vanskapning Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Jeg har veldig lyst til å jobbe som støttekontakt i sommer, da jeg har lyst på en mer meningsfull jobb og noe som er mer rettet mot studiet jeg skal gå. Det jeg lurer på varierer nok fra kommune til kommune, men jeg spør allikevel. Er det i det hele tatt mulig å få jobb som støttekontakt som "sommerjobb"? Vil også ha muligheter til å jobbe i ferier og perioder med lite skole, men skolen er såpass langt unna hjembyen at jeg vil ikke ha mulighet til å jobbe mens jeg studerer.. Er det best å ta kontakt med kommunen? Bør man såfall ringe til servicekontoret eller møte opp? Hvilke oppgaver er vanlig å ha som støttekontakt? Omtrent hva ligger lønnen på, og er det vanlig å få jobbet mye eller blir det bare noen timer i uka? Må man ha noe utdanning, eller kan "alle" bli støttekontakt? Noen som har noen positive eller negative erfaringer å dele om å være støttekontakt?
KristinL Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 "Alle" kan bli støttekontaker og hvem du skal være støttekontakt for blir bestemt ut i fra hvor god "match" dere er. Om du ser på hjemmesida til kommunen din står det sikkert noe om støttekontakt der og ett nummer du kan ta kontakt med. Om det ikke gjør det kan du ringe servicekontoret og spørre de om de kan sette deg over til de som styrer det, da sier du bare at du gjerne vil være støttekontakt og ber deg sikkert om å komme til intervju. Oppgaver er å "være en venn" for brukeren, ta h*n med på forskjellige ting, som feks kino, gå turer osv. Alt etter hva brukeren vil. Usikker på hvor mye jobb du kan få, men vil tro det alltid er behov for støttekontakter, det vanligste er vel noen timer i uka. Du får nok flere svar om du kontakter kommunen
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 ta kontakt med tjenester for utviklingshemmede, avd. psykisk helse, evt. barnevernet i den aktuelle kommunen. Du kan jo også søke på ordet "støttekontakt" på kommunenes hjemmeside. Du skriver en søknad, evt. fyller ut et skjema. Du blir innkallt til intervju/samtale, der blir du godkjent/ikke godkjent som støttekontakt. Om du blir godkjent så vil saksbehandleren finne et passende oppdrag til deg. Både du og brukeren må takke ja til oppdraget. Vanligvis er arbeidstiden 3-6 timer i uken (kommer an på hvor mange timer brukeren er tildet støttekontakt), og vanligvis blir du og brukeren (evt. pårørende) enig om hvilken dag som passer. Hvilken aktiviteter dere gjør vil variere veldig fra bruker til bruker. Noen skal det samme hver uke (f.eks fotballtrening eller følge til en klubb), andre vil gjøre litt forskjellig (bowling, kino, tur, osv). Lønnen vil nok variere fra kommune til kommune, tipper 135-145 kr/t. I tillegg så får man dekket 4-500 kr/mnd i utgifter i forbindelse med aktivitetene. Man kan også få dekker kilometer om man må bruke bil. Støttekontakt egner seg neppe som sommerjobb. Man har vanlig oppsigelsestid, men man bør tenke seg å kunne jobbe som støttekontakt en god stund. Det er ikke kult for brukeren å ha en støttekontakt i 2 mnd, på den tiden blir man ikke ordentlig kjent en gang. Ikke får du jobbet særlig mange timer heller. Får du et oppdrag på 4 t/u i 2 mnd tilsvarer ikke det en full arbeidsuke en gang. Ville heller peilet meg inn på sommerjobb som f.eks assistent i bofellesskap
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå