Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det nærmer seg fødsel, og jeg tenker mye på hvordan jeg vil foretrekke å føde. Stående, liggende, på krakk, i vann... Alt er jo muligheter!

Kanskje noen som vil dele erfaringer og fortelle litt om hva som var fordeler og ulemper med den fødestillingen du endte i? Hva ble som du trodde, hva var tyngre? Vil du si at du hadde en lett eller vanskelig fødsel? Fikk du rifter?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sto/hang over prekestolen til jeg ikke klarte mer og ville ha lystgass, da ble jeg liggende på siden i sengen, men en eller annen gang under fødselen snudde de meg rundt på ryggen siden barnet måtte taes med vakum. Au... klipping og revning i massevis :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en fin fødsel. Var i vann frem til rundt 8 cm åpning, da ville jeg ut. Fødte sittende på huk, med mannen sittende på en seng bak meg hvor han støttet meg.

Opplevde ingen ulemper med den stillingen. Fikk kjempegod hjelp av tyngdekraften.

Denne gangen lurer jeg på å utnytte badekaret/fødekaret mer,og finne gode stillinger der, slik at jeg evt.kan føde i vann. Samtlige som har fortalt om sin vannfødsel, kontra egenerfarte fødsler uten bruk av fødekar, har nemlig foretrukket vannfødselen. Uavhengig om de syntes fødselsforløpet var greit eller hardt.

Skrevet

Det beste er jo om man bruker en stilling som utvider bekkenet, altså knestående, på huk, fødekrakk.

Selv foretrekker jeg liggende, men med hevet rygg. Jeg har enkle fødsler og korte utdrivningsfaser. Store babyer og lite rifter, men rakettfødselen med en med 39 cm i hodeomkrets krevde 3-4 sting.

Skrevet

Frem til jeg kunne presse så gikk jeg rundt og stoppet ved prekestolen under riene... Når jeg skulle begynne å presse lå jeg i senga med ryggen hevet og holdt på beina mine, litt av et syn :fnise:

Fødselen gikk veldig greit, jeg revnet ikke og hadde ingen problemer etterpå heller. Dagen etter så føltes det som normalt der nede, bortsett fra renselsen da :sjenert:

Skrevet

Jeg foretrekker å ligge på rygg i seng (men siste gang beveget jeg meg vel litt/krabbet rundt i (dobbelt)senga også, mest i ren desperasjon, hehe. Og la meg ned da babyen kom ut.

Men jeg har raske, greie fødsler hvor særlig slutten går fort så jeg trenger ikke hjelp av tyngdekraften, heller det motsatte. Noe også jordmor anbefalte så det ikke skulle går fortere.

For mange er jo stillinger som hjelper tyngdekraften bra, samt stillinger som gir maks åpning i vinkelen i bekkenet.

Skrevet

Jeg fødte halvt sittende i senga begge gangene. Første gang var en vanskelig fødsel og endte med tangforløsning og jeg ble både klippet og fikk en ruptur. Andre fødsel var kjapp og grei og babyen ute på bare få pressrier. Før første fødsel hadde jeg sett for meg noe som kanskje utnyttet tyngdekraften bedre, men det viste seg at fødslene var så smertefulle at jeg gav fullstendig blaffen i hvilken stilling jeg fødte i, og dessuten endte det med at jeg ikke fikk så mye valg likevel pga komplikasjoner på slutten.

Gjest Modig mor
Skrevet

Første gangen var åpningsfasen temmelig langdryg, så jeg fikk etter hvert riestimulerende og dermed epidural. Slik jeg husker det, måtte jeg ligge på ryggen i senga. Det var en fin fødsel, men utdrivningsfasen varte en time.

Andre fødsel begynte med vannavgang uten rier. Da riene kom, fikk vi en sjekk på sykehuset og gikk så hjem igjen - med første fødsel friskt i minne trodde jeg jo at det kom til å ta et par dager ... Men vi ble ikke hjemme så lenge. Tilbake på sykehuset fikk jeg ligge i badekar, det var helt fantastisk. Etter en drøy halvtime i badekaret kom et par skikkelig heftige rier. Jeg kom opp i en fødeseng og fødte i knestående, det var veldig fint. Barnet ble født seks timer etter at vannet gikk, snaut halvannen time etter at vi kom til sykehuset.

Tredje fødsel begynte med fostervannslekkasje fem uker før termin, så jeg ble lagt inn på sykehuset. Et døgn etter at vannet gikk, begynte jeg å få rier. Jeg ble flyttet til fødeavdelingen, men måtte vente fordi den jeg skulle på, var stengt om natta. Gledet meg til badekaret, men da vi kom inn på fødestua fikk jeg beskjed om at "her blir det ikke noe badekar!" - for jeg hadde full åpning allerede ... Men jeg fikk i hvert fall føde i knestående igjen, for meg er det den beste fødestillingen. Jeg liker veldig godt det at jeg kan se barnet med det samme, og at jeg selv kan løfte det opp.

Dette ble langt, beklager, men jeg elsker å snakke om fødsler. Å føde er det mest fantastiske jeg har opplevd, og jeg håper jeg får oppleve det igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lå i senga gjennom hele prosessen, som tok ni timer fra jeg fikk tildelt fødestue. Ingen som foreslo noe annet, heller. Tror bare det ville vært stressende for meg å skulle gå opp og ned av badekar, eller reise meg og finne andre stillinger. Hadde åtte cm åpning da jeg kom dit, så riene var heftige fra første stund, og det å ligge på ryggen og puste var vel det eneste som jeg orket i disse timene.

