Gå til innhold

Ønsker å starte nettbutikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er veldig interessert i interiør, og trenger å finne på noe lurt for å få mer inntekt (25% stilling) uten utdanning og barn nr2 på vei, gir meg jo grunn nok til det.

Vet jo at alle disse interiørbutikkene på nettet går veldig bra, men hvordan kan jeg starte en slik selv?

Trenger jeg egenkapital, eller kan jeg bestille inn etterhvert som jeg får solgt ting?

Evt tips hvor jeg kan bestille inn varer til "innkjøpspriser"?

Trenger jeg noe annet enn selve nettsiden? Tillatelse el?

Håper noen kan komme med gode tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er veldig interessert i interiør, og trenger å finne på noe lurt for å få mer inntekt (25% stilling) uten utdanning og barn nr2 på vei, gir meg jo grunn nok til det.

Vet jo at alle disse interiørbutikkene på nettet går veldig bra, men hvordan kan jeg starte en slik selv?

Trenger jeg egenkapital, eller kan jeg bestille inn etterhvert som jeg får solgt ting?

Vet du det? Venninnen min drev en sånn, og det var mye styr og lite å hente økonomisk. Ikke for å demotivere deg, men hvis dette er utgangspunktet ditt kan det være lurt å nyansere bildet litt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du det? Venninnen min drev en sånn, og det var mye styr og lite å hente økonomisk. Ikke for å demotivere deg, men hvis dette er utgangspunktet ditt kan det være lurt å nyansere bildet litt.

Jeg kan jo selvfølgelig ikke vite 100%, jeg bare har lest interiørforum og blader og slikt hvor de har skrevet endel om dette. Dessuten er jo utgangspunktet mitt at jeg er ekstremt interessert i nettopp interiør, møbler og slikt og mest derfor jeg vil selge dette :)

Men de nettsidene så veldig greie ut, og dette med dropshipping virket jo veldig kjekt. Noen med erfaringer fra dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Basert utelukkende på startinnlegget ditt, vil jeg ikke anbefale deg å starte en interiør nettbutikk. Dette er ikke for å være kjip og demotiverende, men fordi majoriteten av slike jobbe-hjemmefra-med-interiør-fordi-det-er-sååååååå-gøy-altså" nettbutikkene ikke går rundt. De fleste ender med å legge ned (eller i verste fall gå konkurs om man har påtatt seg for mye gjeld).

I tillegg virker det som om du har svært liten innsikt i det å drive bedrift, og hvilke plikter det medfører. Jeg vil anbefale å lese Altinn til å begynne med.

Å drive egen bedrift er knallhardt arbeid, selv om du skulle selge lite. Har du tid til å bestille inn varer, pakke dem ut når de kommer, håndtere bestillinger og pakke i esker for forsendelse, dra på postkontoret for å sende, håndtere en rekke kundehenvendelser og eventuelt klager, føre regnskap, oppdatere nettbutikken, skaffe fine bilder av produktene du selger, markedsføre nettbutikken, lete etter leverandører og produkter osv? Dette er etter at du har kommet i gang, innen den tid må du finne ut av forretningsideen din, registrere bedriften, finne produkter du skal selge, finne en nettbutikkløsning, vurdere hvilke betalingsløsninger du skal tilby (det er ikke gratis å tilby feks betaling med kredittkort), design etc.

Og ja: du må ha egenkapital. Uansett om du bestiller varene etter at de er bestilt og betalt av kunden, vil du ha utgifter i forbindelse med oppstarten, nettbutikken/nettsiden og ikke minst markedsføringen.

Har du tenkt over lagringsplass til møblene? Hvis du ikke skal ta inn varer før du selger dem, betyr det at du må ha leverandører som er pålitelige, og det betyr også at tiden fra kunden bestiller fra deg til de har varen vil være lang. Det vil kunne bety at med mindre du kun skal ha en leverandør og en kunde skal ha flere varer, så må du bestille en vare her og en der (med den frakten det medfører). Mange leverandører vil heller ikke selge kun 1 av en vare om gangen.

Jeg forstår ønsket ditt om å drive selv og å jobbe hjemmefra, men ønsker å gi deg et realistisk bilde av hva du kan forvente. Hvis du tror du har tid, overskudd og økonomi til det over, og du fremdeles kjenner at dette er noe du virkelig vil og er villig til å ofre det som kreves - da er det selvfølgelig bare å sette igang.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Basert utelukkende på startinnlegget ditt, vil jeg ikke anbefale deg å starte en interiør nettbutikk. Dette er ikke for å være kjip og demotiverende, men fordi majoriteten av slike jobbe-hjemmefra-med-interiør-fordi-det-er-sååååååå-gøy-altså" nettbutikkene ikke går rundt. De fleste ender med å legge ned (eller i verste fall gå konkurs om man har påtatt seg for mye gjeld).

I tillegg virker det som om du har svært liten innsikt i det å drive bedrift, og hvilke plikter det medfører. Jeg vil anbefale å lese Altinn til å begynne med.

Å drive egen bedrift er knallhardt arbeid, selv om du skulle selge lite. Har du tid til å bestille inn varer, pakke dem ut når de kommer, håndtere bestillinger og pakke i esker for forsendelse, dra på postkontoret for å sende, håndtere en rekke kundehenvendelser og eventuelt klager, føre regnskap, oppdatere nettbutikken, skaffe fine bilder av produktene du selger, markedsføre nettbutikken, lete etter leverandører og produkter osv? Dette er etter at du har kommet i gang, innen den tid må du finne ut av forretningsideen din, registrere bedriften, finne produkter du skal selge, finne en nettbutikkløsning, vurdere hvilke betalingsløsninger du skal tilby (det er ikke gratis å tilby feks betaling med kredittkort), design etc.

Og ja: du må ha egenkapital. Uansett om du bestiller varene etter at de er bestilt og betalt av kunden, vil du ha utgifter i forbindelse med oppstarten, nettbutikken/nettsiden og ikke minst markedsføringen.

Har du tenkt over lagringsplass til møblene? Hvis du ikke skal ta inn varer før du selger dem, betyr det at du må ha leverandører som er pålitelige, og det betyr også at tiden fra kunden bestiller fra deg til de har varen vil være lang. Det vil kunne bety at med mindre du kun skal ha en leverandør og en kunde skal ha flere varer, så må du bestille en vare her og en der (med den frakten det medfører). Mange leverandører vil heller ikke selge kun 1 av en vare om gangen.

Jeg forstår ønsket ditt om å drive selv og å jobbe hjemmefra, men ønsker å gi deg et realistisk bilde av hva du kan forvente. Hvis du tror du har tid, overskudd og økonomi til det over, og du fremdeles kjenner at dette er noe du virkelig vil og er villig til å ofre det som kreves - da er det selvfølgelig bare å sette igang.

Dette skjønner jeg tar mye tid og penger, men tanken er jo å bruke et slikt dropshipping system, som virker genialt, hvor man ikke bare slipper alt med pakking og utsending, men også det med lagring osv..

Kunden bestiller varer og forhåndsbetaler, mens jeg videresender til leverandør, som tar seg av resten. Jeg bestemmer pris på varen, og tjener på mellomlegget.

Dette er jo ikke store penger å tjene på med det første, men kan jo være en ekstrainntekt tenker jeg.

Mens på hobbybasis, eneste utgifter blir jo nettsiden og medlemsskap for dropshipping leverandører. Eller er jeg fortsatt helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok at oppstarten er det dyreste ved en slik nettbutikk. Husk at du bør ha en flott logo, og nettsiden bør/må se ordentlig og seriøs ut. Til den jobben bør du kanskje hyre en grafisk designer? I tillegg kommer utgifter til reklame og annonser slik at potensielle kunder får høre om butikken din. I starten vil du nok ha en del utgifter og gå i minus, har du råd til det?

Kan du føre regnskap? Hvis ikke må du også skaffe og betale regnskapsfører slik at alt blir gjort riktig.

Hva gjør du hvis en kunde har spørsmål om varen, eller ønsker å benytte angreretten? At kunden får gode svar er viktig for et godt rykte og flere kunder.

Helt ærlig så virker det på meg som du ikke har satt deg nok inn i det å drive nettbutikk. Det virker på meg som du tror det er veldig enkelt, men jeg tror det er mer jobb enn du tror, selv om du har dropshipping.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror også du starter i gal ende her. Det finnes massevis av interiørbutikker på nett, og det er en økonomisk naturlov at jo flere som kommer inn, jo vanskeligere er det å tjene penger på det. Du må ha en klar forretningsplan for å øke sjansene dine for å lykkes. Hva vil være spesielt med din butikk? Hva vil skaffe deg kunder? Vil du ha varer som ikke de andre har, vil du ha spesielt lave priser? Hva vil være fortrinnet ditt? Hvor og hvordan vil du annonsere? Hvem er målgruppen din (og det må være mer spesifikt enn "kvinner som liker interiør")? Det er slike ting du må tenke gjennom først. Så må du lage en ordentlig forretningsplan, da vil du raskt se hvilke områder du ikke har tenkt gjennom og få oversikt over hvilke kostnader du må påregne. Dette er noe som kan ha stor effekt på privatøkonomien din i mange år, og da er det bare dumt å ikke sette seg ordentlig inn i det før du starter.

Tenk også over hvordan du skal utføre det daglige arbeidet. Er du dyktig nok i økonomi til å ta deg av næringsoppgaver og momsregnskap selv, eller behøves det en regnskapsfører? Er du dyktig nok til å ta bilder av produkter selv (mange tror de er det, og taper masse penger fordi bildene ikke får produktene til å se tiltrekkende nok ut) eller skal du ha en fotograf? Er du god i programmering, eller må du betale noen for å være ansvarlig for nettsiden slik at den ser tipp-topp ut? Skriver du feilfritt, variert og godt, eller bør du kanskje få noen til å språkvaske tekster for deg slik at du ikke har en nettbutikk hvor alle produkter er "freshe og kule"? Alt dette er småting som høres ganske enkelt ut, men hvor det er svært lett for kunder å se forskjell på amatør og profesjonell, og amatøren taper hver gang.

Husk at når det er så mange butikker der ute, har kunder råd til å være kresne. De vil ha kort leveringstid, enkle betalingssystemer, god service med hurtige svar, lave fraktpriser osv. Spesielt som ny butikk har du ikke råd til å ikke være konkurransedyktig på noen av områdene, for det ryktes utrolig fort. Husk at blader skriver om alle dem som lykkes, ikke om dem som taper 100K og legger ned.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei,

gi meg et lite vink om du fremdeles ønsker å starte nettbutikk;)

VH!

Endret av voioi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei, jeg sitter med samme tanke om å starte interiør nettbutikk, men etter all responsen her så blir man jo skremt :P Er selv tobarnsmor og har vurdert dropshopping, men har pr. dagsdato ingen egenkapital. Er du allerede i gang med nettbutikken? :) Gi meg gjerne et vink å fortell hvordan det går. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har du planer om å starte nettbutikk, anbefaler jeg deg å ta en titt på CS-Cart fra NettXpress. Med CS-Cart slipper du faste månedlige utgifter, får dedikert support, og en nettbutikkløsning tilpasset norske forhold.

Ingen vits i å bli skremt av tanken på egen nettbutikk. Start i det små, og hold de faste utgiftene lave med f.eks. kun betaling fra PayPal i første omgang, så risikerer du ikke særlig mye. Lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne leverandører, kan det være lurt å ta seg en tur på Gave- og Interiørmessa på Lillestrøm. Den er sikkert like rundt hjørnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, sorry, den var forrige helg. Men du kan jo sjekke nettsida deres for leverandørtips. Og så er det ny messe i januar... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en tanke på en nettbutikk. Litt i det små, og blir ikke hovedgesjeften min.

Tenkte på hobbyvarer. Me av varene vet jeg ikke finnes, eller vanskelig å skaffe i Norge.

Dette er varer som er salgbar. Jeg har startkapital. Foreløpig en tanke hos meg. Jeg har lagringsplass.

Det jeg lurer på om det er mye styr med eks. tollvesenet for å få varene inn i landet. Hvordan er grensen for handel da. Private er det jo kun 200 kr.

Må jeg betale for nettsiden? Har dere noe å komme med, så vil jeg gjerne høre.

Hvor mye startkapital må jeg regne med? Hvor mye lavere ca er prisen fra leverandør, enn om jeg skulle kjøpt fra butikk

Anonymous poster hash: f449d...4e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg har veldig lyst til og starte nett butikk har mange spørsmål selv har jeg sjekket ut dette med droppshipping. Men jeg lurer litt på siden jeg ønsker og starte og selge elektronik, osv så lurer jeg på hvordan kommer jeg kontakt med levrandører. ?

evt hvor finner jeg dem. ?

Endret av TangoOne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...