Gå til innhold

Vanskelig å forhold meg til regninger og lån..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter veldig med å ha en strukturert hverdag. Å legge meg tidlig, og å stå opp tidlig. Har ADD.

Jeg har et lite studielån som jeg betaler på, og jeg har småregninger som mobilregning og et abonnemang. Thats it!

Jeg holder på å studere, og jeg har mer enn nok med å betale husleie, og å spare penger på BSU og sparekonto.

Jeg sitter å tenker på at når jeg er ferdig med å studere, og skal ut i arbeid, vil jeg nok kjøpe meg en bolig, men jeg er så redd for at alt skal skli ut og at jeg ikke skal klare å betale lån og avdrag.

Hadde en periode der jeg måtte slutte i studiene fordi jeg ble veldig deprimert og slet med angst, og klarte ingenting.

Jeg har opp og ned perioder, så derfor lurer jeg på om jeg vil takle å ta opp et stort boliglån på 2 millioner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å bruke penger på annet enn ting som er artige, er kjipt uansett. Man må bare sette opp en struktur som fungerer for seg. For deg som har ADD er nok det enda viktigere enn for de fleste.

Når du får flere forpliktelser, så bør du sette opp et budsjett, og for mange hjelper det å ha flere kontoer til pengene. Husk å alltid betale alt som er kjedelig først, dvs faste utgifter og regninger. For mange hjelper det å ha et fast tidspunkt som man skal gjøre slike ting på. Det hjelper også ofte å få færrest mulig vinduskonvolutter i posten, men heller ha direktetrekk på det som det er mulig å ha direktetrekk på og resten på Autogiro som kommer rett i nettbanken.

• Liker 1
Skrevet

Bruk fastbetaling på nettbank. Viss husleie og andre faste regninger blir betalt automatisk den dagen du får lønn, er det vanskeligare å mista kontrol.

Skrevet

Sett opp et budsjett! Da vet du nøyaktig hva du har å rutte med hver måned etter at de faste regningene er betalt. Du kan få noen tips om dette ved å se et par episoder av Luksusfellen på tv. Det er ikke tilfeldig at økonomene alltid setter opp budsjett for dem de skal hjelpe. Å holde seg til et budsjett er alfa og omega hvis man sliter med økonomien. Hvis du klarer det nå, og venner deg til å bruke budsjett, så klarer du helt fint et boliglån også.

Skrevet

Men du klarer å betale husleie?

Da må du se på huslån som husleie da.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar!

Ja, jeg har et budsjett inni hodet mitt. Jeg tenker hele tiden at hver gang jeg får inntekter inn på kontoen, skal jeg betale alle utgifter med en gang.

Deretter skal jeg sette av penger til BSU og sparing, og så skal jeg prøve å klare meg med en viss sum til mat og klær og mnd.kort, og sosialt.

Jeg kan ha en tendes til å plutselig trekke kortet i hytt og pine, og da bruker jeg lett 1000 kr på en dag - det er veldig skummelt!

Så jeg prøver å holde meg unne sentrum(bor i Oslo) og sitter hjemme å studerer og går tur i marka.

Når det gjelder husleie, så leier jeg veldig billig hjemme - så summen er grei å betale. 3000 kr. Men det går nok også greit fordi jeg ikke har noe lån hengende over meg, og at foreldrene mine tar seg av det viktigste. Det føles trygt å bo hjemme, og jeg ordner alle utgifter selv og lager mat selv, og vasker tøy selv. Det er null problem.

Jeg får helt angst når jeg tenker på at jeg skal bo for meg selv og klare meg selv, og betale strømregning og husLÅN! Er litt redd for husleie også, men LÅN på 2 MILLIONER føler uoverkommenlig.

Hvordan skal jeg klare det?

Hva skjer om jeg ikke takler livet så bra og alt sklir ut?

Hva om jeg ikke har noen inntekter og må gå på NAV igjen?

Er veldig redd ... håper egentlig at jeg møter en mann jeg kan flytte sammen med. :sjenert:

Skrevet (endret)

Jeg har vært kronisk syk i 10, snart 11 år. Slet med depresjoner, angst, ekstreme smerteanfall og mørke tider de første årene. Jeg kan nesten love deg at det vil være bedre for deg å bo for deg selv. Jeg var tvunget til å bo hjemme fordi jeg ikke klarte meg selv, lå noen perioder dag ut og dag inn med smerter, og måtte ha hjelp til mye i lange perioder.

Å ha sitt eget, føle ansvar og stolthet over noe som er bare ditt, er sunt. Jeg bor nå alene i en liten leilighet, og det er det beste jeg har gjort. Tøffe dager kommer, men da er det deilig å sitte alene, kunne grine i to timer i strekk hvis jeg føler for det og så hoppe av glede for ingenting hvis jeg føler for det. Jeg har bare ansvar for meg selv, og det er deilig etter så mange år i helvete.

Regninger setter du på Avtalegiro, lag deg en egen leie/lånstrekk konto, sett over med en gang du får lønn, og planlegg kjøpene dine. Det sparer du mye penger på, og da kan du også tillate deg selv å skeie ut en gang i blant. Ikke med 1000 kroner, men allikevel. Forhåpentligvis vil også denne impulsgreia ordne seg når du føler på ansvaret for at ting blir gjort. Det gjorde det ihvertfall med meg.

Jeg leier leilighet nå, men hadde jeg fått lov til å kjøpe, hadde jeg gjort det på flekken. For deg derimot kan det kanskje være greit å prøve å leie først, mindre ansvar hvis noe skjer, men samtidig nødvendighet for struktur.

Lykke til :)

Endret av Scherbatsky

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...