Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2004 #1 Del Skrevet 22. januar 2004 ser at de fleste gir vitaminer til ungene sine, selv om de fleste barn har et sunnere kosthold enn dem selv (når de feks lever på morsmelk eller babygrøt/mat), men det er få voksne som tar vitaminer, selv om de lever på junk food, ferdigmat og sjokoladepålegg . hvor er egentlig logikken her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2004 #2 Del Skrevet 22. januar 2004 Ungene tar tran. Jeg tar tran, sink og multivitaminer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 22. januar 2004 #3 Del Skrevet 22. januar 2004 Ungene tar tran. Jeg tar tran' date=' sink og multivitaminer.[/quote'] Og gjesten var meg :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 22. januar 2004 #4 Del Skrevet 22. januar 2004 Har tro på at sunt kosthold holder - her hjemme tar vi bare Sanasol! Vi spiser masse grønsaker, frukt og brød. Tror vi får i oss det vi trenger av vitaminer - uten disse "pillene"... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 22. januar 2004 #5 Del Skrevet 22. januar 2004 Jeg tar jerntabletter og multivitaminer. Samboer tar multivitaminer. Gutten min på 7 år tar sannasol. Babyen min får biovit (som ikke inneholder sitrus...)pga d-vitaminer (fordi tran kommer i retur...) Kommer kanskje til å gå over til biovit til gutten min på 7 år for å slippe å ha masse forskjellig i hus... Ellers er et variert kosthold bra - men det er et lite men inni bildet: Det er ikke like mye vitaminer og mineraler i frukt og grønt nå som i "gamle dager"... Det er en mer kynisk framdrivelse av maten nå. Nå er det buisness - så mye som mulig på kortest mulig tid... Vi spiser ikke like sundt som tidligere: Mer sukker, mer fett, vi har biler, tar heisen... etc... Noe kan bli til fedme - men det finnes også feilærnæring uten at det er det samme som underærnæring... Og det er like viktig om en er voksen eller barn: Tenke på kostholdet... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 22. januar 2004 #6 Del Skrevet 22. januar 2004 enig med Mayamor:) tar selv endel vitaminer. sunn kost er ikke lenger nok, pga kunstige gjødslingsmetoder, stressnivå, osv. vi trenger flere antioksidanter nå enn før, pga økende frie radikaler. dessuten tror jeg ikke de fleste spiser så sunt som de selv tror (sier ikke alle). husk at sukker, mange medisiner, p-piller, tobakk osv, faktisk HINDRER mye av vitamin og mineral opptaket i kroppen. ikke mange som tenker på akkurat det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 22. januar 2004 #7 Del Skrevet 22. januar 2004 Både jeg og Ida tar tran til frokost. Qliomannen tar i tillegg Kalsium (han tåler ikke melk). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sunshine-t Skrevet 22. januar 2004 #8 Del Skrevet 22. januar 2004 jeg tar multivitaminer, magnesium og mega b stress. og omega3-6-9 når jeg husker det :oops: ungen tar tran. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2004 #9 Del Skrevet 23. januar 2004 Både jeg og ungen har tatt tran og Sanasol i flere år. Men har det hjulpet? Nei! Jeg har aldri vært så syk i hele mitt liv som nå..influensa annenhver uke :evil: Det samme gjelder ungen; like mye syk. Jeg tygger c-vitaminer også, tar ginseng, Sambucol, noe "algegreier"..men ingenting fungerer. I tillegg spiser vi sunn mat hver dag, masse grønnsaker og fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenker Skrevet 23. januar 2004 #10 Del Skrevet 23. januar 2004 Et variert kosthold er faktisk nok fremdeles, tross disse dystre historiene som verserer om kjemisk behandlede grønnsaker og genmanipulert mat. Det har flere av mine venner med utdanning innenfor helsevesenet sagt. Stort sett kommer det man tar av vitamintilskudd ut igjen den "naturlige" veien. Selv tar jeg ingenting, tok jerntilskudd mens jeg var gravid, på anbefaling fra legen, det er det eneste. Guttene gir jeg tran for å være "på den sikre siden". Jeg er så og si aldri syk, og guttene er heller ikke mye syke tatt i betraktning at de er små og går i barnehage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 23. januar 2004 #11 Del Skrevet 23. januar 2004 Et variert kosthold er faktisk nok fremdeles, tross disse dystre historiene som verserer om kjemisk behandlede grønnsaker og genmanipulert mat. Det har flere av mine venner med utdanning innenfor helsevesenet sagt. Stort sett kommer det man tar av vitamintilskudd ut igjen den "naturlige" veien. Selv tar jeg ingenting, tok jerntilskudd mens jeg var gravid, på anbefaling fra legen, det er det eneste. Guttene gir jeg tran for å være "på den sikre siden". Jeg er så og si aldri syk, og guttene er heller ikke mye syke tatt i betraktning at de er små og går i barnehage. nja det er det veldig stor uenighet om faktisk. hva innen helsevesenet er vennene dine utdannet i? for leger og sykepleiere feks, lærer ikke mye om kost og ernæring, og iallefall IKKE tilskudd, i utdannelsen sin. s¨de er ikke rette personene å snakke med dette om. ernæringsfysiologer derimot er det bedre å diskutere dette med. men også de er uenige. mange av dem mener faktisk at vitamintilskudd ER et must idag. og de har jo utdannelse nettopp innen dette! hvis du vil vite mer om dette, så kan du gå inn på www.helseportalen.no og se hva bla Dag Viljen Poleszynski sier om kosttilskudd, og han er utdannet ernæringsfysiolog på høyt plan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenker Skrevet 23. januar 2004 #12 Del Skrevet 23. januar 2004 Jeg er klar over at det finnes ernæringsfysiologer som hevder det motsatte, men å si at en lege ikke har kompetanse til å uttale seg om saken er vel litt drøyt. De aller fleste konsulterer jo ikke en ernæringsfysiolog angående om og i så fall hva slags vitamintilskudd de trenger. I stedet er det legen sin det store flertall rådfører seg med. Leger (og fysioterapeuter, kanskje flere også?) får innføring i det viktigste av "mainstream" ernæringsfysiologi. Etter det jeg har fått referert vil et variert sunt kosthold være nok for de aller fleste. Noen mennesker tar imidlertid (av årsaker jeg ikke kjenner) opp et eller flere næringsstoffer dårligere enn andre, og disse har derfor behov for tilskudd. I tillegg kan f.eks. gravide og eldre trenge tilskudd. Da jeg var gravid fikk imidlertid jeg beskjed fra legen min om at jeg ikke trengte ta noe annet enn jern (og folsyre, i starten av svangerskapet). På helsestasjonene har jeg fått beskjed om at tran til barna holder lenge. Men for all del, du kan sikkert treffe helsepersonell som mener noe annet. I forhold til mange andre vestlige land er Norge også veldig restriktive på å tilsette matvarer næringsstoffer. Jeg vet f.eks at flere EU- land tilsetter vitaminer og mineraler i ellers usunne sukkerholdige drikker. Her til lands frykter myndighetene, så vidt jeg vet, at slike tiltak lett kan bli en sovepute for folk, og at de eventuelle positive konsekvensene overskygges av de negative konsekvensene det kan få for folks kosthold. For min egen og svært lite vitenskapelige del tenker jeg at siden jeg ikke har tatt noe tilskudd så langt i livet, og fortsatt føler meg sunn, frisk og opplagt, er det ikke noen grunn til å begynne med det heller. Men for alt jeg vet kan jeg jo falle død om i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2004 #13 Del Skrevet 23. januar 2004 Det avhenger nok litt av livskvalitet også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 23. januar 2004 #14 Del Skrevet 23. januar 2004 Jeg er enig med "tenker". Har nettopp fått barn, og alle jeg har snakket med - leger sykepleiere barnepleiere helsesøster etc. sier at et normalt kosthold er bra nok, med tran i tillegg. Siden mange av de jeg har snakket med er eksperter på hva barnet skal ha og derfor hva mor skal ha for å kunne produsere melk, regner jeg med at de har høy nok kompetanse til å uttale seg Har forøvrig snakket med en "utro tjener" fra legemiddelbransjen som sier at mulitivitaminer ikke gjør den nytten de skryter av. Det er nemlig slik at ulike vitaminer hindrer opptaket av andre vitaminer i tarmen, og en sammensatt pille er derfor lite nyttig. Men det er jo bare "hearsay" da... (selv om jeg lærte noe under svangerskapet i forhold til C-vitaminer, jern og kalsiumtillegg og hva som skal tas når....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maren Skrevet 23. januar 2004 #15 Del Skrevet 23. januar 2004 Ungene min tar tran - i tillegg til et ganske sunt kosthold. Jeg tar ikke tran, spiser store mengder frukt og grønnsaker hver dag - i tillegg til fet fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå