Gjest Mayamor Skrevet 22. januar 2004 #1 Del Skrevet 22. januar 2004 Kom over denne artikkelen i vg i dag http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=210569 Klipper inn fra den: Fete barn må ha proff hjelp KØBENHAVN (VG) Allerede fra barn er 10-12 år gamle bør de få profesjonell behandling for fedme hvis de er 140 prosent overvektige. Det mener professor Kim Fleischer Michaelsen ved Forskningsinstituttet for Human Ernæring i København. Han har sett nærmere på 1000 av barna som har vært med i det danske prosjektet «Julemerkehjemmene». Til nå har mange frarådet at barn skal gå ned i vekt, selv om de er overvektige. Man har fryktet at barn slutter å vokse, samt at de utvikler anoreksi. Det gjør ingenting om disse barna går ned i vekt, snarere tvert imot. - Vår gjennomgang viste at barna som går ned i vekt, vokste mer enn gjennomsnittet for aldersgruppen. Trolig vokser de mer fordi fysisk aktivitet stimulerer til vekst og fordi rett kosthold gir de rette næringsstoffene som også stimulerer veksten. Anoreksi skal vi heller ikke frykte. Sunn kost stimulerer ikke til anoreksi, sier Fleischer Michaelsen. Ikke kjappe kurer Fleischer Michaelsen mener foreldre som har barn som er helt oppunder fedmegrensen, det vil si barn som er 120-130 prosent overvektige, også må vurdere kosten og aktivitetsnivået til barnet. - Det er i utgangspunktet svært vanskelig å behandle barn for overvekt, blant annet fordi de ikke skal på kortvarige slankekurer. Likevel bør de få behandling. Jeg mener foreldre bør vurdere tiltak allerede når barna er små, for eksempel syv år gamle. Det er lettere å endre kostvaner hos yngre enn eldre barn, sier Fleischer Michaelsen. Barn som får behandling, har mindre risiko for å utvikle fedme som voksne. Risikoen for å bli tykk som voksen øker hvis du er overvektig som barn. Spesielt hvis du er overvektig i tenårene. Han advarer samtidig mot å slanke barn. - Fete og overvektige barn skal kun gå ned i vekt som følge av aktivitet og riktig kosthold. De skal ikke gå ned i vekt fordi de går på en slankekur. I motsetning til mange mener Fleischer Michaelsen vi også bør veie barn. - Enkelte mener at også det kan føre til spiseforstyrrelser. Men vekten er vår viktigste indikator for å fange opp om noe er galt, sier han. Professor Serena Tonstad ved Ullevål universitetssykehus er enig i at barn med 140 prosent overvekt bør få behandling. - Dessverre er det vanskelig i Norge, fordi vi ikke har et opplegg for fete barn. Det er heller ikke nok å gå til lege eller ernæringsfysiolog. Disse barna trenger mer enn informasjon, sier Tonstad. Hun er heller ikke redd for at barn som er 140 prosent overvektig, går ned i vekt. Ble glad da jeg så at temaet er oppe til diskusjon... Vi har hatt debatter her om slanking tidligere. Jeg mener at en skal ikke slanke barnet - men tenke på * hva det putter i munnen * fysisk aktivitet * mindre spilling og tv-titting * ha lørdag som godteridag. Dette lager ikke et barn til et trist individ - men fedme kan gjøre det... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2004 #2 Del Skrevet 22. januar 2004 Matvaner får du hjemme fra du begynner med fast føde. Er det problemer med overvekt i fam. bør en være oppmerksom. Det går an å la være å kjøpe litrvis med cola/chips og smågodt i store skåler til helgene. Så er det det at en må ha ordentlig mat på bordet hver dg til faste tider. Her kommer det også inn debatten om at ungene skal ha pc, plays,mobil. De sitter jo passiv i stedenfor å være i aktivitet.De blir kjørt overalt de skal. Problemet er ikke mindre i Norge enn Danmark. (nå ser jeg bort ifra de som har sykdom som fører til fedme.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 22. januar 2004 #3 Del Skrevet 22. januar 2004 NÅr man har tenåringer, har man mange ungdommer i omgangskretsen. Har sett flere av vennene til ungene mine, som var helt alminnelige 8-åringer, bli slappe og PC-frikete 10-åringer som sluttet på fotballen etc, for nå å være småfeite usunne tenåringer. Det er trist og synd for ungene , og det er helt klart ikke noen "fedme-sykdom" som gjør det, men derimot foreldre som ikke ønsker å ta fighten med ungene sine. Hadde en debatt med en mor, som ville ha "trøst" av meg fordi legen hadde sagt at barnet (ca 12 da) var tung. Mora er også tung. Jeg sa meg enig med legen, og mora ble ganske fornærmet. Hun snakket nok med barnets far om hvor slem jeg og legen var - men resultatet ble at faren tok barnet med på aktiviteter, påvirket kostholdet. I god kombinasjon med tenåringsvoksinga ble dette barnet en flott, sprek og slank tenåring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2004 #4 Del Skrevet 23. januar 2004 Leser i avisen i dag at det var en som hadde spist på Md en mnd og la på seg 13 kilo. Det var riktignok et eksperiment, men det er mange som går på slike plasser ganske ofte. Du blir ikke feit av å gå der en dag, men er du i tillegg inaktiv + helgekosen så baller det fort på seg. Leser også at 1 av 4 nordmenn er ikke i aktivitet. Har en foreldre som ikke gjør noen ting, så arver disse barna samme mønster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2004 #5 Del Skrevet 23. januar 2004 Hva betyr "spist på Md en mnd"?? Hva er Md? Og hva betyr "er du i tillegg inaktiv + helgekosen?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 23. januar 2004 #6 Del Skrevet 23. januar 2004 Md-MacDonalds Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå