Gå til innhold

Vi skal velge sted å bo...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par hvor en av oss har et særkullsbarn som fyller 5 i år. I tillegg har vi et felles (baby).

Vi bor nå 10 minutter fra den andre forelderen (dvs ca 10 km), i en annen kommune.

Særkullsbarnet bor 50% hos oss.

Barnet skal neste år begynne på skolen, og siden h*n har gått i bhg nærmest den andre forelderen vil vi at h*n skal gå på skolen nærmest der for å beholde vennene fra bhg.

Vi har nå to valg;

1) Leilighet ved den andre forelderen (maks 500 m mellom), der vil vi ha råd til en leilighet med to soverom. Det er en liten skolekrets med veldig kompakt bebyggelse.

2) Mellom 2-4 km fra den andre forelderen, men i en annen kommune kan vi ha råd til et rekkehus, til og med en enebolig med 3-4 soverom, om vi er heldige.

Men da tilhører barnet i prinisppet en annen skolekrets, (dvs om h*n bytter folkereg adr til oss, nå er h*n reg hos den andre forelderen for å beholde bhgplass.) Poenget med å nevne skolekrets er egentlig at særkullsbarnet og fellesbarn vil bli gående på forskjellige skoler.

Hva vile dere tenkt på i dette valget? Hva hadde dere tatt hensyn til?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At særkullsbarnet har begge kort vei mellom foreldrene sine.

Skrevet

Så lenge dere er villig til å kjøre å hente og styre for å holde kontakten med venner når han er hos dere så ville jeg ikke brydd meg om at de kommer på forskjellige skoler, det er jo nesten 5 år mellom de så når neste starter så er det jo tid for ungdomskolen for første ;)

AnonymBruker
Skrevet

JEG hadde tatt hensyn til at særkullbarnet hadde hatt kortest mulig vei til sin egen krets. Når det er 2-4 kilometer fra den andre av foreldren så vil vennene var langt unna. Jo, eldre barnet blir, jo, viktigere er det for barnet å være sosial med sine venner. Det er greit å si at det er jo bare og kjøre, men det er jo ikke bare det.

Skrevet

Jeg ville først og fremst sett på muligheter for å la særkullsbarn få tett avstand mellom foreldrene. Både fordi det er praktisk for alle involverte, men også fordi dere eliminerer muligheten for at barnet kun vil få venner ved et av stedene, og derfor bli mer ensom når han bytter mellom hjemmene. Selv om kjøreavstand kanskje ikke er så veldig lang, så er jo opp til 4km en stor avstand for et barneskolebarn, og sjansen til å kunne opprettholde kontakt med klassevenner utenom skoletid minsker.

Men jeg ville jo også ha tatt med hva slags bolig dere har sjans på i betraktningen. Dersom du har estimert nøyaktig nok, og dere virkelig bare får to sov. i nærheten av den andre forelderen vil det jo utvilsomt bli trangt med to barn. Kanskje ikke særlig hensiktsmessig for barna heller, siden det er noen år i mellom dem, og de har forskjellige behov mtp. søvn, besøk av venner ect.

AnonymBruker
Skrevet

Kort vei mellom foreldrene. Men at ungene ikke kommer til å gå på samme skole går greit. Har aldri hatt mine i verken samme barnehage eller skole pga situasjonen i kommunen vi bor i.

Skrevet (endret)

Da jeg møtte min samboer, bodde jeg i en by, mens hans barn bodde på et tettsted 4 mil fra denne byen. Jeg flyttet selvfølgelig til tettstedet, og vi kjøpte hus der, men om det lå rett ved mor eller ikke, lot vi oss ikke dvele så lenge ved.... Nå bor vi ca 3-4 km unna mor (samme kommune og samme tettsted, men på hver vår kant liksom), og har gjort det i ni år, og det har fungert fint hele veien!

Vårt fellesbarn går på en annen barneskole enn de tre andre går på/har gått på, men jeg har aldri sett problemet med det... Ungene har heller aldri nevnt noe om at det er ulemper på den ene eller den andre måten. Med såpass stor aldersforskjell ville de gått på samme skole i maks to år før den eldste starter på ungdomsskolen uansett!

Det viktigste er ikke nødvendigvis antall meter til det andre hjemmet, men innstilling og velvilje til å bidra til å frakte barn både til venner og å ha venner hos dere!

Endret av Ulrikke
Gjest Annaires
Skrevet (endret)

2km er da ikke så langt unna...

Det er jo raskt en sykkelvei det for et skolebarn.

Så jeg hadde nok gått for større plass.

Endret av Annaires
Gjest Blondie65
Skrevet

2-4 km er da virkelig ikke noe å lage sirkus av?

Skole kan dere også velge. Jeg hadde gått for det som gagnet hele familien - rekkehuset og 2-4 km vei (som er fort på en sykkel, fullt mulig å gå, enda raskere å kjøre).

Skrevet

JEG hadde tatt hensyn til at særkullbarnet hadde hatt kortest mulig vei til sin egen krets. Når det er 2-4 kilometer fra den andre av foreldren så vil vennene var langt unna. Jo, eldre barnet blir, jo, viktigere er det for barnet å være sosial med sine venner. Det er greit å si at det er jo bare og kjøre, men det er jo ikke bare det.

Eh ... Vi bor 4km unna skolen vi. Det er faktisk grensa for gratis skoleskyss når ungene er i 2. klasse og oppover. 4km er ikke langt!

Skrevet

3-4 km mellom hjemmene og/eller skole er ingenting! Mine barn har hatt 3 km til skolen, og det var aldri noe problem.

Jeg hadde valgt å bo romsligere når det "bare" er 3-4 km til barnemor/skole...

Gjest Blondie65
Skrevet

Såvidt jeg vet kan dere også velge skolekrets for barnet.

Skrevet

Såvidt jeg vet kan dere også velge skolekrets for barnet.

Ikke på tvers av kommunegrensene. Jeg hadde valgt en romsligere bolig. 2 soverom blir for lite, og det blir vanskelig for ungen å ta med venner hjem. Med 3-4 soverom har dere mulighet til å skape en attraktiv møteplass for ungen og vennene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...