akrich88 Skrevet 18. april 2012 #1 Skrevet 18. april 2012 Har ei lita ei på snart 3 år. I det siste har hun vært så sinnsykt kresen på middager her hjemme. Hun spiser nesten ingenting, og spør om noe annet. Jeg sier at det ikke blir noe mer mat før til kvelds, så hun må prøve å spise litt, men jeg vet ikke om hun helt skjønner det enda. Så hun får som regel litt frukt litt etter at vi er ferdig med middagen om hun ikke har spist noe. Jeg lager aldri flere måltider på en gang, så hun må nøye seg med det vi har den dagen. Hun er veldig glad i pølser og spagetti, men det kan vi jo ikke ha hver dag. Pluss at jeg gjerne skulle hatt i henne litt sunnere mat enn dette. Noen tips om hvordan jeg kan få henne til å spise mer middag? Ellers spiser hun brød og frukt iløpet av dagen, så hun sulter ikke.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 vis hun ikke suleter er det ikke synd på henne. har selv en jente som plutselig ble vanskelig i matveien. hun tok tydelig av og jeg kontaktet helsestasjonen.hun ble veid og skal innigjen på veiing før sommeren. helsesøster rådet meg til å variere maten som jeg pleide og det er riktig å ikke gi noe annet vis hun ikke vil ha. la det gjerne stå til kvelds. min jente får nå litt mere som hun liker,men hun får kansje bestemme middag en elller 2 dager i uka om hun spiser opp 3 dager på ra..eksempelvis. jeg har frukt og gulrot i staver stående på bordet til barnetv.
Gjest Annaires Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 (endret) Her har Frøkna på tre også perioder hvor hun spiser lite (siden i fjor sommer). Hun er ganske tynn, men sunn og frisk, så vi maser ikke. Det kan ha helt motsatt virkning. Spiser hun ikke middag, blir det ikke noe før kveldsmat (ikke frukt, ikke noen ting). Hun skal sitte ved bordet når vi spiser, og smake en bit av alt på tallerken, ellers får hun bare spise så lite hun vil enn så lenge. Regner med at det går seg til. Endret 19. april 2012 av Annaires
Brukernavn Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 Hun trenger jo ikke å spise middag; hun vet jo at hun får frukt. Ha regelmessige måltider. Ikke gi NOE utenom måltidene. (inkludert frukt etter middag) Så tenker jeg det hele ordner seg selv, jeg.. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #5 Skrevet 19. april 2012 Har du prøvd å la ungen bli med på kjøkkenet og hjelpe litt til ? og det du kan gjør er jo å gjøre maten litt mer spennende.som å bruke små kakeutstikkere formet som et hjerte,stjerne o.s.v og stikke ut former fra poteter og grønsaker.restene kan da brukes til å lage grønsaksuppe eller andre ting.
akrich88 Skrevet 19. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 19. april 2012 Hun trenger jo ikke å spise middag; hun vet jo at hun får frukt. Ha regelmessige måltider. Ikke gi NOE utenom måltidene. (inkludert frukt etter middag) Så tenker jeg det hele ordner seg selv, jeg.. Er bare i det siste jeg har begynt å gi litt frukt, før det så har hun nektet å spise ei god stund, altså. Men tar selvkritikk
Chiquita Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 Om hun blir sulten og absolutt vil.spise før kveldsmaten, så tilbyr du middagsrestene (om dette er normal barnevennlig mat, selvfølgelig) Ikke NOE annet mellom middag og kvelds. Se også på ev væskeinntak rett før middag, og begrens ev litt her. Når spiser hun siste måltid før middag? Bør det gå lengre tid imellom? Eller bør hun få en liten 'snack' før middag om det er lenge siden siste inntak? Noen barn spiser mindre om de er veldig sultne, noe en liten bananbit el.l kan motvirke... Så du bør egentlig vurdere hele dagsinntaket av vårt og tørt.. Kanskje finner du en løsning der? Og så er det jo normalt å ikke spise stort i perioder også da. Og noen er ikke varmmat-mennesker heller, og liker best brødmat, osv... Mange mulige forklaringer
akrich88 Skrevet 19. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 19. april 2012 Om hun blir sulten og absolutt vil.spise før kveldsmaten, så tilbyr du middagsrestene (om dette er normal barnevennlig mat, selvfølgelig) Ikke NOE annet mellom middag og kvelds. Se også på ev væskeinntak rett før middag, og begrens ev litt her. Når spiser hun siste måltid før middag? Bør det gå lengre tid imellom? Eller bør hun få en liten 'snack' før middag om det er lenge siden siste inntak? Noen barn spiser mindre om de er veldig sultne, noe en liten bananbit el.l kan motvirke... Så du bør egentlig vurdere hele dagsinntaket av vårt og tørt.. Kanskje finner du en løsning der? Og så er det jo normalt å ikke spise stort i perioder også da. Og noen er ikke varmmat-mennesker heller, og liker best brødmat, osv... Mange mulige forklaringer Takk for tips! Hun spiser kl 2 i barnehagen, og vi har middag rundt halv fem. Lurer på om det bare er en fase, for idag spiste hun masse, og spurte om enda mer, og spiste jammen meg opp det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå