Gå til innhold

Espressomaskin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på jakt etter en espressomaskin, og ønsker svært gjerne tilbakemeldinger og anbefalinger om hva som er bra (og ikke bra!).

På forhånd takk!

Prisnivå av alle størrelser for å få mest mulig tilbakemeldinger (kan jo hende det er tilbud!).

AnonymBruker
Skrevet

*dytte*

noen som helst som vil være så snill å hjelpe meg? jeg vil ha både anbefalinger og "hold deg unna den"! :klemmer:

Skrevet

TS - vil du ha ordentlig espresso eller er det ikke så nøye med crema? Må det være maskin koste hva det koste vil, eller er du åpen for andre ting? Kapselmaskin (fy!) eller ordentlig? Ble litt vagt, dette.

Men sånn ut av det blå: dette er en saftig liten sak. Lager nyyyydelig kaffe, den er veldig mye for pengene.

AnonymBruker
Skrevet

TS - vil du ha ordentlig espresso eller er det ikke så nøye med crema? Må det være maskin koste hva det koste vil, eller er du åpen for andre ting? Kapselmaskin (fy!) eller ordentlig? Ble litt vagt, dette.

Men sånn ut av det blå: dette er en saftig liten sak. Lager nyyyydelig kaffe, den er veldig mye for pengene.

Er ikke sånn kjempe espreso/kaffe kjenner, så den mest utsøkte trenger det ikke være, men en bra/god en hvis det hjalp! tusen takk for tilbakemeldinger!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leter også etter en god og relativt rimelig (max 1200 kr) espressomaskin, jeg håper på flere råd her!

Skrevet (endret)

Må ha det, bare må ha det.

Enig med Hogwash. Kjøp deg gode bønner, en liten kaffekvern og en espressokanne til å koke på komfyren, for eksempel fra Bialetti. Brukervennlig, lett å rengjøre og du får god kaffe. Så kan du supplere med en melkeskummer hvis du vil ;)

Og: Du slipper å ha enda en spesialmaskin til å ta opp benkeplass :)

Endret av Kosemose
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville aldri ha kjøpt en espressonmaskin som er fastlåst til en bestemt type kaffe, som disse kapselmaskinene (smaken er jeg heller ikke begeistret for). Det finnes en del "latmannsmaskiner" hvor man bare tilsetter kaffebønner og trykker på, men jeg ville gjort som flere har foreslått, og heller kjøpt en ordentlig kvern og kanne. Melkesteamer kan også kjøpes separat. Mange av de ordentlig gode espressomaskinene blir ofte veldig tiltak og ender opp med å stå ubrukt (i familien har vi en kjempedyr og bra maskin som går på rundgang, ingen ender opp med å bruke den).

Skrevet

Ja om du er på budsjett vil jeg anbefale en kanne/aeropress og god kvern.

Protips er å kjøpe en håndkvern, da du får mye jevnere maling i disse enn i de billige elektriske kvernene (billig i denne forstand er opp til 2-3 tusen)

Protips nummer 2 er å sjekke når kaffebønnene er brent når du handler dem, kaffebønner er ferskvarer og etter brenning har de en levetid på 12-15 dager.

• Liker 1
Skrevet

Bruker en Caffettiera jeg fikk med fra Italia. Veldig normalt å bruke det der nede (bodde hos en familie i tre mnd :) ) og det er veldig veldig godt. Prøv en sånn! Billigere også!

AnonymBruker
Skrevet

Kan varmt anbefale Aeropress.

Ikke akkurat en 'maskin', men utrolig bra espresso lager den. Så lenge råvarene er av god kvalitet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ha sett påd ei italienske. Det er jo bare å google. Dette har vaert diskutert alt for mange ganger her inne også. Søk, så får du dei opp. Ellers anbefaller jeg å lese gjennom alle testene. Man får et inntrykk derifra hva er bra og hvorfor. Og så er det å dra til butikken og se på dei der og høre hva dei forteller. Noen ganger kan man være veldig heldige i butikken men så kan det vaere folk som ikke har så stor peiling der og.

Les og grav!

Jeg selv har en siemens 3 år gammel med kaffekvern. Fornøyd jeg.

Du må finne ut om det er bare du som skal drikke, hvor mange kopper, gidder du å vaske opp. Er det bare noen kopper per dag, så kan jo være greit med kapsler. Det finnes skikkelig dyre og gode der også med masse varianter. Ei vennine av meg har en god en. Jeg har vaert skeptisk mot kapslene men etter å ha smakt det så elsker jeg hennes si kaffi :D

Ei maskin med kvern krever jo litt oppvask etterpå.

Det er bare noen ting å tenke over ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ja om du er på budsjett vil jeg anbefale en kanne/aeropress og god kvern.

Protips er å kjøpe en håndkvern, da du får mye jevnere maling i disse enn i de billige elektriske kvernene (billig i denne forstand er opp til 2-3 tusen)

Protips nummer 2 er å sjekke når kaffebønnene er brent når du handler dem, kaffebønner er ferskvarer og etter brenning har de en levetid på 12-15 dager.

Kaffebønner kan fryses ned.

Skrevet

Vi har hatt espressomaskiner fra Saeco i 14 år (2 forskjellige), og er veldig fornøyd. Flere venner har Nespresso, men personlig ønsker jeg frihet til å kunne velge mellom mange forskjellige kaffetyper.

Jeg ser du har fått flere tips om å kjøpe kanne istedet for maskin. Kanne (f.eks. Bialetti) kan lage veldig god kaffe. Men det er ikke espresso. Mange kaller disse for "espressokanner". Det er misvisende navn. Du kan ikke lage ekte espresso i en slik kanne.

• Liker 1
Gjest hogwash
Skrevet

Vi har hatt espressomaskiner fra Saeco i 14 år (2 forskjellige), og er veldig fornøyd. Flere venner har Nespresso, men personlig ønsker jeg frihet til å kunne velge mellom mange forskjellige kaffetyper.

Jeg ser du har fått flere tips om å kjøpe kanne istedet for maskin. Kanne (f.eks. Bialetti) kan lage veldig god kaffe. Men det er ikke espresso. Mange kaller disse for "espressokanner". Det er misvisende navn. Du kan ikke lage ekte espresso i en slik kanne.

Hva er det jeg lager på Bialetti'en min da? :klo:

Påstår ikke at du tar feil altså, ble nysgjerrig her :)

Skrevet

Hva er det jeg lager på Bialetti'en min da? :klo:

Påstår ikke at du tar feil altså, ble nysgjerrig her :)

I Bialettiens hjemland heter dette Caffe Moka. Dette er en veldig vanlig kaffetype hvis du er på besøk hjemme hos en italiensk familie. Den serveres og drikkes også i litt større "porsjoner" enn en ekte espresso.

AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig enig. Ikke at det har noen betydning, mokkakaffen man får fra en Bialettikanne er ofte bedre enn Nespresso-espresso (synes jeg), men det er eller vil aldri bli espresso. :)

Se her: http://temperato.no/index.php/Espressodefinisjoner/Hva-er-ikke-espresso.html

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes heller ikke det har noen betydning, men verken mokkakanner eller Aeropress lager espresso, nei. Jeg har og bruker begge deler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...