Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper på kloke råd fra dere.

Samboeren min er i perioder veldig deprimert. Han føler seg udugelig, ute av stand til å foreta seg noe for å bedre sin egen situasjon (han har vært arbeidsledig lenge), og har lett for å isolere seg. Siden han ikke har jobb, sitter han naturlig nok mye hjemme alene mens jeg er borte på dagtid.

Vi har for så vidt ikke problemer i forholdet oss imellom, bortsett fra at vi begge kvier oss for å snakke om vanskelige ting. Når det først skjer, er det gjerne enten i fylla eller sent om kvelden når vi har lagt oss.

Jeg prøver å backe ham opp så godt jeg kan - gutten er jo superflink til det han driver med, men har null selvtillit i forhold til arbeidslivet. Når han er ovenpå, vet han nok selv at han er flink, og han får også masse tilbakemeldinger på dette av andre.

Han har selv fortalt at han aldri følte seg god nok i barndommen, og han er generelt redd for å bli ledd av og "driti ut". Dette sliter han med ennå. Han kan ofte ligge og bade i angstsvette om kvelden når vi har lagt oss. Noen ganger står han opp fordi han ikke får sove, og tilbringer natten på sofaen i stua.

I tillegg har all denne lediggangen (han jobber litt hjemmefra med ulike ting) ført til at han har blitt veldig opphengt i sex (dvs onanering). Mer enn hva sunt er, kanskje.

Han er frustrert, sint på seg selv, lei seg fordi han ikke klarer å være nok engasjert i forhold til meg, lei av å ikke ha penger (jeg betaler alt) og generelt maktesløs i forhold til å gjøre noe med situasjonen. Han er såpass langt nede at det å ta en telefon til en mulig arbeidsgiver er helt out of the question.

Hva kan jeg gjøre/foreslå for å gjøre hverdagen bedre for oss begge? Begynner å føle meg tom for gode ord når depresjonen hans slår til.

Kan han få støtte til psykolog fra et offentlig sted? (Han får ikke arbeidsledighetstrygd fordi han ikke har tjent nok, og ikke sosialhjelp fordi jeg tjener for mye). Hvor dyrt er psykolog, og hvordan får jeg overtalt ham til å gå? Har ikke foreslått det ennå, men har tenkt til å gjøre det i kveld. Nå sitter jeg bare på jobb og er ukonstentrert. Mageknip har jeg også av at han har det så vondt og føler seg så lite verdt. Når han er i godt humør, er han verdens beste! Jeg vil så gjerne at han skal være lykkelig, og ikke stenge følelsene inne slik som han gjør nå.

Blir veldig takknemlig for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei du..

Jeg tror det kan være bra for han å komme seg til psykolog, og få bukt med problemene.. Og siden han er arbeidsledig kan vel kansje aetat hjelpe han med kurs og litt (da har han i det minste noe å gjøre), lurer på om han oxo kan få dagpenger? hva skjedde med siste jobben han hadde?

Håper det ordner seg for deg da, han er heldig som har en som deg som bryr seg om han! En god del som hadde gitt opp etter en stund(nå vet jeg jo ikke hvor lenge dette har holdt på men)

Skrevet

Anbefaler også psykolog. Vet hvordan det er å være deprimert. Man ønsker kun å være for seg selv. Helst ligge under dyna og gjemme seg fra omverdenen. Det som er viktig er at han har mennesker rundt seg som får ham i godt humør, men som han kan stole på og prate med. Prøv å få ham til å finne seg en hobby og nye venner :)

Skrevet

Det er en utfordring å leve med en som sliter med depresjoner.

Hvis han går til fastlegen kan han få en rekvisisjon til psykolog. Dette koster kr 245,- per time. Hvis dere oppsøker en privatpraktiserende psykolog koster det stort sett mellom kr 500,- og kr 800,- per time.

Ellers så har jeg ikke så mange gode råd fordi jeg sliter litt selv. Jeg har skrevet et innlegg som heter "Hvordan håndtere min manns depresjon" (ligger her under samliv men er på neste side tenker jeg) og der har det kommen noen fine innspill :D

*klem*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...