Tror jeg vil velge det samme neste gang.

Skrevet

Jeg lå på ryggen. Jeg syns det var mest "behagelig" (ingenting er vel behagelig når man har rier? :fnise:). Jordmora skulle ha meg til å prøve alle mulige rare stillinger, men å ligge på ryggen var det eneste jeg orket til slutt.

Skrevet

Jeg lå på den siden hvor jeg hadde vondt (epiduralen funket på den andre siden bare) i en vanlig sykehusseng fram til 10 cm. Da jeg skulle presse ble jeg plassert på ryggen i fødesengen fordi jenta skulle bli tatt med planlagt tang.

Skrevet

I rekkefølge: gikk, hang i prekestolen, lå i senga. Fikk ikke lov av jm å velge annet enn ryggliggende, for det var best for henne.. Ville veldig stå på huk..

Skrevet

Første fødsel: stod mykje i preikestol for å utnytte tyngdekrafta, så baby skulle komme ned i bekkenet. (Det hadde eg lest var bra :fnise: ) Var ei stund i badekar, og det var godt ei stund, men etterkvart blei det vanskelig å finne ei god stilling under riene. For meg var den beste stillingen å sitte på kne (dvs eg satt på anklane mine), og å lene meg over ein saccosekk under riene. Å krumme ryggen var godt. Når eg fekk pressrier var det over i fødestol, og først måtte eg ligge litt på sida, for baby kom skeivt. Så låg eg med pressrier på rygg, litt heva rygg og beina på bøylar i 1 time. Hadde overhodet ingen problem med stillingen, men problemet var at babyen ikkje kom ned i fødselskanalen. Her kunne ikkje tyngdekrafta hjelpe, fordi babyen låg bak-fram (stjernekikkar). Babyen blei tatt med vakum.

Andre fødsel: stod igjen mykje i preikestol. Stod med lystgassmaska i ei hand, spybekken i andre hand, og meir eller mindre hang over stolen. Kvilte godt mellom riene. Under riene stod eg og småtrippa/bevegde bekkenet, det føltes godt. Prøvde å sitte litt i senga (fordi eg var så kald!), men fann overhodet ingen god stilling. Jordmor gav meg ei dyne eg kunne lene meg på, men den blei jo til ingenting! Ville hatt saccosekk...

Når pressriene kom, måtte eg ned i senga for å sjekke opning, og etter sjekken orka eg ikkje tanken på å reise meg opp. Så eg snudde meg over på sida, og sånn låg eg til babyen var ute. Ein barnepleiar stod og heldt den øverste foten min så eg kunne slappe av. Fint!

Skrevet

Jeg trivdes ikke i senga, så mens de tappet vann i badekaret hang jeg over prekestolen med lystgassen lett tilgjengelig ;)

Fødselen gikk fort, så når jeg kom i badekaret hadde jeg full åpning og kunne begynne å presse ganske kjapt. Lillegutt ble født i badekaret og jeg satt på knærne i vannet.

Kan virkelig anbefale føding i badekaret!

AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel fødte jeg på rygg, og syns det var helt greit.

Andre gangen hadde jeg store planer om å prøve en annen stilling, men da jeg kom inn på sykehuset med pressrier og full åpning hadde jeg igrunn glemt det. Babyen kom etter 10 min på fødestua så jeg rakk ikke å komme på at jeg hadde planer om å prøve noe annet denne gangen.

Vi får se neste gang ;)

Skrevet

Jeg fødte på siden, prøvde ikke noe annet, ting gikk raskt og det var dette som kjentes riktig ut. de holdt oppe det ene benet mitt (Det som da ble verende i løse luften ;) ) og slapp det ned igjen når jeg hadde pauser imellom riene.

Snakket med jordmoren i etterkant og hun sa at hun pleier å anbefale å ligge på siden, men hun trengte ikke det med meg da :)

Hun hadde jobbet sammen med en annen jordmor for flere år sidan, som konsekvent anbefalte å ligge på siden. Hun hadde merket seg at det ble færre og mildere rifter ved å ligge på siden!

Så dette så jordmoren min tydelig etter å ha jobbet lenge med henne, og begynte å anbefale dette selv.

Og da så hun også tydelig nedgang i alvorlige rifter ved "sine" fødsler også!

Jeg fikk to små rifter som ble sydd med hvert sitt pyntesting.

Skrevet

Min fødsel ble satt i gang, og jeg ble satt på drypp. I begynnelsen ruslet jeg rundt eller satt på en stol. Sta som et esel, ville jeg prøve uten epidural først. Jeg ble fort sliten og klatret opp i senga. Da jeg endelig begynte å pipe etter epidural, var jeg så bortevekk at de kunne ha gjort hva de ville med meg. Så jeg lå på rygg i senga, og da det ble på tide å presse, la jeg lydig beina oppi bøylene og gjorde som jeg fikk beskjed om. Babyen ble til slutt tatt med tang.

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Apropos rift/ikke rift i forbindelse med å ligge på siden - er det den som var snakket om i sammenheng med finske jordmødre eller den finske metoden eller hva det heter?

Hvis ikke, har noen av dere prøvd den?

Skrevet

Det finske grepet er at jordmor holder igjen /støtter mellomkjøttet på en bestemt måte.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg skulle ha bestemt meg på forhånd, hadde det ikke vært store hjelpen... Jeg var så "borte" og ute av stand til å tenke på det tidspunktet, at jeg ikke registrerte hvilken stilling jeg var i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...