Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre som har hatt dager som bare virker helt håpløse? Der du bare sitter alene og tenker på hva framtiden kommer til å bringe, og du er bare hest lost?

Jeg er en 17 år gammel gutt som går VG2 maritim (sjømannslinje), og jeg har i det siste bare blitt mer og mer usikker på om dette er rett valg. Jeg synes teorien som vi har på skolen er ganske grei (regner med jeg får over 5 i snitt dette halvåret), men jeg aner rett og slett ikke om det er rett valg, og det skremmer meg.

Det som hovedsakelig skremmer meg med denne utdannelsen er at du blir borte i flere uker, noen ganger til og med måneder av gangen. Akkurat nå, ung som jeg er, virker jo dette ganske greit, men jeg kan ikke unngå å tenke på hvordan det vil bli hvis jeg får meg kjæreste og eventuelt blir far osv. Tanken på å være så lenge borte fra barn og kjæreste virker ganske urovekkende akkurat nå. Jeg er også litt redd for at mange kvinner ikke vil være sammen med menn med slike jobber, etter som at de blir borte i lengre perioder. Jeg er litt redd for at en jobb innenfor denne sektoren kan være et slags handicap når det kommer til dating / kjæreste / familieliv osv.

En del av meg har bare lyst å "go with the flow" å satse på at alt ordner seg av seg selv. At universet, eller gud for den saks skyld, har en plan for meg, å jeg bare lener meg bak og ser hva som skjer. Jeg vet imidlertid at dette blir for dumt, og at jeg må finne ut av dette selv, men jeg føler meg virkelig helt fortapt.

Jeg kommer til å gå ut som lærling nå rett etter sommeren, og jeg føler liksom at jeg må finne ut hva jeg vil bli for noe mens jeg enda er ung.

Vet heller ikke helt hva jeg forventer av svar på denne tråden, men jeg måtte bare få ut litt tanker og frustrasjon.

Takk for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg forstår usikkerheten din. Bare husk, veldig få valg er endelige - og det å bli sjømann er jo en flott måte å se verden på imens du er ung. Min kjæreste jobber i flybransjen og er ofte borte uker av gangen, det fungerer godt for oss. Vi savner hverandre og skriver romantiske mailer og tekstmeldinger, og er som nyforelskede hver gang han kommer hjem. Da går vi på kino, lager god mat hjemme og koser oss veldig.

De fleste av oss vet ikke hva vi vil med livene våre, og de færreste av oss visste det da vi var 17. Dersom du ikke har noen drømmer eller noe du egentlig helst vil gjøre er det "å go with the flow" slettes ingen dum strategi. Du kan alltids skifte kurs senere!

Det ordner seg.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg blir 21 og vet ikke hva jeg skal bli en gang. Har ikke fullført vgs engang. Altså du har GOD tid på deg til å finne ut hva du vil med resten av livet ditt! Skjønner godt at du tenker på framtiden, men man vet aldri hva den bringer.. Det er ikke noe i veien for at du kan gå i en annen retning en det du gjør nå om du finner ut at det ikke er noe for deg likevel, da er du bare en erfaring rikere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...