Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

På et diskusjonsforum skal også de med dårlige skrivekunnskaper få delta UTEN å bli korrigert (sier ikke at dere gjør det, men det ER en del som gjør det)

Er det ikke en fordel å lære seg korrekt språk?

Man kan jo faktisk lære noe nytt ved korrigering. Da mener jeg ikke påpeking av tastefeil som du opprinnelig nevnte, men korrigering av gjentatte feil som f.eks da/ når, og/å, orddeling og gjennomgående feil skrivemåte av enkelte ord.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så enig med deg som startet tråden! Om jeg må lese og endre masse - så ender jeg opp med at jeg tenker at "nei - jeg gidder søren ikke poste dette innlegget likevel!!!" - bare i frustrasjon over feil - eller dumme setninger - og dermed så får jeg ikke bidratt med noe som jeg kanskje visste eller kunne hjelpe med.

Jeg kan snakke feil også jeg - og det er flaut men jeg kan ikke for det :oops: - ordene blander seg - og kommer helt feil ut. Hadde noen påpekt dette - så hadde jeg ikke turd å snakke med de eller i store menneskemengder på lang tid etterpå.

La hver og en skrive som de vil- ja til mangfold ! :) Jeg tror de fleste gjør så godt de kan likevel. Man skriver ikke feil med vilje iallefall. Dette er tross alt ikke en rettskrivingsprøve. DET har vi slitt oss gjennom på skolen i flere år :wink:

Skrevet

Som andre har sagt tidligere, så er det da ikke så ofte folk blir rettet på i forumet? (Vel, ikke som jeg har lagt merke til i alle fall) Men, når temaet først blir bragt på bordet, så er det nok mange som føler for å få ut litt, og det fra begge leirer.

Og for min del, så sier jeg adskillig mye mer feil enn jeg skriver feil. Tror hjernen sliter med å henge med kjeften. :lol:

Skrevet

Er det ikke en fordel å lære seg korrekt språk?

Man kan jo faktisk lære noe nytt ved korrigering. Da mener jeg ikke påpeking av tastefeil som du opprinnelig nevnte, men korrigering av gjentatte feil som f.eks da/ når, og/å, orddeling og gjennomgående feil skrivemåte av enkelte ord.

Hvis man ikke har lært seg "korrekt språk" på skolen, da tror jeg nok det må mer til enn at noen på et diskusjonsforum påpeker feilene.

Hvis jeg ønsket å lære å skrive bedre, da hadde jeg logget av Kg...og heller satt meg noen timer på skolebenken!!

Det er jo ikke et skrivekurs...men et diskusjonsforum!! (som jeg stooortrives i, med skriveleifer...og "gramatikkryttere")

Skrevet

Jeg retter aldri andres feil uten at jeg har en baktanke med det - enten humoristisk eller for å tyne dem bittelitt. F.eks hvis noen prøver å poste et seriøst innlegg de vil ha tilbakemeldinger på - og skriver hele i sms-språk. Eller gnåler om at andre er så lite inteligente (min personlige favoritt). Sist var en dame som sa hun hadde en grad som tok henne 6,5 år på universitetet, så skrev hun innmatrikulert. Da måtte jeg harselere litt over den blingsen.

MEN når vi nå snakker om det - jeg irriterer meg forferdelig over:

- overdreven tegnsetting, eks. avslutter alle setninger med 4 utropstegn!!!!

- innlegg uten paragrafinndeling, 30 linjer tjukk tekst uten pauselinje..

- innlegg på en halv setning, dvs. at man ikke gidder å skrive ut hva man mener og regner med folk kan gjette

- innlegg hvor alt er kursiv, alt er lyserødt, hvor alt er bold, hvor ting blinker og styrer på.

Ellers er jeg temmelig fleksibel overfor tasteleifer - selv om jeg ikke synes det er for mye forlangt å rette disse, ettersom jeg selv ofte bruker tid på å formulere innleggene mine til glede for andre.

Gjest Gjeste-Mari
Skrevet
ettersom jeg selv ofte bruker tid på å formulere innleggene mine til glede for andre.

Til glede? :hoho: Ka trur du at du e for nokon? Nokon som eg forferdeleg viktige for folka her på kg?

Eg trur du må komme deg ned frå den høge hesten din no.

Skrevet

Til glede? :hoho: Ka trur du at du e for nokon? Nokon som eg forferdeleg viktige for folka her på kg?

Eg trur du må komme deg ned frå den høge hesten din no.

Gjest selvfølgelig, vokst opp midt i jantelovland ser jeg?

Jeg har ikke sagt at jeg tror jeg er forferdelig viktig for folk på KG, jeg sa at jeg bruker tid på å formulere meg så det jeg skriver skal være lett forståelig og poengtert, noe som faktisk er til glede for andre for da slipper de å lure på hva jeg egentlig mente. Sånn sett er andres velformulerte innlegg til glede for meg, for da får jeg delta i en rikere debatt.

Skrevet

Gjest selvfølgelig, vokst opp midt i jantelovland ser jeg?

Jeg har ikke sagt at jeg tror jeg er forferdelig viktig for folk på KG, jeg sa at jeg bruker tid på å formulere meg så det jeg skriver skal være lett forståelig og poengtert, noe som faktisk er til glede for andre for da slipper de å lure på hva jeg egentlig mente. Sånn sett er andres velformulerte innlegg til glede for meg, for da får jeg delta i en rikere debatt.

Synes faktisk VesleBråka er ganske viktig her på KG!

Og det finnes vel ingen motsetninger mellom det å glede seg over klare og velformulerte innlegg og å la være å kommentere andres skrivefeil?

Skrevet

Jeg også. Og jeg blir gal! av! folk! som! bruker! utropstegn! i! hytt! og! gevær!

Og...... prikker..... for liksom å .....understreke .... at de tar pauser...

Selv innrømmer jeg at jeg tenker fortere enn jeg skriver, noe innleggene mine bærer preg av. Trøst dere med at jeg bruker retteprogram (og lengre tid på selve skrivingen) på jobben!

Men det verste er laaange innlegg uten komma, punktum og avsnitt. det orker jeg ikke å lese.

Interessant å se hva folk irriterer seg over, og jeg må innrømme at jeg hører til "hytt og pine"-gjengen. :lol:

Skrevet

Når jeg leser på de forskjellige innleggene, danner jeg meg et bilde av forfatteren etter hva/hvordan de skriver.

Er man en veldig høylytt person, som ofte skriker mer enn man snakker, kan det ofte synes på hvordan man skriver.

Og en fargerik person bruker farger, tegn og smil!

Man kan jo være en lynende intelligent person, selv om man ikke skriver så godt. Og innleggene som folk skriver skal jo "bedømmes" etter de rådene/meningene som blir gitt...ikke etter rettskrivinga.

Dersom folk skriver så "jævlig", er det like greit å se på neste innlegg istedet for å KUN skrive svar for å poengtere feilene!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor mange ganger har vel ikke denne debatten vert her inne?

Mulig mange av oss har vert her så lenge at vi har gått tom for tanker og ideer?

Skrevet
Hvor mange ganger har vel ikke denne debatten vert her inne?

Mulig mange av oss har vert her så lenge at vi har gått tom for tanker og ideer?

Tydelivis ikke nok mange ganger siden den faktisk engasjerer :blunke:

Dersom et emne er "oppbrukt" for de mer erfarne brukerne her inne, betyr ikke det at vi ferskinger ikke kan få diskutere det!

Skrevet

Tydelivis ikke nok mange ganger siden den faktisk engasjerer :blunke:

Dersom et emne er "oppbrukt" for de mer erfarne brukerne her inne, betyr ikke det at vi ferskinger ikke kan få diskutere det!

:enig:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...