Gå til innhold

Er det greit å reklamere for plastisk kirurgi?

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg ser at et av reklame-bannerne en kan klikke seg inn på reklamerer for plastisk kirurgi.

Hva mener dere, er det helt greit å reklamere for dette?

Eller er slik reklame med på å gjøre grensen for kosmetiske inngrep lavere? Og i såfall er det bra eller dårlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reagerte på det samme. Men slo meg til ro med at det var greit. For folk som kunne tenkt seg kirurgi, er det jo en bra ting. Hvis jeg hadde hatt lyst på det, så hadde jeg ikke hatt en anelse om hvor jeg skulle begynt uten en sånn reklame banner. Selv om legekontorer kanskje er en åpenlys plass å begynne. Mange liker vel å lese litt om tilbudet på egenhånd før man treffer legen for samtale, antar jeg.

Men jeg reagerte jeg også når jeg så den.

Vet ikke helt hvorfor. Kanskje det bare kom overraskende.

Hva du mener med "grensen for kosmetiske inngrep", er jeg ikke direkte sikker på. Men jeg mener det er opp til hver enkelt. Kosmetisk inngrep er flott hvis personen selv er ærlig med seg selv når en bestemmer seg for å gjøre det.

Gjest bare lille meg...
Skrevet

syns det er greit!

orker ikke gå noe særlig mer inn på den saken...

Skrevet

Reklame for plastisk kirurgi er jeg egentlig negativ til. Ja, jeg tror det kan være med på å gjøre terskelen lavere, kanskje det kan skape behov vi i utgangspunktet ikke har?

De som virkelig har komplekser og ønsker plastisk kirurgi, lar det neppe være fordi de ikke finner frem til kirurgen.

Jeg syntes det er virkelig synd dersom ideal kroppen blir "kjøpekropp". Fettsuging istedet for trim og sunn mat, osv.

At noen mennesker har komplekser de virkelig sliter med, er en annen sak, og det er selvsagt lett å være negativ når en ikke selv har følt slike komplekser på kroppen.

Gjest Anonymous
Skrevet
?

De som virkelig har komplekser og ønsker plastisk kirurgi, lar det neppe være fordi de ikke finner frem til kirurgen.

Der har jeg en annen oppfatning. Jeg tror det kan være vanskelig for en som virkelig har komplekser å skulle henvende seg til en lege som kanskje ikke hadde vært borti problemet før. Da stopper det ofte opp om man ikke blir hørt. Også blandt plastikkkirurger kan det være ulike holdninger. Når man derimot vet og ser at det er alment akseptert så kan det være lettere å søke kontakt med en lege som har spesialkunnskaper om dette, og som tar en seriøst.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit. Jeg klikket meg faktisk inn der og leste det meste som stod der og det var nyttig info for meg iallfall 8)

Gjest Fighter
Skrevet

Jeg tror reklame for plastisk kirurgi kan få folk til å legge mer vekt på utseendet og få mer komplekser. Det samme mener jeg om slankereklame...

Skrevet

Syns det er helt greit! Vurderer man plastisk kirurgi, vil nok de fleste søke på nettet og finne info uansett om det er reklame for det eller ikke! :D

Dina

Skrevet

Bare så det er sagt: Jeg mener ikke at plastisk kirurgi er galt! Det jeg syntes er galt er når man skaper behov og idealkropp=kjøpekropp.

Det er vel uten tvil at plastisk kirurgi har hjulpet mange, det er flott. Hvis reklamen for plastisk kirurgi gir andre komplekser - er det ikke flott.

Men om det gjør det, - det vet jeg ikke. Men min umiddelbare reaksjon på spørsmålet fra GreenSky er negativ.

Skrevet

Jeg reagerte også på det med overasskelse.

Hadde en liten runde med meg sjøl der jeg tenkte over om det var greit eller ikke, men kom til at de som er intr. i platisk kirurgi, finner info om det om de vil uansett.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er unødvendig å reklamere for plastisk kirurgi.

Det er nok et nyttig hjelpemiddel for mennesker som har vært i ulykker, kvinner som har hatt brystkreft osv. Men når de reklamerer på denne måten sender de også signaler til folk om at dette er helt normalt og ok, også for vanlige folk som egentlig ikke trenger det.

Skal en gjøre noe med kroppen sin, så får en gjøre noe med livsstilen, endre kosthold, begynne å trene osv.

