Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tredjeårs sykepleiestudent. Har til nå gått igjennom studiet med veldig gode resultater både på oppgaver jeg har skrevet og på skoleeksamener. Nå er jeg i gang med bacheloroppgave og har valgt emne utifra forrige praksis. Grunnen for det er at det var en lang praksis med mye nytt å sette seg inn i. Jeg valgte derfor å skrive om noe innenfor det samme, det virket helt umulig å skulle plutselig begynne på "nytt" med et annet tema nå til bacheloroppgaven. Det ligger i dette at jeg angrer litt på tema, men jeg har bestemt meg for at det ikke er noe å gjøre med. Litt sånn bit tennene sammen og så på! Jeg er klar for å gjøre en stor arbeidsinnsats, jeg er en pliktoppfyllende student.

Men jeg har helt panikk! Får ikke sove skikkelig om natten. Jeg klarer ikke se for meg hvordan oppgaven skal bli tilslutt, jeg har ikke kontroll og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Kommer meg ikke videre, driver og småendrer på bagateller hele tiden, leser desperat litt her og litt der i teori og ender opp med panikk. Tror jeg legger listen alt for høyt, har lest en tre-fire masteroppgavr i forbindelse med praksis og samma hvor mye jeg forteller meg selv at det ikke er en master jeg skriver nå så tror jeg at jeg nærmest forventer det av meg selv.

Panikkfølelsen gjør meg veldig lite effektiv, jeg bare stresser og roter og tiden løper fra meg og jeg skal levere om fire uker. Jeg "kan" ikke stryke på denne, har planer fra høsten av og da må jeg bestå til ordinær tid.

Er det noen som har hatt det på samme måte? eller som har noen tips å komme med, samme hva? Vedlig veldig takknemlig for svar.

Skrevet
eller som har noen tips å komme med, samme hva? Vedlig veldig takknemlig for svar.

Er litt vanskelig å gi spesifikke råd i og med at vi ikke vet hva slags struktur oppgaven din har. Jeg regner allikevel med at du har en problemstilling som du skal svare på. Stemmer det? Kanske du bør se på om problemstillingen favner for vidt. Hvis så, bør du vurdere om det er noe du kan fokusere på. Innledningen åpner gjerne for ytterligere spesialisering, hvor du kan ramse opp ting du ikke kommer til å svare på angående problemstillingen (her kan du ta bort ting du ikke tror du får tid til å svare på). Ingenting av dette trenger å gjøre oppgaven din dårligere. Det viktige i de fleste oppgaver er at du jobber bra med det du faktisk velger å ta for deg.

Strukturen på oppgaven vet vi som sagt ikke noe særlig om, men på et generelt grunnlag er det alltid bra å ha orden i oppgaven. Hvis du kan gi noe mer opplysninger om hva slags type oppgave du skriver, og hva slags type struktur og metodikk du har valgt, kan jeg kanskje si mer.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg tror de aller fleste har det sånn. Jeg visste ikke engang hva jeg hadde levert, for jeg var i feberrus da jeg leverte. Det gikk faktisk veldig bra! Det er jo relativt omfattende å skrive en bachelor, men som Ronin skriver er det viktig med en presis problemstilling. Kanskje du kan konkretisere den enda mer? Ellers kan det også være lurt å skrive punktet som omhandler valg av problemstilling, definisjoner osv ganske tidlig, så har du det klart for deg videre. Jeg skrev bacheloren min på en uke på høygir, for jeg var så treg til å komme i gang, og som deg syntes jeg alt var så kaos. Det går nok veldig bra skal du se! :)

PS: hold deg unna masteroppgaver. Du skal ikke skrive en masteroppgave. Søk i Bibsys etter bacheloroppgaver, det er som regel bare C og bedre som ligger ute og du kan få en viss formening om struktur på oppgaven din.

AnonymBruker
Skrevet

Takker så mye for svar :)

Jeg jobber etter en problemstilling og skal basere oppgaven på littertursøk. Problemstillingen har med kommunikasjon og gjøre (har ikke så lyst å legge den her i sin helhet siden jeg er så personlig)

Oppgaven skal ha innledning - teori - metode - drøfting - oppsummering - sammendrag.

Jeg er nok litt perfeksjonistisk av meg. Akkurat nå føler jeg at jeg ikke klarer å leve opp til det nivået jeg pleier å levere på. Det er helt greit, egentlig, jeg har gode nok karakterer til evt.viderutdanning fra før, så det spiller ingen rolle hva jeg får nå. Men det er lettere sagt en gjort. Det er bare fornuften min som forstår den delen.

Jeg produserer ingenting, bare fikser på avsnitt og redigerer i det lille jeg har. I går da jeg satt meg ned for å jobbe hadde jeg 1800 ord, da dagen var omme hadde jeg 1300 - og de er brukandes enn de 1800 jeg hadde dagen før.

Veileder vil at jeg skal begynne med innledning og metode. Jeg har forsøkt, men syntes det er så uoversiktlig slik, jeg kunne tenke meg å begynne å finne teori for å besvare problemstilling med en gang for så å skrive metode og innledning samtidig og i etterkant. Men jeg har forsøkt å gjøre som hun sier.

AnonymBruker
Skrevet

Har selv skrevet bacheloroppgave (og senere masteroppgave) innen helsefag, og kjenner godt til den panikkfølelsen. Min erfaring er at innledningen er noe man ofte endrer på til slutt, så her er det kun nødvendig med utkast syns jeg. Innledningen er vel mer ment som en utfylling av problemstillingen (da tenker jeg at teorien kommer i eget kapittel), så da kan det være lurt å se på problemstillingen og tenke etter hva du egentlig ønsker å finne svar på. Så skriver du punktvis (gjerne i tilfeldig rekkefølge) hva du bør ha med. Videre kan du skrive mer utfyllende om problemstillingen på et senere tidspunkt, men det viktigste er å få det klart for deg hva oppgaven din skal handle om. Dermed har du et mye bedre utgangspunkt når du skal skrive teori.

Teori: Del inn i flere underkapitler, og skriv gjerne noen stikkord om hvilke temaer som er relevante i hvert underkapittel. For å ta et helt basalt eksempel, hvis du har en problemstilling knyttet til pasienter med lungekreft, så er det lurt å ha underkapitler som diagnose (hva er lungekreft), utvikling, ulike typer behandling, prognose etc.

Poenget med å dele inn, er selvsagt både for å øke leseropplevelsen, men ikke minst for din egen del! Jo mer du deler inn, desto mindre overveldende blir oppgaven, og du kan fokusere på enkelte punkt. Og bare for å understreke: du trenger ikke å skrive alt kronologisk, selv om dette er noe som mange, og kanskje spesielt perfeksjonister, ønsker å gjøre. Hvis du har mange underkapitler og punkt, kan du skrive litt her og der, og sakte men sikkert, blir det til en oppgave :)

Siste tips: ikke tenk så mye på formuleringer (selv om dette er vanskelig for en perfeksjonist), tenk at du bare skal forklare dette muntlig til en venn. Det er mye enklere å forbedre enkle eller dårlige setninger, enn å skrive en perfekt formulering første gang! Dessuten blir du selv beroliget av at du faktisk har noe på papiret, og du kan fokusere på oppgaven i stedet for å forberede seg mentalt på dommedag.

Håper dette hjalp litt, og lykke til! Hvis det er til noen trøst; det er utrolig hvor mange sløve idioter som har fått til å skrive en bacheloroppgave, så du skal nok klare det du også ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her. TAKK!

(nå sipper jeg litt her, for du setter fingeren på akkurat slik problemet mitt føles nå. Dommedagsfølelse!)

Tips tas til etteretning! Dette vet jeg jo egentlig, men akkurat nå trenger jeg å bli det fortalt for å se at det er sånn jeg må gjøre. Og så har jeg hengt meg sånn opp i at veileder vil ha innledning og metode først.

Takk, takk!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også med min bacheloroppgave. Klarer ikke å diskutere. Vet ikke hvordan jeg skal begynne, og føler at jeg bare gjentar det jeg har skrevet i teoridelen av oppgaven... ARGH!

Gjest Badabing
Skrevet

Innhold

Innhold 4

1.0 Innledning 5

1.1 SNIP 5

1.2 Bakgrunn for oppgaven og valg av tema 6

1.3 Presentasjon av problemstillingen 6

1.4 Begrepsavklaringer av problemstillingen 7

1.5 Forutsetninger og avgrensning av oppgaven 8

1.6 Oppgavens formål 9

1.7 Struktur og innhold 9

2. Metodedel 10

2.1 Begrunnelse for valg av metode 10

2.2 Begrunnelse for valg av litteratur 10

2.3 Innsamling av data 11

2.4 Kildekritikk 11

3. Teoridel 13

3.1 SNIP 13

3.2 SNIP 14

3.3 SNIP 15

3.4 SNIP 18

3.5 SNIP 19

3.6 SNIP 20

3.7 SNIP 21

3.7.1 Underavsnitt 22

3.7.2 Underavsnitt 22

3.7.3 Underavsnitt 23

3.7.4 Underavsnitt 24

3.8 SNIP 24

3.9 Valg av ..... 25

4. Drøfting 26

4.1 SNIP 26

4.2 SNIP 26

4.3 SNIP 29

4.3.1 SNIP 30

5. Konklusjon 33

6. Prosess og produktevaluering 34

7. Litteraturliste 36

Jeg legger ved innholdsfortegnelsen min, så ser du hvordan en oppgave kan settes opp. Husker at jeg syntes det var noe av det vanskeligste. Hvis du vil ha hele, kan du sende meg en pm, så kan jeg sende deg link til den.

Skrevet

Pust med magen TS, detta klarer du!!! ;)

Har du et godt "samarbeid" med veilederen din? Det hjelper utrolig mye. Ellers er det ikke noe "verre" enn en hjemmeeksamen, bare den er større. Sensoren legger ikke listen like høyt som for en masteoppgave, og han er "snillere" når det er ên student som har skrevet enn når det er to eller flere. Bruk boka for oppgaveskriving og sett deg inn i veiledningshefte for oppgaveskriving. God struktur og oppsett gir godt førsteinntrykk.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk takk takk! Det har vært kjempefint å lese svarene deres. Og Badabing: takk for oppsett. Jeg har lånt meg fire bacheloroppgaver i dag på biblioteket, og skal lese gjennom disse. I morges etter å ha lest svarene her, sendte jeg en mail til veileder. Spurte om hun kunne lese gjennom problemstillingen min. Hun ba meg sende over alt jeg har skrevet til nå, så skulle hun vurdere om det kunne vært godt nok som veiledningsgrunnlag. Det gjorde jeg, og resultatet ble at jeg fikk en veiledningstime i dag. Veldig bra! Fikk gode tilbakemeldinger og hjelp til å strukturere. Ser selv at jeg hadde mye på plass, men jeg tror jeg blokkerer når jeg stresser sånn.

Fremdeles kjenner jeg litt på panikken, men ikke så intenst. Nå vet jeg i hvert fall hva jeg skal skrive om i morgen tidlig, jeg er i gang, med andre ord. Det kjennes fint.

Tusen takk for god hjelp og støtte!

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen :)Skriver litt her jeg, det er jo andre som strever også.

Har sittet på skolen i dag. Vært mindre effektiv enn jeg hadde lovet meg selv på forhånd, dvs jeg har lest mer enn jeg har skrevet. Tvang meg selv til å skrive litt tilslutt, men er usikker på om det er relevant. Velger å ikke fokusere på det nå, tvinger meg selv videre.

Men panikkfølelsen er tilbake. Ikke like sterkt, men den er der. Går rundt med konstant hjertebankfølelse. Innstiller meg på å jobbe med oppgaven lørdag og søndag, tror det er viktig for min egen del å priortere å få noe ned på papiret slik at jeg kan få en følelse av kontroll.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd er: skriv, skriv, skriv!

Det er lettere å få oversikt, strukturere etc. dersom du setter ordene på arket. Å samle en såpass stor oppgave i hodet, er vanskelig (og unødvendig). Ikke tenk på at det du skriver er "dumt" eller "banalt", bare få det ned - så kan du heller endre det senere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

Jeg sliter også med min bacheloroppgave. Klarer ikke å diskutere. Vet ikke hvordan jeg skal begynne, og føler at jeg bare gjentar det jeg har skrevet i teoridelen av oppgaven... ARGH!

Har du kommet noe videre?

Jeg har jobbet med oppgaven i helgen. Har fulgt rådene deres, dvs jeg har skrevet. Jeg har en problemstilling med underspørsmål som skal besvares og drøftes. Veileder mener at hvis jeg gjør det så svarer jeg på problemstillingen. Det høres jo greit ut. Helt til jeg begynner å gruble på hva som er det røde tråden og hvordan i huleste jeg skal klare å drøfte dette? Jeg belyser noe, svarer på noe - men hva skal drøftingen dreie seg om. Føler det som om den ene delen av hjernen min skriver og den andre flipper ut i panikk fordi jeg ikke ser hvor jeg skal hen og hva jeg skal drøfte. Og så er jeg redd for at veldig mye av det jeg tvinger meg til å skrive nå ikke er brukandes, dvs at jeg er redd for at det antall ord jeg har nå bare er en falsk trygghet.

Herregud, jeg er virkelig ute på tur ser jeg. Har aldri hatt det slik i eksamenssammenheng før. Har fått et helt panisk forhold til antall ord, det har jeg heller aldri hengt meg opp i tidligere. Som oftest har jeg vært langt over antall ord og så drevet å kuttet ned tilslutt.

Det har vært veldig fint å lese det dere skriver! Er innom tråden her med jevne mellomrom bare for å lese selv om jeg vet hva som står her.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen..:)

Lurer på en ting.. Nå driver jeg og svarer på underproblemstillingene mine ved hjelp av teori. Jeg må jo også drøfte, men har ikke begynt på det. Er det dumt å vente med drøftingen til slutt? På en måte syntes jeg det er lettere å ta teoriutvelgelsen først og så ta diskusjonen derfra. På den annen side vil vel jeg se flere diskusjonsmulighter/veier å gå hvis jeg skriver på diskusjonen underveis.

De oppgavene jeg har løst på denne måten (litteratur+drøfting) tidligere har vært så veldig mye mindre i omfang så da har jeg hatt oppgaven mer i hodet når jeg har startet skriving. Jeg tror det er det som gjør at jeg får panikk nå, det at jeg har null kontroll på hva dette skal bli til.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

Har du kommet noe videre?

Jeg har jobbet med oppgaven i helgen. Har fulgt rådene deres, dvs jeg har skrevet. Jeg har en problemstilling med underspørsmål som skal besvares og drøftes. Veileder mener at hvis jeg gjør det så svarer jeg på problemstillingen. Det høres jo greit ut. Helt til jeg begynner å gruble på hva som er det røde tråden og hvordan i huleste jeg skal klare å drøfte dette? Jeg belyser noe, svarer på noe - men hva skal drøftingen dreie seg om. Føler det som om den ene delen av hjernen min skriver og den andre flipper ut i panikk fordi jeg ikke ser hvor jeg skal hen og hva jeg skal drøfte. Og så er jeg redd for at veldig mye av det jeg tvinger meg til å skrive nå ikke er brukandes, dvs at jeg er redd for at det antall ord jeg har nå bare er en falsk trygghet.

Herregud, jeg er virkelig ute på tur ser jeg. Har aldri hatt det slik i eksamenssammenheng før. Har fått et helt panisk forhold til antall ord, det har jeg heller aldri hengt meg opp i tidligere. Som oftest har jeg vært langt over antall ord og så drevet å kuttet ned tilslutt.

Det har vært veldig fint å lese det dere skriver! Er innom tråden her med jevne mellomrom bare for å lese selv om jeg vet hva som står her.

Hei!

Ja, det går litt bedre. Men sliter litt enda. Tror jeg må endre litt på litteraturbiten, ellers må jeg få diskusjonen på plass. Regner med å bruke denne uken på å jobbe godt med den. Har fått skrevet 3-4 sider med diskusjon, og målet er at den skal bli minimum 6 sider. Så sånn sett ser det greit ut:) Men jeg er usikker på selve diskusjonen, noe jeg ser at du også er TS. Lurer på litt av det samme som deg. Leter etter den røde tråden. Foreløpig forsøker jeg å drøfte på en slik måte at jeg har ulike argumenter, og ser om jeg kan belyse en sak på flere måter. Aner ikke om dette er riktig da.

Ønsker deg lykke til videre TS! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ja, det går litt bedre. Men sliter litt enda. Tror jeg må endre litt på litteraturbiten, ellers må jeg få diskusjonen på plass. Regner med å bruke denne uken på å jobbe godt med den. Har fått skrevet 3-4 sider med diskusjon, og målet er at den skal bli minimum 6 sider. Så sånn sett ser det greit ut:) Men jeg er usikker på selve diskusjonen, noe jeg ser at du også er TS. Lurer på litt av det samme som deg. Leter etter den røde tråden. Foreløpig forsøker jeg å drøfte på en slik måte at jeg har ulike argumenter, og ser om jeg kan belyse en sak på flere måter. Aner ikke om dette er riktig da.

Ønsker deg lykke til videre TS! :)

Lykke til du også!

Jeg tvinger meg selv til å skrive fremdeles. Ser at jeg gjør det litt tungvindt på en måte, for mye av det jeg skriver må nok bort. Men samtidig så har jeg skrevet meg inn i kunnskapen på et vis, slik at jeg nå kan se hva som skal vekk. Har ikke en rød tråd enda, men håper jeg skal få til å ha en (rosa om ikke annet..)

Jobbe, jobbe, jobbe. Det er tungt når jeg står fast og lurer på hva søren jeg egentlig skriver om, men det gir en veldig trygghet å se at jeg har et dokument med noen tusen ord. Så håper jeg bare at det ikke blir slakt på neste veiledning. Er nesten to uker til, og da har jeg kort tid igjen til innlevering.

Hilsen TS.

AnonymBruker
Skrevet

Panikkfølelsen kjenner jeg igjen selv. Jeg skulle skrive med en i klassen men ble "ditchet" 2 uker før innlevering. DA kan man snakke om panikk. Måtte skrive hele oppgaven alene og det på 2 uker. Jeg går forresten ikke sykepleie men økonomi, men vet ikke om det er noe forskjell på vanskelighetgrad.

AnonymBruker
Skrevet

Panikkfølelsen kjenner jeg igjen selv. Jeg skulle skrive med en i klassen men ble "ditchet" 2 uker før innlevering. DA kan man snakke om panikk. Måtte skrive hele oppgaven alene og det på 2 uker. Jeg går forresten ikke sykepleie men økonomi, men vet ikke om det er noe forskjell på vanskelighetgrad.

Skrekk! Gikk det greit da?

Ang vanskelighetsgrad så tar man vel et visst antall studiepoeng og har antall ord litt utifra det. Om faget er vanskelig eller lett avhenger vel av hva man er flink til og hva man interesserer seg for.

Jeg har valgt et emne jeg er veldig interessert i, men er endt opp med en problemstilling jeg ikke helt ønsket meg. Veien frem til det gikk via praksis, så endel frem og tilbake for å finne teori, litt tips fra veileder osv, og vips så hadde jeg selv valgt en problemstilling jeg ikke helt forstår hvordan jeg endte opp med. Men spist er spist. Jeg hadde sikkert klikket litt uansett hva jeg hadde skrevet om. Tror nesten jeg var på randen av et lite sammenbrudd før helgen, sannsynligvis er det flere ting som spiller inn. Men. Bite tennene sammen, så skal det gå bra dette også!

Hilsen TS.

AnonymBruker
Skrevet

Det som avgjør om du feiler eller ei er stort sett innsats i timer, og hvorvidt disse timene er produktive/konstruktive.

So get cracking, sister. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel umulig være lov, gitt at dere hadde skrevet kontrakt, avtalt med fakultetet, osv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...