Gjest Fizbo Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 (endret) Jeg er ganske fersk på styrketrening, har bare holdt på siden februar, og da 1-3 ganger i uken. Har til nå nesten kun trent på apparater, kun noen få øvelser med frivekter. Fikk satt opp et program sammen med veileder da jeg begynte, men vil bli litt mer "seriøs" med treningen min, og jeg begynner også å bli litt lei av det programmet nå... I tillegg har jeg jo lest endel om styketrening og skjønner det slik at det er bedre (i forhold til resultater) å trene med frivekter, såfremt man har rett teknikk såklart. Jeg har også sett endel øvelser jeg gjerne vil begynne med, som knebøy, markløft, glutenbridge, bulgarsk utfall f.eks. Samt diverse øvelser med manualer. Men så er det dette med teknikk (og selvsikkerhet kanskje)... Kan jeg gå til en veileder å be om å få satt opp nytt program, og nevne de øvelsene jeg har sett på, så kan hun vise meg riktig teknikk? Er det litt sånn for alle i begynnelsen at det føles litt kleint å stå foran speilet å gjøre alt dette? De få øvelsene jeg har med manualer nå skipper jeg ofte pga at jeg føler meg sååå teit der jeg står sammen med muskelgutta med 5kg-vektene min Er det håp for ei som har lyst å begynne å bygge litt muskler for real, men som syns det er litt flaut? Edit: skriveleif... Endret 23. april 2012 av Fizbo
Kattefot Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 Jeg er veldig lik deg på akkurat det! Føler meg utrolig puslete når jeg står og skal løfte mine mini-vekter, mens mannfolkene bruker sine svære. Jeg prøver å ikke tenke over det, men er ikke så lett! Spesielt siden det ikke pleier å være noe særlig med jenter som bruker frivekter der jeg trener. Synes det er flaue greier, noe som gjør sitt til at jeg gjør det sjeldent... Men håp er det for oss begge to! Finn en veileder og spør i vei, eller bestill PT-time (avhengig av hvordan det er der du trener). Eventuelt er det jo også mange forklarende videoer på youtube, så du kan øve hjemme foran et speil før du drar på treningssenteret
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 Hei. Selvfølgelig føles det rart ut i starten. Om du blir veldig lett flau av å være amatør på noe kan du jo dra på gymmet på lørdags kveld eller tidlig på søndag morgen, eller no sånt. Knebøy og markløft er faktisk to øvelser du ikke vil gjøre foran ett speil. Enten tar du med deg en venn som filmer deg, ellers setter du opp ett kamera/telefon nedi en sko eller no og filmer selv. Disse øvelsene skal føles rett, man skal ikke justere bevegelsene underveis ved hjelp av ett speil. Når jeg begynte med knebøy glante jeg i speilet for å se hvor dypt jeg gikk, etterhvert gikk det opp for meg at knebøy er helt bortkasta å trene om du ikke går så dypt som overhodet mulig for kroppen din, slik tar man ordentlig knebøy. for at du skal kunne få best mulig teknikk bør bevegelsene bli lært inn og gå helt automatisk. begynner du med de foran speilet vil du bli svært svimmel dagen du kutter ut speilet, desutten er det ikke nødvendigvis optimalt for forholdet mellom ryggraden i nakken og ryggraden nedover resten av ryggen at du holder hodet i en unaturlig posisjon. Les masse om øvelsene, se videoer på youtube(Mark Rippetoe!!) og ta notater for fremgangsmåter du evt finner i artikler rundt om kring. Begynn med stanga og legg på ett par kilo hver gang. alle må begynne ett sted, desutten ser det bare mer teit ut å trene i maskiner synes jeg, med mindre du er sånn 70 år gammel da )) Noen linker du bør sjekke ut for teknikk og tips: Knebøy: http://stronglifts.com/how-to-squat-with-proper-technique-fix-common-problems/ Markløft: http://stronglifts.com/how-to-deadlift-with-proper-technique/ er også en serie om benkpress som heter "So you think you can bench" på youtube der de går gjennom alle typiske feil og hvordan du skal tenke når du skal ta benkpress. faktisk veldig mye rart å se på gymmet :D du bør ta militærpress, pullups, stangroing også, men det vet du sikkert. fint å mikse inn litt plankevarianter også for ekstra trening av kjernemusklaturen som kan virke skadeforebyggende. bulgarske utfall som du nevner er jeg også blitt veldig glad i, sykt tungt. teknikken der er jo ganske lett, problemet er vel bare å holde balansen 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 en veldig viktig ting jeg bare må legge til, aldri finn på å tren med joggesko. barfot eller vektløfter sko punktum. prøv å løft vekter i senga di så forstår du poenget mitt. det kan være farlig.
