AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Jeg har en sønn som tar spansk nivå 1 på skolen, han er i den vgs, og klassen kan såvidt litt spansk. Han får gode karakterer, men å kommunisere utenom noen enkle gloser greier han/klassen ikke. Han sier at det skal være slik, men jeg eg litt bekymret for at han skal komme opp til eksamen og gjøre det veldig dårlig. Så, hvor godt skal en egentlig kunne fremmedspråket på nivå 1?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 Hvorfor ikke spørre faglæreren hans? Nå vet ikke jeg helt hva du mener med nivå 1? Har han hatt spansk på ungdomskolen også? Hvis ikke så er det ikke så veldig rart at han ikke kan kommunisere på spansk, men at det begrenser seg til gloser. Hvordan ligger han an karaktermessig da? Det bør jo gi deg en pekepinn på hvor han bør ligge i forhold til hvor han ligger. Jeg hadde fransk hele ungdomskolen og hele gymnaset, men har aldri kunne kommunisert på fransk mer enn enkle setninger. Kan ikke se for meg at jeg hadde klart en lengre samtale på fransk, hverken da eller nå (7 år siden jeg gikk på vgs). Men jeg forstår språket sånn noenlunde skriftlig, kan f.eks lese avisartikler og forstå hovedinnholdet/meningen.
Meridian Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 (endret) En gutt jeg kjenner vokste opp i norge med sin norske mor og amerikanske far(usa). Faren pratet bare amerikansk med han helt siden han var baby, og moren pratet norsk. Gutten forstod alt faren sa, men han pratet bare norsk tilbake. Plutselig en dag, da han var rundt 10 år, begynte han å prate flytende amerikansk med faren. Jeg vil tro at det har med modningssak å gjøre. At man er veldig usikker og redd for å prate, siden man er vandt med å prate norsk. Jeg hadde tysk på vgs, utenom engelsk da. Det gikk bra å skrive tysk. Vi la mest vekt på å kunne reglene for bøyning og å pugge verb og slike ting. Men å prate tysk var vanskeligere. Det gikk greit å lese høyt fra boken i klassen, og å ha foredrag, fordi man hadde manus, men å prate fritt uten å ha tekst å se på er vanskelig. Jeg hadde tysk 1.og 2.året på vgs, men det var ingen som forventet at vi skulle prate flytende tysk. De la mer vekt på å kunne skrive flytende. Men å prate et språk er vel en modningssak, og at man må tørre. Da jeg gikk på folkehøyskolen hadde jeg spansk, og der var det mye pugging av bøyning og verb og slikt. Det gikk helt fint å lese høyt tekster i klassen, men når vi skulle prate fritt ble det værre. Her la vi også mest vekt på å skrive rett spansk. Det å prate spansk ville komme av seg selv, men det var nesten ingens om turte å prate spansk i klassen. Vet ikke hvorfor det er slik, men det har kanskje med å bli vandt til det? Endret 19. april 2012 av Bølle
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 Jeg fikk toppkarakter i tysk, hadde gode leseferdigheter, men skriveferdighetene var ganske begrensede. Og muntlig ville jeg slitt med å snakke med en tysker. Hadde slitt i skriftlig også uten intens bruk av ordbok.
Grønt blad Skrevet 19. april 2012 #5 Skrevet 19. april 2012 Jeg har en sønn som tar spansk nivå 1 på skolen, han er i den vgs, og klassen kan såvidt litt spansk. Han får gode karakterer, men å kommunisere utenom noen enkle gloser greier han/klassen ikke. Han sier at det skal være slik, men jeg eg litt bekymret for at han skal komme opp til eksamen og gjøre det veldig dårlig. Så, hvor godt skal en egentlig kunne fremmedspråket på nivå 1? Nivå 1 er vel det samme som gamle c-språk, og dette er kanskje det første året med spansk? I begynnelsen er det veldig mye som skal læres; uttale, gloser, kulturkunnskap og grammatikk (bøying, ordstilling etc.). Jeg synes ikke det er rart at han ikke kan så masse enda. Og det er vel uansett nesten halvannet år til en eventuell eksamen? Det løsner sikkert og han kan nok mer til da. Hvis du er bekymret, så snakk med læreren. Husk at det skal mye til før man kan snakke "fritt" på et fremmed språk, og spansk er kanskje ikke det enkleste språket å lære. Læreren kan sikkert si noe om hvilke krav som stilles på en eventuell eksamen, og hun/han kan sikkert si hva dere kan gjøre for at sønnen din skal lære mer
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #6 Skrevet 19. april 2012 Nivå 1 er vel det samme som gamle c-språk, og dette er kanskje det første året med spansk? I begynnelsen er det veldig mye som skal læres; uttale, gloser, kulturkunnskap og grammatikk (bøying, ordstilling etc.). Jeg synes ikke det er rart at han ikke kan så masse enda. Og det er vel uansett nesten halvannet år til en eventuell eksamen? Det løsner sikkert og han kan nok mer til da. Hvis du er bekymret, så snakk med læreren. Husk at det skal mye til før man kan snakke "fritt" på et fremmed språk, og spansk er kanskje ikke det enkleste språket å lære. Læreren kan sikkert si noe om hvilke krav som stilles på en eventuell eksamen, og hun/han kan sikkert si hva dere kan gjøre for at sønnen din skal lære mer Hei, dette er nok det andre og siste året. Det er knappe måneden til eksamensperioden starter, så jeg tviler på at det er så mye mer som kan "løsne". Grunnen til at jeg ikke spør læreren er at jeg har mine tvil om henne som lærer. Skjønner meg ikke på at det stilles så få krav til å bli lærer i fremmedspråk. Takk for svar alle sammen.
Gjest "gjest" Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 Videregående lærte meg foruten engelsk, tysk og russisk.
Aviale Skrevet 19. april 2012 #8 Skrevet 19. april 2012 Jeg har selv gått spansk 1, og hadde også en veldig dårlig lærer. Likevel pugget vi faktisk en del gloser innenfor forskjellige temaer, og vi som ville gjøre det bra på prøvene lærte oss alle verbbøyingene - også de uregelmessige. Jeg kom ikke opp i eksamen, og det er jeg veldig glad for. Likevel var ikke kravene for skriftlig så veldig skremmende for meg; en av oppgavene på en eksamen kan f.eks være å beskrive hvordan et bilde ser ut (på tentamen hadde vi bilde av en gate). Det er også typisk at man skal skrive en tekst der man presenterer seg selv, svare på forståelsesspørsmål fra en tekst og så evt. skrive en annen tekst om et gitt tema i tillegg. Vi fikk ikke vite noe særlig om muntlig eksamen, men vil tro at man skal presentere seg selv også snakke om Spania eller noe etterpå sammen med læreren og sensoren. Hvis sønnen din + klassen hans bare kan noen få gloser (og dette ikke bare er unøyaktig sagt fra hans side) så er det kanskje vanskelig å gjøre det bra på eksamen, spesielt muntlig. Man må i alle fall kunne bøye verb, helst også de uregelmessige for å gjøre det bra. Hvis du konkret vil vite hva som kreves kan du jo sjekke ut læreplanen? Men selv om du har dine tvil (begrunnede etter min oppfattelse av situasjonen) om læreren tror jeg det beste er å snakke med henne, siden hun skal vite hva som kreves ved eksamen. Hvis ikke hun har noen svar kan du vel snakke med avdelingsansvarlig på skolen eller noe, da kan du kanskje også evt klage på læreren om du mener undervisningen er for dårlig i forhold til kunnskapskravet ved eksamen. Husk at uansett er det tydeligvis flere enn sønnen din som kommer til å slite om de kommer opp i eksamen, så det er flere i samme båt
Glynis Skrevet 19. april 2012 #9 Skrevet 19. april 2012 Jeg fikk 6 i fremmedspråket mitt, men vi ble utrolig lite selvstendige og jeg hadde problemer med å produsere en god og sammenhengende fri tekst og ekstremt dårlig på fri samtale. Fikk panikk når noen snakket til meg uventet på fremmedspråket. Var derimot veldig god til å fylle ut grammatikkark, så fikk toppkarakter. Har i etterkant studert språket og fått grepet på det, ble faktisk motivert av den dårlige undervisningen på videregående. Deilig å la språket få synke inn litt og klare å lese aviser og snakke med folk.
Saunet Skrevet 19. april 2012 #10 Skrevet 19. april 2012 Hadde fransk første året på ungdomsskolen og 3 år på vgs. Har ingen problemer med å lese fransk. Forstår det meste franskmenn sier, men dem har en tendens til å snakke fort så sliter å få med hele konteksten i blandt. Muntlig er ikke min sterke side, men målet er å kunne snakke det flytende en dag.
Gjest Cosette Skrevet 19. april 2012 #11 Skrevet 19. april 2012 Da jeg gikk ut av videregående snakket jeg flytende tysk og greit spansk, ihvertfall nok spansk til å kunne holde forståelige samtaler om forholdsvis konkrete temaer. Men så tilbragte jeg også deler av skoletiden på en velrennomert skole i Storbritannia hvor nivået og forventningene var såpass høye at man bare måtte henge i stroppen og dermed lærte mye. Vi skrev lange oppgaver om f.eks. politikk og samfunn på tysk, og var simpelthen nødt til å anvende språket. For ikke å snakke om at lærerne var ytterst kompetente - tysklærerinnen var selv tysker, og spansklærerinnen spanjol. Vi hadde altså morsmålstalere til å bedømme og hjelpe oss med uttale. Nå har jeg alltid hatt språkøre og ville nok ha tatt med meg mye om jeg kun hadde gått norsk skole også, men sannsynligvis ikke like mye.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #12 Skrevet 19. april 2012 Jeg hadde fransk nivå 1. Kunne veldig, veldig, veeeeeldig lite fransk når jeg var ferdig (kunne KANSKJE klart å bestille en cola og en biff med potet på en restaurant på fransk), karret meg til en firer.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #13 Skrevet 19. april 2012 Jeg skal nok mest sannsynlig ha muntlig eksamen i fransk i år. Har hatt fransk to år på vgs, men kan ingenting annet enn å bøye verb i presens og bøye adjektiv. Og jeg er en av de aller beste i klassen! Det er skandaløst dårlig! Vår fransklærer har vel ikke engan vært på ferie i Frankrike... Hun tok et brevkurs for 30 år siden. Hun kan ikke snakke fransk fritt ei heller lese fransk. Det er vanskelig å lære seg språk når læreren er så dårlig!
Testosteron Skrevet 19. april 2012 #14 Skrevet 19. april 2012 Min engelsk var svært dårlig da jeg var ferdig på vgs, og jeg fikk 5. Tysken var enda dårligere. Jeg fikk 5 der også. Men fire år etter vgs leste jeg ei bok på engelsk om et tema som virkelig interesserte meg. Jeg var ute etter å skaffe meg den informasjonen boka gav meg, og derfor var jeg villig til å jobbe meg igjennom den på engelsk, og den boka ble gjennombruddet mitt i det engelske språket. Jeg leste kort tid etter enda ei engelskspråklig bok, og så enda ei, og vips økte ordforrådet mitt dramatisk. I dag forstår jeg godt filmer på tv hvor engelsk er språket, men jeg klarer ikke selv å snakke engelsk. Da leter jeg veldig etter ordene. Tysken har jeg helt glemt.
Gjest Solsmil Skrevet 20. april 2012 #15 Skrevet 20. april 2012 Jeg hadde tysk på nivå 2 (tror jeg, ihvertfall det vanskeligste nivået). Jeg fikk 4 i det. Og jeg var så god at da vi var på klassetur i tyskland og bodde hos tyske familier når jeg gikk i andreklassen, så snakket jeg bare engelsk... Men kunne kommunisere sånn noenlunde på tysk, i timer og sånt. Men jeg var ikke den ivrigste eleven for å si det sånn. Og jeg hadde hatt tysk tre år på ungdomskolen også.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #16 Skrevet 20. april 2012 Utrolig begrenset hva man klarer å lære av et fremmedspråk i løpet av videregående om man ikke har sterkt fokus på det også utenom undervisning og opp mot prøver. For å lære et fremmedspråk godt må man bruke det i hverdagen. Da jeg gikk ut av videregående hadde jeg hatt tysk i 2+2 år, og gjorde meg greit forstått og forsto også greit. Vi brukte mye lyttetrening i undervisningen, og tysk er jo rimelig likt norsk i forhold til andre fremmedspråk. Men i dag, 15 år etter at jeg gikk ut av videregående, er det kun helt enkle fraser som sitter igjen, og tyskere må snakke rimelig sakte og med enkelt språk for at jeg skal forstå mer enn bruddstykker. Dette fordi jeg ikke har hatt bruk for tysk noe særlig etter at jeg gikk ut av videregående, og heller ikke ser på tysk TV eller lytter til tysk radio.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #17 Skrevet 20. april 2012 Jeg hadde spansk 1 på vgs, var feridg med faget for 3 år siden. Ferdighetene til alle i klassen min var svært begrenset. Selv hadde jeg 6 i spansk, men ville hatt vansker med å kommunisere med en spansktalende person. Jeg kunne skrive sammenhengende tekster, hadde et repertoar av ord og kunne sette disse sammen til ulike setninger. Jeg kunne flere verbtider og grunnleggende grammatiske regler. Det meste av det vi lærte i spansk var å beskrive oss selv, snakke om familie, vær, tid, bestille mat, i tillegg til kunnskaper om kultur i spansktalende land. Jeg kunne lese læreboktekster, men da vi skulle lese spanske romaner for begynnerlærere, ble det hakket mer vanskelig. Spansken var begrenset til innenfor klasserommets fire vegger, hadde jeg reist til et spansktalende land og vært der over lengre tid etter at jeg var ferdig med spansk på vgs, ville jeg sikkert lært meg å bruke språket bedre. Til eksamen fikk de fleste karakteren 2 og 3, noen fikk 4 og noen fikk stryk.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #18 Skrevet 20. april 2012 Jeg lurer litt på hva og hvor mye man skal snakke på muntlig eksamen nivå 1. Jeg er privatist.
Anglofil Skrevet 20. april 2012 #19 Skrevet 20. april 2012 Så må man også huske på at mange kommer i en slags "stille periode", hvor man kan ganske mye, men hvor det å faktisk snakke er vanskelig. Det er veldig normalt og ikke uvanlig. Jeg var sånn selv. Mvh Yvonne
Gjest Cosette Skrevet 20. april 2012 #20 Skrevet 20. april 2012 Nå er det jo også viktig at man ikke forventer å kunne lære et språk fullstendig gjennom skolen. Det er umulig. Skolen gir deg verktøy til å lære et språk - man blir lært opp i grunnleggende grammatikk og uttale - og så er det ens eget ansvar å sørge for å utvikle dette videre. Jeg har hatt noen jobber hvor jeg har vært nødt til å kommunisere med tyskspråklige, og har derfor fått mye "gratis", men ellers holder jeg tysken greit ved like gjennom å se tyskspråklige filmer uten norsk teksting, lese tysk lyrikk og tyske nyheter innimellom. Om jeg omgås en tyskspråklig person snakker jeg tysk så langt det går i stedet for å ta den enkle veien og snakke engelsk. Norske elever burde oppmuntres til å engasjere seg i pensumstoff også utenfor skolen og skoletimene, slik elever i større grad forventes å gjøre i mange andre land. Hvis man ønsker å bli flink i noe, må man gjøre iherdig innsats. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå