AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Jeg står nå i den (heldige) posisjon at jeg har karakterer gode nok (og dekker fagkravene) til å velge om jeg vil inn på profesjonsstudiet i psykologi, eller ta medisinutdannelsen. Om jeg tar medisinutdannelsen vil jeg så ta etterutdanning i psykiatri og bli psykiater. Noen som har noen innspill på hva som er lurest å velge...? For psykologi: - mer pasientkontakt - mindre ansvar - gunstigere arbeidstider (?) For psykiater: - mer varierte arbeidsoppgaver - mer respektert av fagmiljøet - bedre lønn - mulighet til at ha et reellt "fullt behandlingsansvar" (kan skrive ut medisiner ++) Noen som har noen tanker rundt dette?
kalinka85 Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 Tror jeg ville gått for medisinstudie og deretter psykiatri-vidreutd. Det vil vel også gi deg flere muligheter senere hvis du skulle finne på å "angre" litt, eller får lyst til å jobbe med noe annet? 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 Jeg står nå i den (heldige) posisjon at jeg har karakterer gode nok (og dekker fagkravene) til å velge om jeg vil inn på profesjonsstudiet i psykologi, eller ta medisinutdannelsen. Om jeg tar medisinutdannelsen vil jeg så ta etterutdanning i psykiatri og bli psykiater. Noen som har noen innspill på hva som er lurest å velge...? For psykologi: - mer pasientkontakt - mindre ansvar - gunstigere arbeidstider (?) For psykiater: - mer varierte arbeidsoppgaver - mer respektert av fagmiljøet - bedre lønn - mulighet til at ha et reellt "fullt behandlingsansvar" (kan skrive ut medisiner ++) Noen som har noen tanker rundt dette? Jeg ville klart valgt medisin. Nå er jeg sikkert sujektiv da jeg er lege i spesalisering i psykiatri. Tror vel ikke man har mer respekt som psykiater, psykologene stiller likt med legene. Psykologspesialistene på en poliklinikk jobber jo nesten med akkurat det samme, og på samme måte som overlegene/psykiaterene. Hovedforskjellen er vel at psykiaterene kan skrive ut medisiner, og psykologene er de som kan ta f.eks evnetester. Psykologene har også like stort ansvar som legene. Nå er det et satningsområde fremover med psykologer i kommunene (1.linjetjenesten), så dersom du vil jobbe mer forebyggende kan jo det være fint. Det jeg først og frenst tenker på med medisin, er at du for alltid vil ha så uendelig mange muligheter. Du kan jo jobbe med mye variert som psykolog også, men det vil alltid omhandle psykologi. Som lege kan du jo bli alt fra samfunnsmedsiner til kirurg. I forhold til arbeidstid, så kan psykiatre ha like behagelig arbeidstid som psykologene, men kun dagjobb på en poliklinikk eller i privat praksis.
Gjest Survival Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 Jeg står nå i den (heldige) posisjon at jeg har karakterer gode nok (og dekker fagkravene) til å velge om jeg vil inn på profesjonsstudiet i psykologi, eller ta medisinutdannelsen. Om jeg tar medisinutdannelsen vil jeg så ta etterutdanning i psykiatri og bli psykiater. Noen som har noen innspill på hva som er lurest å velge...? For psykologi: - mer pasientkontakt - mindre ansvar - gunstigere arbeidstider (?) For psykiater: - mer varierte arbeidsoppgaver - mer respektert av fagmiljøet - bedre lønn - mulighet til at ha et reellt "fullt behandlingsansvar" (kan skrive ut medisiner ++) Noen som har noen tanker rundt dette? Vet du - dine pros and cons syns jeg er ganske urimelige. Og jeg ville byttet plass på flere av de. Det er ikke nødvendigvis mindre ansvar å være klinisk psykolog. Det er heller ikke mer varierte oppgaver som psykiater, det kommer mer an på arbeidsplass, osv. Jeg vil si at psykologer har et bedre "rykte" enn psykiatere. Og at psykatrien på ingen måte er mer respektert. Og hva mener du med "fagmiljøet"? Psykiatri og psykologi er to helt forskjellige felt, egentlig. Jeg foreslår deg å lese deg opp på begge retninger. Det kan virke som at du ikke har full oversikt over hva de forskjellige retningene innebærer.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #5 Skrevet 19. april 2012 Vet du - dine pros and cons syns jeg er ganske urimelige. Og jeg ville byttet plass på flere av de. Det er ikke nødvendigvis mindre ansvar å være klinisk psykolog. Det er heller ikke mer varierte oppgaver som psykiater, det kommer mer an på arbeidsplass, osv. Jeg vil si at psykologer har et bedre "rykte" enn psykiatere. Og at psykatrien på ingen måte er mer respektert. Og hva mener du med "fagmiljøet"? Psykiatri og psykologi er to helt forskjellige felt, egentlig. Jeg foreslår deg å lese deg opp på begge retninger. Det kan virke som at du ikke har full oversikt over hva de forskjellige retningene innebærer. Psykologi og psykiatri er ikke helt forskjellige felt, de ligger veldig tett sammen. De aller fleste psykiatre jobber sammen med flere psykologer.... 1
Gjest Survival Skrevet 19. april 2012 #6 Skrevet 19. april 2012 Psykologi og psykiatri er ikke helt forskjellige felt, de ligger veldig tett sammen. De aller fleste psykiatre jobber sammen med flere psykologer.... Ja, men når de to jobber sammen, en psykolog og en psykiater er det en årsak til at nettopp de jobber sammen. De utfyller hverandre fordi psykologi dekker felt psykiatri ikke dekker, og omvendt. Jeg mener at psykiatrien og psykologien er to helt forskjellige felt - jeg har erfaring fra begge deler.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 Ja, men når de to jobber sammen, en psykolog og en psykiater er det en årsak til at nettopp de jobber sammen. De utfyller hverandre fordi psykologi dekker felt psykiatri ikke dekker, og omvendt. Jeg mener at psykiatrien og psykologien er to helt forskjellige felt - jeg har erfaring fra begge deler. Da burde du visst bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #8 Skrevet 19. april 2012 Tror jeg ville gått for medisinstudie og deretter psykiatri-vidreutd. Det vil vel også gi deg flere muligheter senere hvis du skulle finne på å "angre" litt, eller får lyst til å jobbe med noe annet? Men jeg er temmelig (helt) sikker på at det er psykisk helsevern jeg vil jobbe med, så det er egentlig ikke så relevant... Men tusen takk for innspill uansett! Jeg ville klart valgt medisin. Nå er jeg sikkert sujektiv da jeg er lege i spesalisering i psykiatri. Tror vel ikke man har mer respekt som psykiater, psykologene stiller likt med legene. Psykologspesialistene på en poliklinikk jobber jo nesten med akkurat det samme, og på samme måte som overlegene/psykiaterene. Hovedforskjellen er vel at psykiaterene kan skrive ut medisiner, og psykologene er de som kan ta f.eks evnetester. Psykologene har også like stort ansvar som legene. Nå er det et satningsområde fremover med psykologer i kommunene (1.linjetjenesten), så dersom du vil jobbe mer forebyggende kan jo det være fint. Det jeg først og frenst tenker på med medisin, er at du for alltid vil ha så uendelig mange muligheter. Du kan jo jobbe med mye variert som psykolog også, men det vil alltid omhandle psykologi. Som lege kan du jo bli alt fra samfunnsmedsiner til kirurg. I forhold til arbeidstid, så kan psykiatre ha like behagelig arbeidstid som psykologene, men kun dagjobb på en poliklinikk eller i privat praksis. Takk for innspill! Ser absolutt poenget ditt. Det som taler litt imot psykiaterutdannelsen er at jeg synes jeg virker som det er veldig lite om psykisk helse på medisinstudiet, og da må jeg vente helt til turnus/spesialisering til jeg får holde på med det jeg interesserer meg mest for. Samtidig så synes jeg også at medisin (biologi) er fantastisk spennende. Takk for oppklaring ang arbeidstider og ansvar. Men er det ikke slik at en LIS som oftest jobber på sykehus og med ganske kjipe arbeidstider...? Vakgets kval... Vet du - dine pros and cons syns jeg er ganske urimelige. Og jeg ville byttet plass på flere av de. Det er ikke nødvendigvis mindre ansvar å være klinisk psykolog. Det er heller ikke mer varierte oppgaver som psykiater, det kommer mer an på arbeidsplass, osv. Jeg vil si at psykologer har et bedre "rykte" enn psykiatere. Og at psykatrien på ingen måte er mer respektert. Og hva mener du med "fagmiljøet"? Psykiatri og psykologi er to helt forskjellige felt, egentlig. Jeg foreslår deg å lese deg opp på begge retninger. Det kan virke som at du ikke har full oversikt over hva de forskjellige retningene innebærer. Jeg er ikke helt enig med deg. Når det gjelder arbeidsområder så jobber psykologer og psykiatere ofte med det samme (har samme type arbeidsoppgaver). Det jeg mente med at psykiatere "blir mer respektert" er at "mannen i gata" ofte respekterer en lege mer enn en psykolog. Det samme gjør andre leger (psykiatere), som som oftest er de som har overordnet ansvar på en avdeling/poliklinikk.
paddington Skrevet 19. april 2012 #9 Skrevet 19. april 2012 (endret) Jo , arbeidstid for LIS leger kan jo tale imot. I tillegg må du jo gå vakter under turnustjensten (selv om den kanskje fjernes snart...) Endret 19. april 2012 av paddington 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå