Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen! Jeg skal bli lektor på VGS, og har gjennom årene samlet så mange studiepoeng at jeg kan undervise i alt mulig rett og slett.

Mer konkret: Et språkfag, et realfag, alt av historie og samfunnsfag. (Det er ikke så mye arbeid som det høres ut som siden historie og samffag egentlig overlapper og språket kunne jeg fra før :))

Sitter her og prøver å rettferdiggjøre min kompetanse overfor meg selv.. hehe.

Pga at timetallet en kan ha per uke er begrenset, vil jeg jo ikke få undervist i alle disse. Men jeg lurer likevel på om jeg vil få nytte av dette, dvs tjene ekstra som vikar på skolen? Sånn siden det sikkert ikke er mange andre lærere som kan hoppe inn i alle mulige fag som jeg?

Hva tror dere som har skoleerfaring?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen! Jeg skal bli lektor på VGS, og har gjennom årene samlet så mange studiepoeng at jeg kan undervise i alt mulig rett og slett.

Mer konkret: Et språkfag, et realfag, alt av historie og samfunnsfag. (Det er ikke så mye arbeid som det høres ut som siden historie og samffag egentlig overlapper og språket kunne jeg fra før :))

Sitter her og prøver å rettferdiggjøre min kompetanse overfor meg selv.. hehe.

Pga at timetallet en kan ha per uke er begrenset, vil jeg jo ikke få undervist i alle disse. Men jeg lurer likevel på om jeg vil få nytte av dette, dvs tjene ekstra som vikar på skolen? Sånn siden det sikkert ikke er mange andre lærere som kan hoppe inn i alle mulige fag som jeg?

Hva tror dere som har skoleerfaring?

Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om...? Jeg er selv høgskolelektor og har vært vikar i vgs det siste året. Man har da sine fag selvom man er lektor. Blir jo ikke spesialist i absolutt alle fagene (såfremt du ikke har studert de alle da...). Mitt inntrykk er at de uansett bruker en til alt mulig, selvom en kan faget eller ikke. Dessverre for elevene. Men betalingen som vikar og god ansinitet som høgskolelektor på vgs er god. Jeg får 450 kr pr undervisningstime (inkludert for- og etterarbeid).

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket språk er det snakk om? Er litt relevant å vite med tanke på hvor aktuelt det er å undervise.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket språk er det snakk om? Er litt relevant å vite med tanke på hvor aktuelt det er å undervise.

Russisk :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om...? Jeg er selv høgskolelektor og har vært vikar i vgs det siste året. Man har da sine fag selvom man er lektor. Blir jo ikke spesialist i absolutt alle fagene (såfremt du ikke har studert de alle da...). Mitt inntrykk er at de uansett bruker en til alt mulig, selvom en kan faget eller ikke. Dessverre for elevene. Men betalingen som vikar og god ansinitet som høgskolelektor på vgs er god. Jeg får 450 kr pr undervisningstime (inkludert for- og etterarbeid).

Det jeg mener er at hvis jeg er lektor på VGS med formell kompetanse i alle slags fag, vil jeg pga min brede kompetanse bli benyttet en god del ekstra som vikar utover de faste fagene jeg blir satt opp på?

Gjest Wei Wei
Skrevet

Du blir alltid spurt om du kan ta vikartimen. Ønsker du ikke dette på grunn av faget eller tidsmangel, så lar du være ta det.

Jeg mener å huske at man skal ha 60 stp i et fag for å ha undervisningskompetanse i faget.

Mener du fortsatt du har kompetanse i alle mulige fag

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blir alltid spurt om du kan ta vikartimen. Ønsker du ikke dette på grunn av faget eller tidsmangel, så lar du være ta det.

Jeg mener å huske at man skal ha 60 stp i et fag for å ha undervisningskompetanse i faget.

Mener du fortsatt du har kompetanse i alle mulige fag

Har to bachelor-grader, trenger kanskje 60 stp til så har jeg formell komp til å undervise i nesten 40 timer (fordelt på ulike vgs-fag) per uke.

Skrevet

Du vil nok ikke bli spurt oftere enn andre. De spør også helst de som kan ta timer uten at de kommer over 100%.

AnonymBruker
Skrevet

Du vil nok ikke bli spurt oftere enn andre. De spør også helst de som kan ta timer uten at de kommer over 100%.

Er du sikker? Ikke alle kan jo undervise i feks Kjemi 1 og Kjemi 2. Står det virkelig så dårlig til med skoleøkonomien at de da ber noen som er billigere men har null peiling på faget om å steppe inn?

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker? Ikke alle kan jo undervise i feks Kjemi 1 og Kjemi 2. Står det virkelig så dårlig til med skoleøkonomien at de da ber noen som er billigere men har null peiling på faget om å steppe inn?

JA! Det gjør det, pluss at enkelte skoler ikke bryr seg så mye om det faglige som med økonomien. Det kan jeg skrive under på dessverre.

Skrevet

De vanligste fagene faglærere har er samfunnsfag og historie. De som får undervise i det er de med master. Du har russisk, en stor fordel på de større vgs, de.mindre vil nok ikke tilby det. Du har et realfag, er det matte? Det lønner seg.

Slik som det er nå, så har du jo et stykke igjen før du kan få.noen lektor-tittel.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil? Vil du jobbe 150% som lærer? Hvordan skal du få til det? Skolene og forbundet vil heller ikke godta det. Du kan nok en og annen mnd passere 100% om de er desperate, men det vil nok ikke skje jevnlig.

Du må også huske all tiden som går til retting, planlegging, møter, dokumentering osv.

• Liker 1
Skrevet

Beklager alle de rare punktumene. Skriver fra en telefon med dysleksi.

AnonymBruker
Skrevet

Har to bachelor-grader, trenger kanskje 60 stp til så har jeg formell komp til å undervise i nesten 40 timer (fordelt på ulike vgs-fag) per uke.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du får lektor kompetanse på alle fag i videregående med to Bachelorgrader? Og hva med pedagogikk - har du det også?

Skrevet (endret)

De fleste skolene har dessuten sikret seg, slik at de ikke blir stående på bar bakke om mattelæreren blir sykmeldt. De har som oftest flere lærere med overlappende kompetanse.

Om den mattelæreren som må steppe inn allerede har 100%, så omrokkerer de på timeplanene slik at han blir frigjort i et annet fag han underviser i.

Jeg jobbet i fire mnd tilsvarende 120%. Helt forferdelig. Fikk heller aldri papirer på det, da de i utgangspunktet ikke har lov til det.

Endret av Mamma1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan du får lektor kompetanse på alle fag i videregående med to Bachelorgrader? Og hva med pedagogikk - har du det også?

Nei, hun må ha master.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hun må ha master.

Skal ta en master. Vil ikke jobbe 150 prosent akkurat, men klarer nok to-fire vikartimer i uka lett. Har stor arbeidskapasitet. Språk og realfag tar null tid for meg med tanke på forberedelser siden jeg kan det så godt. Klassene der bruker dessuten å være så små at retting av prøver og sånn ikke er noen stor sak.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hun må ha master.

AB her som du har kommentert.

Det er nettopp det jeg også stusser på. Synes det hele virker litt snodig; at man med to BA mener å ha lektorkompetanse i alle fag. At man kan ha fag utover egen fagkrets er jo ikke uvanlig, men om man er like kompetent er jo et annet spørsmål. Jeg er selv lektor så litt peiling har jeg etter å ha også vært lærer i vgs og på høgskole. Snodig innlegg til TS :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal ta en master. Vil ikke jobbe 150 prosent akkurat, men klarer nok to-fire vikartimer i uka lett. Har stor arbeidskapasitet. Språk og realfag tar null tid for meg med tanke på forberedelser siden jeg kan det så godt. Klassene der bruker dessuten å være så små at retting av prøver og sånn ikke er noen stor sak.

Så du har nå to Bachelorgrader og planlegger å ta en Master + ppu? Er det sånn å forstå? Og hvorfor i all verden satse på et yrke som er så lavt betalt i forhold til all den tid du bruker på utdannelsen din? Prisverdig at du ønsker å bli lærer i vgs naturligvis, men høres ut som en lang og kronglete vei å gå for å få ekstra vikartimer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du har nå to Bachelorgrader og planlegger å ta en Master + ppu? Er det sånn å forstå? Og hvorfor i all verden satse på et yrke som er så lavt betalt i forhold til all den tid du bruker på utdannelsen din? Prisverdig at du ønsker å bli lærer i vgs naturligvis, men høres ut som en lang og kronglete vei å gå for å få ekstra vikartimer.

Tror nok det meste av praten her skyldes mitt noe uklare førsteinnlegg :)

Anyway, går denne veien fordi den første bacheloren ønsker jeg egentlig ikke å jobbe med (men kunne tenkt meg å undervise i).

Ellers er jeg uenig i at en trenger femårig utdanning for å være faglig trygg. Dette gjelder særlig realfag. Du bør kanskje ha det i historie/samffag, men det er bare fordi det er så mye luft i de fagene + at elevene har mye bakgrunnskunnskap i slike fag. No offence, er en SV-master jeg selv skal ta nå.

AnonymBruker
Skrevet

Ellers vil jeg bare kommentere dårlig lønn.

Lønnen er ikke dårlig i forhold til arbeidstiden/stresset hvis du er lektor med tillegg.

Alt for mange tenker at gresset er grønnere på den andre siden. De advokatene, legene og sivilingeniørene som dere tror tjener mye gjør dette fordi de jobber lange dager, helger og netter.

En jurist med 37.5 timers arbeidsdag tjener ikke stort mer enn en lektor med tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...