AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre da jeg ikke helt vet hva som vil lønne seg. Jeg skal nemelig kjøpe meg en bolig, tenker da på en to-roms, og valget står da mellom å kjøpe en som ligger litt rimeligere i pris slik at jeg har mindre lån og kan nedbetale dette fort for slik å spare mer. Eller om jeg skal kjøpe en litt dyrere to-roms og ta opp mer lån med tanke på at jeg gjør en investering i boligen. Hva vil egentlig lønne seg her? Tusen takk for svar!
Gjest Blondie65 Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 Hva har du råd til i forhold til at du skal leve med kostnaden i mange år? Da jeg kjøpte bolig og foretok mine vurderinger måtte jeg tenke på hvor lenge jeg skal bo i boligen og at jeg da kan leve godt med den i den perioden. Hadde jeg hatt større låneevne ville jeg kjøpt en dyrere bolig - fordi jeg da ville fått mer plass. Et eller annet sted når man et krysspunkt for økonomi og bolig. Dersom du låner mer må du også betale mer i renter over lånets løpetid. Du får fradrag for noe av rentene på skatten, men du ender med å betale mer. Hvis du tenker at det du betaler mer over lånets løpetid blir betalt tilbake i avkastning ved salg så kan nok det stemme noen ganger. Men det er veldig synd å kjøpe en bolig bare pga investeringen dersom du ikke trives i området den ligger eller med innredningen. Så for meg er det perspektivet på hvor lenge jeg skal bo og hva jeg har råd til som er avgjørende. Jeg ville brukt mer penger på bolig hvis jeg hadde mer men hadde da først og fremst øket arealet eller endret beliggenheten.
Marikke Skrevet 20. april 2012 #3 Skrevet 20. april 2012 (endret) Verdiøkning på bolig er umulig å spå. Det kan like gjerne hende at små leiligheter øker mer enn store i tiden fremover, eller at boligmarkedet stagnerer. Da har du ingenting igjen for å kjøpe stor leilighet. Det er mye tryggere å kjøpe en forholdsvis rimelig leilighet. Da kan du betale mer avdrag og mindre renter, og egenkapitalen din vokser fortere. Selv om boligmarkedet stiger, og store leiligheter øker godt i verdi, vil din neste bolig også bli tilsvarende dyrere. Det vil si at verdistigningen på din leilighet går opp i opp med kjøpet av neste bolig. Konklusjonen min er og blir at det lønner seg å bo rimelig og investere i egenkapital. Endret 20. april 2012 av Marikke
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #4 Skrevet 20. april 2012 Tenk beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet.
Marwel Skrevet 20. april 2012 #5 Skrevet 20. april 2012 Her er en uttalelse om små leiligheter http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1806611.ece Forøvrig så må du ta i betraktning hvor lenge du har tenkt til å bo der, er det snakk om bare noen få år så ville jeg for å være mest mulig trygg i forhold til et eventuellt knekk i boligmarkedet kjøpt det rimelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå