Gå til innhold

Navlen til ørkenrotta mi har sprukket!

Anbefalte innlegg

Gjest Bartenina
Skrevet

I februar (ca) var jeg hos dyrlegen med ørkenrotta mi, Åge, fordi katta, Luis, hadde på mystisk vis fått tak i den fra buret. Trodde Luis hadde bitt Åge i magen, men viste seg bare at navlen var betent. Fikk medisiner og dro hjem. Denne medisinen funket desverre ikke så bra, men det så bedre ut en liten stund. Dro tilbake til dyrlegen forrige uke, da blødde han fra navlen fordi den hadde utvidet seg såpass at den "sprakk".

Dyrlegen mente det kunne være en svulst, men var ikke sikker. Åge er gammel, blir 4 så vidt jeg vet, nå i sommer. Han har det fint, hopper rundt og både spiser, drikker og bæsjer og tisser. Roter i huset sitt og redet sitt. Fortsetter med samme medisin igjeen, men har økt dosen noe. Han begynner å bli lei av medisinen og blir vanskeligere og vanskeligere å få gitt medsin til for hver dag som går.

Såret på navlen har ikke gått opp igjen, og veksten ser ut til å ha stagnert, men det har ikke grodd helt ennå, og han klør litt på det.

Noen som har opplevd lignende med sine ørkenrotter? evt har noen tips til ting som kan bedre situasjonen hans? Jeg tenker ikke å avlive før jeg ser at han har det vondt, han er veldig sosial og jeg er sikker på at jeg ser det når han ikke har det godt lenger.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bartenina
Skrevet

Ja, den ja! Men Åge sin har blitt myyye større og nesten delt i to :-/

Skrevet

Kopiert fra hamsterforening.no:

Symptomer: Hvis du titter på magen til en ørkenrotte, ser du et lite område uten pels, større hos hanner enn hos hunner. Det er duftkjertelen. En svulst starter som en liten, hard klump, som, ubehandlet, vil vokse seg større.

Årsaker: Denne typen svulster rammer oftest eldre dyr, og oftest hanner, selv om hunner også kan være utsatt. Nøyaktig årsak til at slike svulster oppstår vet man ikke, men mye innavl kan være en mulig forklaring.

Behandling: Må behandles hos veterinær. Svulst på duftkjertelen kan opereres bort, oftest med et vellykket resultat. Innvendige svulster er dessverre ikke mulig å operere, og dyret bør da få slippe å leve med smerten en slik svulst medfører.

Gjest Bartenina
Skrevet

Takk for bryderiet Nio, men jeg har alt lest det der :-) Og dyrlegen og jeg var enige om at vi ikke vil operere siden han er så gammel. men heldigvis ser det ut til å ha stagnert, er fortsatt et stort sår der, men det har ikke revnet på maange dager, og han er blid og fornøyd og alt går bra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...