Lista Skrevet 3. mai 2012 #201 Skrevet 3. mai 2012 Har du tips til hvordan tacokrydderet kan lages også, kanskje? http://lmgtfy.com/?q=oppskrift+p%C3%A5+tacokrydder
Solbærsaft Skrevet 3. mai 2012 #202 Skrevet 3. mai 2012 Har du tips til hvordan tacokrydderet kan lages også, kanskje? Klart jeg har! 2 deler cumin/spisskummen 1/2 del koriander 1/2 del chilipulver 1/2 del hvitløkspulver 1 del paprikapulver en liten klype salt og pepper Det lukter og smaker ikke like sterkt som kjøpetacokrydderet, men det er jo bare å ta mer chili. Cumin er det som gir "tacosmaken". Prøv en gang, og så kan du jo legge til/trekke fra om det er noe du ikke liker eller vil ha mer av. Jeg pleier å ha litt mer chili enn det som står her, og litt mer cumin. Lag opp masse, og smak til når du har det på kjøttdeigen. Jeg har tatt et tomt glass etter tacosaus, vasket det, og har tacokrydder på den.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 3. mai 2012 #203 Skrevet 3. mai 2012 (endret) Det med fyrstikk gjald før når det var svovel på tennhodet. Grønnsåpe er fy fy på de fleste gulv. Kun furugulv det er ok på. Bruk heller zalo eller Ajax eller noe lignende. Når det gjelder vesker mm så er Nylonvask tingen. Såpe på tube. Ha i ei bøtte med vann og pisk opp. Funker til vesker, lampeskjermer, barnevogn, vindusvask osv. Kjøpes på Kiwi, Rema, Meny, Coop osv. Gjelder dette parkettgulv også? Hvorfor er det i så fall fy-fy? Endret 3. mai 2012 av fr21_5ffdsa 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #204 Skrevet 3. mai 2012 Om man har sukker oppå kanelen på grøten til ungene, så slipper man at det blåses kanel i vilden sky når de skal blåse på. Ha et glass ferdig blandet.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #205 Skrevet 3. mai 2012 Hvis man har en litt dårlig lukt i kjøleskapet (som ikke forsvinner med vask), kan man sette inn en liten skål/kopp med kaffepulver/kaffebønner. Enklere liv, selger en luktfjerne. Den er helt uunværlig.
fruBeist Skrevet 3. mai 2012 #206 Skrevet 3. mai 2012 Skal du bruke kiwi til å f.eks pynte en kake med, så først skrell den med en potetskreller, så bruk en eggdeler å dele den med. Vips, like tykke kiwiskiver 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #207 Skrevet 3. mai 2012 Skal du bruke kiwi til å f.eks pynte en kake med, så først skrell den med en potetskreller, så bruk en eggdeler å dele den med. Vips, like tykke kiwiskiver La meg bare få komme med et lite tilleggstips, pass på at kiwien er fin og moden, og myk! Er den for hard, vil kjernen inni ødelegge eggdeleren, det er egenerfaring Et tips om gele fra meg. For å få geleen til å løsne fra det du har laget den i, dypp det i varmt vann, så løsner den fort. Da ødelegger man ikke de fine figurene man har laget i gele, feks. Har du gele i en bolle, dypp den i varmt vann, så vil geleen smelte litt, og gli ut
Djungelvrål Skrevet 3. mai 2012 #208 Skrevet 3. mai 2012 Gjelder dette parkettgulv også? Hvorfor er det i så fall fy-fy? Fordi grønnsåpe inneholder mye fett, det legger seg som et seig hinne og kan gjøre det vanskelig å få helt rent senere. Gulvet kan dessuten bli glatt. Det vel strengt tatt bare ubehandlede tregulv som skal vaskes med grønnsåpe.
Gjest NozMonster Skrevet 3. mai 2012 #209 Skrevet 3. mai 2012 noen tips til hva man kan bruke grønnsåpe til da da? (annet enn toving og fotbadgreier) plutselig så følte jeg at min myinnkjøpte grønnsåpe var litt unødvendig
Lutetium 71 Skrevet 3. mai 2012 #210 Skrevet 3. mai 2012 (endret) Sånne skilleark for matpakker? - De har dem også i plast. Jeg bruker dem for å hindre at oppskåret brød fyser fast i hvernadre. Alternativt, hvis det er få enheter som skal fryses, kan du fryse dem ned uten at de berører hverandre, og så når de er frosset, pakke dem sammen i en pose, el. hva du måtte ønske. Jeg bruker ovenvente triks på "familiepakker" med kjøtt. Kyllingfileter, koteletter mm. Bruk helt ordinære fryseposer som "hanske", plukk opp f.eks 2-3 fileter og bare vreng påsan. Sleng så i frysen. Oppskåret brød som fryser fast i hverandre, kan man enkelt løsne på ved ett kontant kakk mot bordkanten. Vil man ikke vente til brødet tiner, kan man stappe ett par skiver i brødristeren. Instant rista brød! Endret 3. mai 2012 av Lutetium 71
Djungelvrål Skrevet 3. mai 2012 #211 Skrevet 3. mai 2012 noen tips til hva man kan bruke grønnsåpe til da da? (annet enn toving og fotbadgreier) plutselig så følte jeg at min myinnkjøpte grønnsåpe var litt unødvendig Litt glovarmt vann i en skål, en god dæsj grønnsåpe i og vips så lukter det nyvasket gulv når man får gjester. Gjem skålen et sted på gulvet, bak en plante el. lignende.
Lutetium 71 Skrevet 3. mai 2012 #212 Skrevet 3. mai 2012 Litt glovarmt vann i en skål, en god dæsj grønnsåpe i og vips så lukter det nyvasket gulv når man får gjester. Gjem skålen et sted på gulvet, bak en plante el. lignende. Rundt juletider kan man kalle det punsj, og sette skåla midt på stuebordet. 2
Gjest NozMonster Skrevet 3. mai 2012 #213 Skrevet 3. mai 2012 Litt glovarmt vann i en skål, en god dæsj grønnsåpe i og vips så lukter det nyvasket gulv når man får gjester. Gjem skålen et sted på gulvet, bak en plante el. lignende. ja, leste for så vet det tipset bakiher, men jeg har verken planter eller gjester det er jo rimlig teit at de selger grønnsåpe som vaskemiddel om det ikek bør brukes synes jeg..
Kvist Skrevet 3. mai 2012 #214 Skrevet 3. mai 2012 det er jo rimlig teit at de selger grønnsåpe som vaskemiddel om det ikek bør brukes synes jeg.. Det er mye som selges som mat som ikke bør spises også Grønnsåpa di kan du bruke til å fjerne fastbrent/fasttørket gugge på kjøkken og i stekeovn da. Smør på et tykt lag og la det virke. Dekk gjerne med plastfolie så såpa ikke tørker for fort. Etter noen timer/en natt kan du skrape av såpe og oppløst gugge og skylle rent med klut og vann. Lukter mye mindre enn ovnsrens og er definitivt mer miljøvennlig både lokalt på kjøkkenet og for klimaet.
Lutetium 71 Skrevet 4. mai 2012 #215 Skrevet 4. mai 2012 (endret) Riv av korken på saloflaska først som sist, så slipper du å fingre med å åpne hver gang du trenger en dæsj. Til småtterier, som f.eks vaske av kokkekniven etter å ha kuttet opp løk (lurt å få løksafta av med det samme), trenger man bare dunke oppvaskbørsten ett par ganger på tuten av flaska (det ligger alltid en liten såperest på toppen der), og vaske av. Har du flaska stående en plass der du i perioder bruker minimalt med salo (f.eks stående på sommerhytta i vinterhalvåret), vil selvsagt saloen etterhvert tørke inn. Ved vanlig bruk i hjemmet, vil det ikke ha noe å si, du bruker opp flaska før du merker noe til "tørr salo". --------------- Kjøleskap: Er det trangt om plassen, kan du fint lagre melke og juicekartonger liggende i hyllene, frem til du åpner dem. For sikkerhets skyld lar du dem ligge med korken opp. I kjøleskapsdøra setter du kun de katongene som er åpnet. NB! Kikk litt etter når det har gått halvtimes tid, det hender noen av dem kan lekke, men vanligvis går dette helt fint. Uansett vil ikke melka være særlig god om kartongen ikke er pottetett. Lekker den, har det nemlig allerede sluppet inn luft. Endret 4. mai 2012 av Lutetium 71
Topplue Skrevet 4. mai 2012 #216 Skrevet 4. mai 2012 Når du kjøper en kartong med juice og åpner den, så ta en gaffel og stikk nedi langs kanten på den motsatte siden av åpningen, på toppen av kartongen.Da får du en rekke med små hull der, som hindrer vakum når du heller. Sånn slipper du at det skvalper juice ut, når du heller i glasset. Når du gjør dette - rist ikke kartongen etterpå........ Tusj et smilefjes eller noe på kartonget for å huske at du har laget hull i den. 1
Lutetium 71 Skrevet 4. mai 2012 #217 Skrevet 4. mai 2012 Når du kjøper en kartong med juice og åpner den, så ta en gaffel og stikk nedi langs kanten på den motsatte siden av åpningen, på toppen av kartongen.Da får du en rekke med små hull der, som hindrer vakum når du heller. Sånn slipper du at det skvalper juice ut, når du heller i glasset. Stikker du hull, slipper du inn luft, og innholdet varer ikke like lenge. For å unngå skvalping kan man tømme slik at korken er øverst. Da slipper lufta lettere inn åpningen.
Lykkelitenen Skrevet 4. mai 2012 #218 Skrevet 4. mai 2012 Ikke oppvaskemaskin og må vaske småting for hånd ofte? Ha en skål med litt oppvaskmiddel stående på benken, så bare dypper du oppvaskkosten i denne ved behov. Vi kuttet helt ekstremt ned på bruken av oppvaskmiddel i kollektivet etter at vi begynte med dette, tidligere helte folk vilt med oppvaskmiddel på hver enkelte kniv eller glass.
Topplue Skrevet 4. mai 2012 #219 Skrevet 4. mai 2012 Ikke oppvaskemaskin og må vaske småting for hånd ofte? Ha en skål med litt oppvaskmiddel stående på benken, så bare dypper du oppvaskkosten i denne ved behov. Vi kuttet helt ekstremt ned på bruken av oppvaskmiddel i kollektivet etter at vi begynte med dette, tidligere helte folk vilt med oppvaskmiddel på hver enkelte kniv eller glass. Eller bland ut Zalo og vann og ha over i en spruteflaske.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #220 Skrevet 4. mai 2012 Gjelder dette parkettgulv også? Hvorfor er det i så fall fy-fy? Ikke bare legger grønnsåpe en flim igjen på nyvasket gulv, grønnsåpe har også den egenskapen at den tiltrekker seg bakterier. Det er derfor vi bruker vannbad til tærne med grønnsåpevann til betente inngrodde negler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå