du bare må trene deg opp igjen. Du burde også få mer konkret informasjon om hvordan det skal trenes opp, hvilke øvelser du burde gjøre, hvilken belastning og hvor ofte du bør trene. Dette er individuelt og mye er avhengig av hva slags operasjon du har vært gjennom.

Skrevet

Jeg vil sterkt anbefale vakuumterapi, det er en massasje ved hjelp av vakuum. Massasjen øker blod og lymfedreneringen, så har du vann i kneet vil det raskt bli borte. Har du ikke vann i kneet vil uansett massasjen øke blodsirkulasjonen som jo er gunstig for helingsprosessen i kneet og øker blod og oksygentilførselen til vev og muskulatur i kneet. En bekjent hadde blodansamling i kneet så kneet var omtrent på størrelse med en håndball, etter ca 2 mnd var ikke hevelsen gått nevneverdig ned. Hun tok slik behandling og etter en behandling var hevelsen halvert. Etter 3 behandlinger helt borte og kneet var normalt og bevegelig igjen.

Den behandlingen fins i Asker, vet ikke om den fins andre steder men verdt å forsøke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...