Paw Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Har akkurat fått meg Iphone 4. Hvilke app's synes er best og hvilke anbefaler dere meg å laste ned? Tar imot forslag med stor takk
Gjest frøken am Skrevet 20. april 2012 #3 Skrevet 20. april 2012 Evernote er geniaaalt! Har mobilbanken min, gule sider, stumble, paypal, ebay, dropbox og annet moro.
Ryvre Skrevet 20. april 2012 #4 Skrevet 20. april 2012 (endret) Kommer jo an på hva slags type apper man trenger. Selv har jeg en del fotoapps, hvorav den viktigste er Instagram (blir nesten litt som facebook bare med bilder) Noen spill som Angry Birds, Rumble, Wordfeud, DrawSome osv Facebook-appen, mye lettere enn å bruke Safari Spotify Radiokanaler Blant annet... Edit: glemte jo helt Geocaching!! En must have-app for oss som driver med det Endret 22. april 2012 av Ryvre
TheSgirl Skrevet 20. april 2012 #5 Skrevet 20. april 2012 De jeg har som jeg bruker mest er: Bankapp Posten sporing Diverse radio apps NSB Norsk tipping Yr.no Viaplay Bokklubben Wordfeud Draw Something Matprat Alt handler jo om hva du selv ønsker. Søker du på app store dukker det meste opp 1
Eske Skrevet 20. april 2012 #6 Skrevet 20. april 2012 (endret) Nyttige favoritter: Mobilbank (de fleste store banker har) Bussruteapp (de fleste store byer har) Currency converter Yr Halvnyttige favoritter: Instagram (fantastisk foto-app!) Facebook Spotify Wordpress (for meg som blogger) P4 Spillfavoritter: Sudoku Wordfeud Rumble Bubble Blast Endret 20. april 2012 av Eske
HedvigR Skrevet 20. april 2012 #7 Skrevet 20. april 2012 Spotify Rumble - Et artig ordspill Matprat Hvis du bor i Trondheim; Bussøyet
Paw Skrevet 20. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 20. april 2012 Er det trygt å bruke disse bankappene? Kan ikke informasjon komme ut eller evt lettere å bli hacket ? Har hittil lastet ned: Instagram, weheartit, runkeeper, trafikanten, bikbok. Ville gjerne hatt noe generelle ting som nyheter, aktuelle saker rundt omkring i verden, nyttige ting å bruke i hverdagen. Og tippeligaen. Har notert meg Yr, matprat og radioapps, takk! Kjøper dere sanger på ITunes ?
Ryvre Skrevet 20. april 2012 #9 Skrevet 20. april 2012 Kjøper dere sanger på ITunes ? Svært, svært sjeldent. Bruker heller Spotify
Mynona Skrevet 20. april 2012 #10 Skrevet 20. april 2012 Trafikanten, Evernote, RunKeeper, Hipstamatic (foto), Matvareinfo (næringsinnhold i mat), PS Express (Photoshop), SleepTalk, Viber (ring gratis), banken, yr, skolens app, GoodReader (pdf leser, med mulighet for å redigere i pdfene), Oslo Bysykkel. 1
Gjest padawan Skrevet 20. april 2012 #11 Skrevet 20. april 2012 Er det trygt å bruke disse bankappene? Kan ikke informasjon komme ut eller evt lettere å bli hacket ? Rent sikkerhetsmessig er det ingen forskjell på å bruke bank på mobil og datamaskin da løsningene er sikre (som banken) når en først er logget inn. Sikkerhetsløsningen tilfredstiller kravene til sikkerhetsnivå 4, noe som innebærer at det skal kunne brukes til å signere dokumenter elektronisk slik at du slipper å møte opp personlig eller sende i post, for eksempel søknad om barnehageplass, endre adresse hos Posten, bud på bolig, lånesøknad, tinglysning av dokumenter med mer. To-faktor autentisering baserer seg på noe bare du har (mobil, kodebrikke, adgangskort), og noe bare du kan (passord). Selv om mobilen/kodebrikken skulle bli stjålet, så har fortsatt ikke tyven adgang til passordet, og dermed kontoen. Forskjellige banker har litt forskjellige løsninger hva gjelder kodegeneratorer. Noen banker bruker kodegeneratorer som en kun trenger å trykke på for å få frem engangskoden, på andre må du bruke en egen kode for å "logge inn" på kodegeneratoren mens på andre må du sette bankkortet ditt inn i for å verifisere deg selv. Logger du inn på feks MinSide får du en engangskode som sendes til deg på mobiltelefonen. Uansett hvilke av disse løsningene du bruker skal det automatisk genererte passordet ha en gyldighet på cirka to timer. Uansett om en bruker mobiltelefon eller kodegenerator så kan disse mistes og dermed misbrukes av en fremmed. Skulle dette skje må en likevel ha personnummeret (veldig mange banker bruker dette som brukernavn selv om det finnes unntak) og passordet en har laget selv. Mobiltelefonen merker en ganske raskt om er borte mens en kodegenerator ligger ofte gjemt i en skuff eller lignende så det kan ta litt lenger tid før det oppdages at denne er borte. Personnummeret kan en få tak i ved å stjele posten til "offeret" eller rote litt i private papirer som ligger hjemme hos vedkommende. Dette har jo en tendens til å stå på lønnslipper og andre offentlige papirer så det er ikke umulig å få tak i. Hvor vanskelig passord en skal ha er en kryssning mellom sikkerhet og hva som er hensiktsmessig for personer å huske. Bruker en for sær kombinasjon av store/små bokstaver, tall, særtegn og lignende er veien kort for at brukerne skriver dette ned på en lapp som ofte blir liggende i nærheten av (eller aller helst under) tastaturet og datamaskinen. Husker jeg ikke helt feil så krever bankene at du husker pin-koden til kortene dine istedenfor å lagre de sammen med kortet. Blir du utsatt for kortsvindel og bankene finner ut at du har lagret disse samtidig kan du se langt etter en eventuell erstatting. Komplesiteten som bankene stiller til passord på BankID må derfor være enkelt nok til at folk kan huske det samtidig som det er komplekst nok til at det vil ta tid og mye datakraft til for å knekke det. BankID på mobil, en elektronisk identifikasjons- og signeringsløsning hvor sikkerhetselementene lagres i mobiltelefonens SIM-kort, ble lansert mars 2009. I første omgang var det DnB NORs og Skandiabankens nettbankkunder, med mobilabonnement fra Telenor, som kan fikk tilbud om BankID på mobil. Denne løsningen er knyttet til SIM-kortet som sitter i telefonen og en slipper dermed å bruke kodebrikken. Slik jeg tolker det er det begrensninger med hensyn til sikkerheten som har gjort at det har tatt tid å få bankID på mobiltelefon og ikke bankenes ønske om å knytte brukerne til seg.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #12 Skrevet 20. april 2012 Jeg bruker og anbefaler en rekke apper: - Trafikanten - Spotify - NSB - Yr.no - Facebook - Dropbox - Viber - skjerioslo - Løkka - Shazam - Skype
Gjest padawan Skrevet 20. april 2012 #13 Skrevet 20. april 2012 Ellers bruker jeg NSB, gulesider, Filmweb (greit å se hva som går på kino), google maps, Google earth, Google streetview, Google translate, Posten sporing, apper fra booking.com og hotels.com, Picasa HD, NRK sin app for nett-tv, Spotify og Youtube.
Paw Skrevet 21. april 2012 Forfatter #15 Skrevet 21. april 2012 Wow padawan, takk for innsatsen og et meget utfyllende svar. Ja det skal du ha Alltid service å få!
Gjest scorpius Skrevet 22. april 2012 #16 Skrevet 22. april 2012 - Pixlromatic (kjempebra bilderedigering!) - sleep cycle - society6 - telenor faktura - just ludo - wordfeud - camera+ - incredibooth
Munchlax Skrevet 22. april 2012 #17 Skrevet 22. april 2012 Har hittil lastet ned: Instagram, weheartit, runkeeper, trafikanten, bikbok. Oh lord! Jeg leste runke-per. Lurte på hva i all verden det var for en app Uten om det, så har jeg ingen gode forslag å komme med. 4
Paw Skrevet 22. april 2012 Forfatter #18 Skrevet 22. april 2012 Oh lord! Jeg leste runke-per. Lurte på hva i all verden det var for en app Uten om det, så har jeg ingen gode forslag å komme med. ! Nå kommer jeg til å tenke på det hver gang jeg trykker på den. Den er forresten utrolig motiverende, har fått meg opp fra sofaen til å løpe og jogge byen rundt
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #19 Skrevet 24. april 2012 Mange bra forslag her - kom gjerne med flere
Paw Skrevet 24. april 2012 Forfatter #20 Skrevet 24. april 2012 Noe har gått galt når jeg skal betale med bankkort så får ikke kjøpt flere apper midlertidig .. Men har ihvertfall tenkt meg: Oslo - Official City app (Reiseguide rundt i Oslo med masse bra tips til ting og steder å se, hoteller, restauranter og slikt!) Tippeliga-2012 (Oversikt over alle kamper, lag, gulekort osv.) Og en Learn-Language app der man kan lære seg flere språk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå