AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Hva syns dere om det? Hjelper det da? Det verste er at det er en tom trussel....for det skjer ikke at noen må ringe. Selv om han sier det flere ganger daglig.......
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 jeg hadde ikke blitt redd av det der...
Gjest Mahareth Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 Jeg synes det er fint at barna har regler å forholde seg til på skolen, men ser ikke poenget i at regelbrudd ikke skal ha en konsekvens. Akkurat dette synes jeg var en merkelig "trussel", hvordan skal det være gjennomførbart i praksis? Er det ikke bedre å gi skriftlig beskjed som skal returneres med foreldrenes underskrift? 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 Skulle tru det finnes andre pedagogiske metoder som funker......irriterer meg!
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #5 Skrevet 19. april 2012 Hva syns dere om det? Hjelper det da? Det verste er at det er en tom trussel....for det skjer ikke at noen må ringe. Selv om han sier det flere ganger daglig....... Jeg gjorde dette en gang. En elev med atferdsproblemer og jeg og foreldrene hadde hatt kontakt om dette før. Han hadde i en periode vært mer utagerednde og ingen ting hjalp-han hadde hvertfall IKKE dårlig samvittighet/empati! Så jeg nærmest dro han inn på kontoret og tvang han til å ringe hjem for å fortelle mamma hva han hadde gjort. Skal si han grein og for første gang skjønte alvoret i det. Så å gjennomføre funker, men tomme trusler funker ikke. Det burde læreren vite hvis vedkommende har et par års erfaring-det er basis pedagogikk uten at du skal formidle det på et aggressivt og nedsettende vis. 3
Gjest Vampen Skrevet 19. april 2012 #6 Skrevet 19. april 2012 Jeg har sett dette gjennomført i flere klasser. Der hadde det absolutt effekt. Men der ble det faktisk gjennomført, det var ikke en tom trussel. Pedagogisk er det å "true" med konsekvenser, og ikke følge opp, å skyte seg i leggen. 8
Gjest Vampen Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 Jeg synes det er fint at barna har regler å forholde seg til på skolen, men ser ikke poenget i at regelbrudd ikke skal ha en konsekvens. Akkurat dette synes jeg var en merkelig "trussel", hvordan skal det være gjennomførbart i praksis? Er det ikke bedre å gi skriftlig beskjed som skal returneres med foreldrenes underskrift? Det er ikke så vanskelig. Man tar med eleven på kontoret, og så må h*n ringe mor eller far og fortelle hva h*n har gjort. Der jeg har sett det har det hatt langt større effekt enn en lapp. Kanskje fordi de kvier seg for selv å måtte fortelle hva de har gjort, og høre foreldrenes reaksjon både på det de har gjort og det faktum at det er ille nok til at de må ringe hjem? 1
LukaFrost Skrevet 19. april 2012 #8 Skrevet 19. april 2012 Synd om det bare blir tomme trusler. Læreren må følge opp og få elevene til å ringe hjem. 1
Brukernavn Skrevet 20. april 2012 #9 Skrevet 20. april 2012 Helt grei straff, men da må den jo gjennomføres.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2012 #10 Skrevet 20. april 2012 Min andreklassing har ringt meg etter forlangende fra lærer et par ganger. Det har handlet om ting en sjuåring gjør uten å tenke konsekvens eller overhodet tenke over. Jeg synes det er patetisk av skolen å ikke kunne håndtere slike ting selv. Og spare kruttet med å ringe hjem til ungene har gjort hærverk eller banka medelever etc. En andreklassing har null effekt av det opplegget. Og jeg sitter ikke som bøddel for en lærer som ikke greier å rydde opp i tull som å dra ned buksa i skolegården. 1
MiniSilje Skrevet 20. april 2012 #11 Skrevet 20. april 2012 Jeg for min del har alltid vært livredd for å måtte ringe foreldrene mine for å fortelle noe hvis jeg har gjort noe galt. Det har bare skjedd en gang da, da ble jeg faktisk utvist fra skolen resten av dagen i første klasse på videregående (ett år siden). På barneskolen truet de med det og det var også flere som måtte ringe hjem, dette skremte selvfølgelig oss ander, men hindret oss ikke fra å gjøre noe galt hvis vi ville det... Dessuten tvinger de jo unger til å ringe for hver minste lille ting som er total unødvendig. Foreldrene er jo gjerne på jobb og trener virkelig ikke bli forstyrret av at ungen har gjort noe lite
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #12 Skrevet 20. april 2012 Min andreklassing har ringt meg etter forlangende fra lærer et par ganger. Det har handlet om ting en sjuåring gjør uten å tenke konsekvens eller overhodet tenke over. Jeg synes det er patetisk av skolen å ikke kunne håndtere slike ting selv. Og spare kruttet med å ringe hjem til ungene har gjort hærverk eller banka medelever etc. En andreklassing har null effekt av det opplegget. Og jeg sitter ikke som bøddel for en lærer som ikke greier å rydde opp i tull som å dra ned buksa i skolegården. Og tro meg; at du har den holdningen merker barnet ditt, og da fungerer ikke straffen i det hele tatt! Det er viktig at vi som foreldre samarbeider med læreren/skolen, og støtter opp om de metodene de ønsker å benytte seg av selv om det ikke er de vi ville valgt selv. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #13 Skrevet 20. april 2012 Det er viktig at vi som foreldre samarbeider med læreren/skolen, og støtter opp om de metodene de ønsker å benytte seg av selv om det ikke er de vi ville valgt selv. Helt enig i dette. Uansett hva en mener om det, burde man holde det inni seg og heller ta det opp med lærer uten av barnet er tilstede. Det er jo for at foreldre og lærere skal ha et profesjonelt forhold seg i mellom. 1
kaprifolen Skrevet 20. april 2012 #14 Skrevet 20. april 2012 Min andreklassing har ringt meg etter forlangende fra lærer et par ganger. Det har handlet om ting en sjuåring gjør uten å tenke konsekvens eller overhodet tenke over. Jeg synes det er patetisk av skolen å ikke kunne håndtere slike ting selv. Og spare kruttet med å ringe hjem til ungene har gjort hærverk eller banka medelever etc. En andreklassing har null effekt av det opplegget. Og jeg sitter ikke som bøddel for en lærer som ikke greier å rydde opp i tull som å dra ned buksa i skolegården. Og den holdningen der forklarer kanskje hvorfor ditt barn har måttet gjøre det gjentatte ganger?
Gjest Vampen Skrevet 20. april 2012 #15 Skrevet 20. april 2012 Jeg kan forresten nevne at de skolene jeg har sett praktisere dette, har hatt dette som en siste konsekvens. Først får eleven tilsnakk. Fungerer ikke det, så får de anmerkning for det de gjør, f.eks snakking. Når ikke noe av dette fungerer, så får de en advarsel om at det er siste sjanse til å skjerpe seg, en gang til, så må de ringe hjem. Tar de det fortsatt ikke til seg, så må de ringe. Jeg har egentlig et godt inntrykk av denne ordningen. Ved å ha det som siste mulighet, så får elevene flere sjanser til å skjerpe seg. Samtidig beholder det å måtte ringe hjem noe av den "avskrekkende" effekten, ved at det ikke er noe som brukes i tid og utide. Og i tillegg slipper foreldrene å ringes ned i hytt og gevær. Mitt inntrykk er som sagt at det fungerer. I løpet av 7 uker, så tror jeg det skjedde 2 eller 3 ganger at en elev faktisk måtte ringe hjem. De fleste hadde såpass lite lyst til å måtte gjøre det, at de rettet seg etter beskjeder lenge før det gikk så langt. De fleste sluttet også i det advarselen om at de lå an til å måtte ringe kom. De skjedde ikke ofte at noen gikk over den grensa, noe som kanskje indikerer at det har en effekt. Om det brukes på rette måten, vel og merke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå