Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Æsj, skal ha muntlig eksamen i norsk i juni, og sliter veldig med den norrøne biten. Hvordan i all verden skal jeg klare å finne hvilket kasus de har brukt? Noen som har tips til hvordan jeg skal få det inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilket nivå du er på men går utifra at det er universitetsnivå(kan ikke huske at vi hadde norrøn grammatikk på vgs). Har du sjekket ut Norrøn grammatikk i hovuddrag av Odd Einar Haugen?

Vi fikk utdelt tre ark med tabeller som vi burde kunne. Jeg pugget alle seks sidene og skrev de ned når jeg kom på eksamen det hjalp utrolig mye. Dette var en eksamen i norrønt språk.

Skrevet

Man ser det på endelsene i ordene.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan se det på endelsen på ordene (puggestoff), men også på hvilken funksjon ordet har i setningen. Anbefaler boka til Haugen eller Spurkland.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nordisk på grunnivå, så vi har kun hatt en forelesning om det. Er detfor litt usikker på hvor mye en skal legge i det.

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Det spørs jo hva dere gikk gjennom I forelesning i tillegg til hva pensum går ut på. Du kan jo sende en mail til foreleser eller fagansvarlig og høre. Hvis det kun er snakk om kjennskap tl kasussystemet, foreslår jeg at du lærere deg å bøye et par ord I alle kasusene, og så fokusere på å forklare når de ulike kasusene brukes, for eksempel. Men dette avhenger jo av pensumet ditt. :-)

Lykke til på eksamen! Jeg hadde muntlig eksamen i språkhistorie i fjor, og sånne ting er rett og slett puggestoff. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til på eksamen! Jeg hadde muntlig eksamen i språkhistorie i fjor, og sånne ting er rett og slett puggestoff. :-)

Hvor inngående spurte de da? Jeg har spurt, men de er så opptatte av å roe oss ned at de ikke svarer ordentlig.

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Jeg hadde 15 stp i språkhistorie og dialekter, og da måtte jeg kunne beskrive de ulike periodene og de viktigste endringene fra periode til periode. Jeg måtte også kunne et par ord alle norrøne kasus, og forklare når de ulik smykker brukes. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! Da føler jeg meg litt mer forberedt. Skulle du plukke de ut fra en tekst da, eller bare si de?

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Først, Beklager ørten skrivefeil - jeg bruker mobilen og får ikke redigert innlegget. ;-)

Jeg hadde pugget hest og konge I alle kasusene, og det holdt. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...