Leifr Skrevet 20. april 2012 #5 Skrevet 20. april 2012 Vektløfterko og vektløftersko... du trenger ikke nødvendigvis dyre spesialsko, men du trenger noe med såle som ikke har noe demping. Jeg pleier bare å bruke et par Converse-sko, og det er det mange andre som gjør også. 2
Gjest Fizbo Skrevet 20. april 2012 #6 Skrevet 20. april 2012 Takk for svar og tips! Skal på trening idag, og skal avtale time med veilederen etterpå 2
Envy Skrevet 20. april 2012 #7 Skrevet 20. april 2012 Flott at du ønsker å prøve deg på frivektene, velkommen i klubben Ikke bry deg noe om hva slags vekter de andre bruker. Du er jo der for å trene din egen kropp Må dog innrømme at jeg har dratt på smilebåndet et par ganger selv der jeg har stått og svettet med minivekter, mens han ved siden av meg i speilet løfter gigavekter uten å se ut til å fortekke en mine Men kos deg med minivektene, og gled deg til å se hvor fort progresjonen går om går inn for det
aldribest Skrevet 22. april 2012 #8 Skrevet 22. april 2012 Hvorfor bør en bruke sko uten demping? hva er konsekvensene om jeg bruker sko med demping? Syns selv det er veldig ubehagelig å stå med frivektene sammen med de store gutta. Er så redd for at de skal påpeke at jeg gjør det feil. Det er jo bare positivt at de hjelper, men blir så flau..
Supraspinatus Skrevet 22. april 2012 #9 Skrevet 22. april 2012 Hvorfor bør en bruke sko uten demping? hva er konsekvensene om jeg bruker sko med demping? Syns selv det er veldig ubehagelig å stå med frivektene sammen med de store gutta. Er så redd for at de skal påpeke at jeg gjør det feil. Det er jo bare positivt at de hjelper, men blir så flau.. Dempingen gjør underlaget ustabilt. En litt søkt sammenligning er hvis du tar et fullt glass vann og setter det på bordet. Flatt underlag som ikke svikter. Da står det støtt. Ta så samme glasset og sett det i sofaen. Blir fort lettere å søle da. Sånn er det når du laster opp litt vekt som du skal løfte. Beina blir ustabile og du risikerer at de får ugunstige bevegelser under høy belastning. Vektløftersko er nok det siste en hobbytrener trenger for å gjøre feks riktig knebøy, men flate eller ingen sko er bedre. Vektløftersko er bygget opp på hælen med hard kjerne. Gjerne tre. Da blir det litt lettere å komme ned dyp og man får lettere fordel vekten riktig på foten. Prøv å ta knebøy uten sko og kjenn forskjellen. Jeg ville dog ikke trent olympiske løft uten sko. Det har jeg prøvd og det er vondt siden man faktisk hopper og planter hælene når man lander. Men i disse løftene er det viktig å ha en stabil sko da faren for å lande skjevt i en høy joggesko er stor. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #10 Skrevet 23. april 2012 Husk at stort sett alle har startet med minivekter en gang
Inwe Skrevet 23. april 2012 #11 Skrevet 23. april 2012 Disse vektløfter gutta bryr seg lite om hvilken vekt du bruker. Så bare hopp i det Jeg begynte på 5kg for halvannen mnd siden og er allerede oppe i 8, morsomt å se progresjon.
kills Skrevet 23. april 2012 #12 Skrevet 23. april 2012 Å trene med frivekter er noe man blir vant til kjempefort, og det er nok ingen andre som ser på hva du holder på med enn du selv (med mindre de er spesielt interesserte..). Det er gøy og du får trent de små stabiliseringsmusklene i tillegg til de store muskelgruppene. Jeg hadde absolutt tatt med meg den informasjonen du har gitt oss i posten med til en veileder så får du hjelp til å sette opp program og forhåpentligvis teknikktrening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå