Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Zalo kan man også helle over på en penere såpepumpe, så ser det penere ut. Så kan man ta et lite pump om man trenger det :)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Høymann
Skrevet

ALLTID se om det er dopapir før du går på do... :glare:

• Liker 7
Skrevet

Hvis du lager mat og du ser at det er rett før noe koker over, blås forsiktig oppi gryta mens du regulerer på varmen.

Mikroovnen vaskes enkelt ved å sette inn en skål med vann og sitron, litt natron eller bakepulver. Sett på full effekt i 5 minutter og tørk av med klut etterpå.

Når man skreller reker så er det lurt å tre en pose oppi bollen der rekeskallet skal, veldig kjekt når man skal rydde opp etterpå.

• Liker 3
Skrevet (endret)

En ting jeg ikke har prøvd, men antar vil fungere:

Frysemarinering!

1.Mix en enkel marinering av olje og krydder.

2.Kjøp en stor pakke kyllingfileter, koteletter, etc

3.Pakk om kjøttet i mindre fryseposer

4.Hell marineringen i posen(e)

5.Rist posen(e), så marineringen fordeler seg godt rundt kjøttstykkene

6.Hiv i frysen

Marinerings"prosessen" vil nok stoppe, når kjøttet fryser. Men den vil sette igang igjen når du tiner kjøttet. Lar du kjøttet tine over natta i kjøleskap, har du en fiks ferdig tint og marinert kotelett liggende klar i kjøleskapet når du kommer hjem fra jobb! :spise:

(Må dog testes)

Hvis du lager mat og du ser at det er rett før noe koker over, blås forsiktig oppi gryta mens du regulerer på varmen.

Eller bare ha ett vannglass med litt vann oppi stående klar. Funker dog best på retter som skal ha mye vann (f.eks koking av pasta)

Kom på en ting i den forbindelse: Ettervarmen i plata kan utnyttes til grytevask. Etter at du har kokt ferdig det du skal koke, hell ut innholdet i en serveringsskål, tapp noe vann i gryta, sprut oppi en dæsj zalo, sett gryta tilbake på den avslåtte plata, og legg på lokk. Ettervarmen vil bidra med litt varme til vaskevannet, og hjelpe til med å løse opp matrester og fett.

Endret av Lutetium 71
Skrevet (endret)

..

Endret av Lutetium 71
AnonymBruker
Skrevet

Zalo!!

Skrevet

Zalo!!

Godt tips, skal rette det opp! :Hehe:

Idag kjøpte jeg klorin (eller "klorrent" som de kaller det), på biltema. 9.90 for en liter! Desverre har de sluttet med 5liters dunkene. :(

Skrevet

Ikke oppvaskemaskin og må vaske småting for hånd ofte? Ha en skål med litt oppvaskmiddel stående på benken, så bare dypper du oppvaskkosten i denne ved behov. Vi kuttet helt ekstremt ned på bruken av oppvaskmiddel i kollektivet etter at vi begynte med dette, tidligere helte folk vilt med oppvaskmiddel på hver enkelte kniv eller glass.

Jeg synes det er like greit å vaske opp på gammeldags vis ved å fylle kommen med varmt vann og oppvaskmiddel. Det en grei regel at jeg tar oppvasken hver kveld slik at det er ryddet og reint når jeg står opp neste dag. Hvis jeg har drevet med baking eller brukt mange gryter når jeg har laget middag, er det best å ta oppvasken da og ikke vente for lenge. Det er så mye mer trivelig når oppvaskbenken er ryddig. Men med liten leilighet blir det fullt rotere uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...