Skrevet

Jeg reagerte da jeg så denne reklamen, og jeg har ikke noe til overs for reklame for plastisk kirurgi! Skal dette bli like vanlig produkt å kjøpe som et hvilket som helst annet?

De som trenger plastisk kirurgi av andre grunner enn forfengelighet, får helt sikkert henvisninger fra andre hold en reklamer på internett!

Jeg syns det er sykt at det skal ligge penger i folks dårlige selvbilde!

K

Gjest sexysadie
Skrevet

På dette forumet hvor det ferdes så mange kvinner som så gjerne vil fikse på puppene sine er nok ett slikt reklamebanner en fordel, der er det jo noen som tar dem alvorlig.

Skrevet

Ut av ren nysgjerrighet så må jeg bare spørre.

Hva er det kvinner som regel ikke liker med brystene sine? Hva er det som går igjen? Fasongen? Størrelsen?

Jeg vet dere ikke gjør det for oss gutta. For oss er en pupp, en pupp uansett. Men jeg lurer bare på hva den generelle missfornøyelsen er når det kommer til kvinner sitt forhold til sine egne bryst.

Noen som vet? :-? :D

Skrevet

Der har jeg en annen oppfatning. Jeg tror det kan være vanskelig for en som virkelig har komplekser å skulle henvende seg til en lege som kanskje ikke hadde vært borti problemet før. Da stopper det ofte opp om man ikke blir hørt. Også blandt plastikkkirurger kan det være ulike holdninger. Når man derimot vet og ser at det er alment akseptert så kan det være lettere å søke kontakt med en lege som har spesialkunnskaper om dette, og som tar en seriøst.

Vel, jeg er uenig. Tror de fleste klarer å finne en klinikk som utfører plastisk kirurgi, selv uten å bli opplyst via reklame. At en klinikk har reklame på Internett, i blader og i aviser er ikke det samme som at klinikken er seriøs, at legene er dyktige og oppfølgingen god. Heller ikke kan man være sikker på at man får fornuftige, gode råd på disse klinikkene, da de også er avhengig av salg for å overleve.

Jeg mener ikke at denne typen klinikker er useriøse, men antar at det her som i alle andre bransjer, finnes både dårlige og dyktige aktører. Reklame er ikke noen målestokk på dårlig/god.

Det som er synd er hvis disse bildene av den "perfekte" kropp, blir forbildet for oss, og de unge er jo spesielt sårbare.

Jeg tror dette er en type reklame vi klarer oss bra uten.

Skrevet

Hva er det kvinner som regel ikke liker med brystene sine? Hva er det som går igjen? Fasongen? Størrelsen?

Jeg vet dere ikke gjør det for oss gutta. For oss er en pupp, en pupp uansett. Men jeg lurer bare på hva den generelle missfornøyelsen er når det kommer til kvinner sitt forhold til sine egne bryst.

De er for små, for store, runde, spisse, de henger.. noen irriterer seg over at begge ikke er like store.. Det er så mye.

Jeg skal selv få mine redusert iallfall èn, muligens 2 cup-size mindre. Jeg gjør det for meg selv da jeg plages av ryggen og jeg er kun 159 cm høy, men om det hjelper selvtilliten til kvinner så synes jeg det er positivt.. om man har tenkt lenge gjennom det.

Skrevet

Grunnen er veldig individuell med andre ord.

Tenkte nok at grunnen kunne være så forskjellig. :)

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg ble også overasket da jeg så denne reklamen.

Jeg klikket meg inn, og leste. Tenkte litt på dette.

Jeg tror at reklame for plastisk kirurgi er "helt i tiden", og at vi vil se mer og mer av dette. Og at plastiske operasjoner blir mer og mer vanlig, finnes det ingen tvil om.

Jeg er ikke i mot plastisk kirurgi. Men jeg er heller ikke for. Stiller meg relativt nøytral på det området.

Spørsmålet om å reklamere for plastiske operasjoner blir en annen sak.

Er det etisk forsvarlig å reklamere for det?

Jeg mener at det ikke er det.

Skrevet

Det varierer nok fra tilfelle til tilfelle.

Forhåpentligvis velger ikke jenter/kvinner å endre på det pga dere gutta nei, DET ville vært synd synes jeg!

For min egen del, så har jeg tidligere(veeeldig lenge siden, altfortidlig til å faktisk gjøre det, og takk for det) vurdert inplantat, pga at jeg personlig mente jeg hadde for små pupper i forhold til kroppen min. Jeg ble aldri mobbet for det, fordi jeg ikke var spesielllt mottakelig for det, så det ble forsøkt en gang og aldri mer.

Det var ikke og er ikke viktig for meg hva andre synes om puppene mine, men det ER viktig at jeg trives med meg selv.

Puppene mine har gitt meg begrensninger ifht å handle klær, og i forhold til å føle meg feminin. Jeg har en tung beinbygning, får lett synlige muskler, er brei over ryggen og har små pupper. Samtidig har jeg runde hofter, er smal om livet.

Jeg følte (og føler til tider enda) at jeg er feminin fra livet og ned, men maskulin fra livet og opp.

Nå har jeg lagt på meg, og det har faktisk lagt seg på puppa, og har dermed utjevnet forskjellen litt, men jeg er ganske sikker på at dersom jeg får barn, ammer og det lille jeg har fått av pupper blir borte etter amminga, så kommer jeg til å vurdere å få dem tilbake igjen!! :wink:

Om du fikk noe svar ut av det da.. :oops: :lol:

Ang reklame slik det er her, altså som enkle bannere som bare viser til nettsteder, så reagerte jeg overhode ikke på det. Jeg har overhode ingen planer om å fikse på noe per dags dato, og trenger derfor ikke infoen. Men dersom jeg hadde tenkt tanken på å ordne noe, så hadde jeg kunnet klikke meg inn og lest informasjon om det jeg vurderte.

Dere som er imot plastisk kirurgi så fremt man ikke har hatt kreft eller blitt "skadet" på andre vis:

Tenker dere på at endel faktisk får det fysisk bedre også etter visse inngrep? Det er f.eks maaaaange som i voksen alder får veldig tunge øyelokk, dette forsvinner verken med trening eller sunn kost!! :blunke: Men må oppereres dersom man skal bli kvitt, og det er faktisk ikke bare det at det SER slitent ut, men flere ser faktisk dårligere og blir mer fysisk slitne også, fordi de må jobbe hardere for å holde øyne åpne nok når det henger mye ekstra hud der.

Du har også de med utstående ører, som tidligere (før plastikkoperasjoner) tapet ørene fast til hodet, gikk med så stramme hårbånd at det gjorde vondt, for å holde ørene inne.

Også har man de som aldri fikk pupper. Jeg lurer av og til på hvorfor det er så innmari mye værre å ha EN pupp og mangle èn, fremfor å ikke ha snev av pupper i det hele tatt? hvorfor er det så mye mer forståelig dersom man mister ett pga kreft? (kreftdiagnosen er grusom, og det må være fælt, mener ikke noe annet) men pupp-messig, så føles det vel ikke noe bedre å gå fra litt pupp til ikke-pupp pga amming, en det føles å miste èn? (ser da bort ifra alt annet følelsesmessig som kommer med kreften, og ser bare på èn pupp kontra null pupp).

Jeg syns det kan begrenses hva slags reklame som blir vist ang temaet, men har ikke problemer med slike bannere som er f.eks her på KG.

Beklager at det ble litt langt....

Skrevet

Også har man de som aldri fikk pupper. Jeg lurer av og til på hvorfor det er så innmari mye værre å ha EN pupp og mangle èn, fremfor å ikke ha snev av pupper i det hele tatt? hvorfor er det så mye mer forståelig dersom man mister ett pga kreft? (kreftdiagnosen er grusom, og det må være fælt, mener ikke noe annet) men pupp-messig, så føles det vel ikke noe bedre å gå fra litt pupp til ikke-pupp pga amming, en det føles å miste èn? (ser da bort ifra alt annet følelsesmessig som kommer med kreften, og ser bare på èn pupp kontra null pupp).

Vel.. det er jo en forskjell i å ha små/ingen pupper til å faktisk ha måttet få en operert bort.

Figur nr 6, kvinne etter brystkreft operasjon:

http://www.siuh.edu/radoncology/breastcancer.jpg

36-årig dame før brystinngrep:

http://www.poustiplasticsurgery.com/assets...6-front-pre.jpg

Det blir jo opptil hver enkelt hva man mener, men om man skulle være så misfornøyd med å ha små bryster så kan man alltids gjøre noe med det. Om man har brystkreft er valgmulighetene minimal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...