Gå til innhold

Vanskelig tema. Hvordan forklare et barn på 11..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn som har lagt litt på seg i det siste. Han har gitt uttrykk for at han misliker dette, og vi har snakket om hva som er sunt/ikke så sunt, og at godteri passer best en dag i helgen. Han har sagt at han absolutt ikke vil legge på seg mer, og jeg ser han holder inn magen når han er bar :(

Stadig har den eldre stesøsteren kjeks, og da spiser han mange. Hvordan forklare han at man må klare å la det være?

Kan jeg forklare ham, at hvis han "snikspiser" så fort jeg ikke har kontroll vil han ikke bli noe tynnere?

Har sagt at det går an å smake, men ikke spise seg mett på slike ting.

Dette gjelder jo på besøk hos andre, ute med venner som alltid har med seg penger og går på butikken osv.

Får sikkert mye refs pga "slanking" her, men jeg vil virkelig ikke at han skal bli utsatt for mer kommentarer og at han skal føle seg mobbet på noe måte, barn er slemme med hverandre desverre :(

Jeg roser han og sier han er fin som han er. Men vet dette plager han, så vil liksom at han skal være klar over at å spise slike ting ofte, ikke gjør slik at han går noe ned i vekt, heller omvent.

Noen som har noen gode tips? Kjenner jeg også er livredd for at han skal huske tilbake i barndommen at jeg var opptatt av at han ikke skulle legge på seg... :(

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innfør "sukkerforbud" i ukene . Si til stesøster at broren er litt for tykk og derfor må dere alle børe med å "hjelpe" dvs ikke spise kjeks når bror er der..og gå morgentur/ kveldstur eller en annen fysik aktivitet.

• Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet

Hvis han selv misliker dette og vil gjøre noe med han så er det jo ikke du som presser han, for da er han med på det selv også.

Hva med å legge om kostholdet generelt litt. Legge til et sunnere tilbehør i stede for noe annet? Oppmuntre til å spise frukt og grønt i stede for kjeks og annet godteri? Kutte grønnsaker og ha dip til i helgene osv? Det er jo kjempe godt!

Ta med familien ut på tur? Det kan jo være bra for familieforholdet generelt og man er fysisk aktiv :)

AnonymBruker
Skrevet

Innfør "sukkerforbud" i ukene . Si til stesøster at broren er litt for tykk og derfor må dere alle børe med å "hjelpe" dvs ikke spise kjeks når bror er der..og gå morgentur/ kveldstur eller en annen fysik aktivitet.

Det går desverre ikke å innføre... Hun holder det ikke. Veldig dumt, da blir det klaging til mor om at det er fælt her, og at de må "gjemme" seg når de skal kose seg osv.

Han trener fotball 2 dager i uken, og er som regel ute og leker/sykler/spiller fotball hver dag også.

Men det er ikke det jeg lurer på. Spørsmålet er mer hvordan jeg skal snakke med han om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han selv misliker dette og vil gjøre noe med han så er det jo ikke du som presser han, for da er han med på det selv også.

Hva med å legge om kostholdet generelt litt. Legge til et sunnere tilbehør i stede for noe annet? Oppmuntre til å spise frukt og grønt i stede for kjeks og annet godteri? Kutte grønnsaker og ha dip til i helgene osv? Det er jo kjempe godt!

Ta med familien ut på tur? Det kan jo være bra for familieforholdet generelt og man er fysisk aktiv :)

Kan man si til et barn, at hvis du spiser slikt ofte, så komemr du ikke til å gå ned i vekt?

Vi har sunn mat her hjemme, men han er for lite i aktivitet når han er hos sin far. Han spiser ofte frukt osv isteden for godteri.

Men når andre tilbyr, eller han har det tilgjengelig når jeg ikke er der, så forstår han ikke hvor mange kalorier 5 sjokolade kjeks faktisk utgjør, det er det jeg lurer på om jeg kan forklare også? Er jo ikke rart han ikke skjønner det, og det er veldig vondt for meg det her.

Han har sagt til meg at jeg kan "stoppe" ham hvis jeg ser han tar for mye osv.

Dette er så vanskelig :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid slitt med at jeg har vært chubby, mens mine brødre er syyyyltynne. Skal si det var hardt å sitte og se på at de koste seg med kjeks og annet digg, mens jeg fikk beskjed om at jeg bare kunne smake. Innfør strengere regler i forhold til godteri, og la det gjelde ALLE.

-Forsøk å bli enige om at lommepenger heller skal gå i sparegrisen og så kan dere spleise på noe han ønsker seg når han har spart så og så mye.

-Pass på at han ikke går sulten, 5 måltider om dagen. Frokost, lunsj på skolen, feks en Skyr når han kommer hjem, middag, kvelds. Lite og ofte.

-Pass på at alle må ha mer grønnsaker på tallerkenen og mindre poteter, ris osv. Forsøk å lage flere middager med rent kjøtt og flere fiskemiddager.

-Kjøp inn Pepsi Max istedet for Cola.

-Kanskje han har lyst å trene judo eller noe? Det er jo "kult" med kampsport

-Kan han og far bestemme seg for at de skal bli sterke sammen og trene litt styrke kanskje? Litt usikker på om en 11 åring skal trene styrke, så om noen vet noe om at dette ikke bør gjøres så ikke skyt meg :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det går desverre ikke å innføre... Hun holder det ikke. Veldig dumt, da blir det klaging til mor om at det er fælt her, og at de må "gjemme" seg når de skal kose seg osv.

Han trener fotball 2 dager i uken, og er som regel ute og leker/sykler/spiller fotball hver dag også.

Men det er ikke det jeg lurer på. Spørsmålet er mer hvordan jeg skal snakke med han om dette.

Det var jeg som skrev innlegg nr. 6. Beklager, da har jeg også misforstått spørsmålet ditt. Jeg vet ikke hvordan du best kan snakke med han om det.

Men det er fryktelig urettferdig at noen skal få kosemat og andre ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid slitt med at jeg har vært chubby, mens mine brødre er syyyyltynne. Skal si det var hardt å sitte og se på at de koste seg med kjeks og annet digg, mens jeg fikk beskjed om at jeg bare kunne smake. Innfør strengere regler i forhold til godteri, og la det gjelde ALLE.

-Forsøk å bli enige om at lommepenger heller skal gå i sparegrisen og så kan dere spleise på noe han ønsker seg når han har spart så og så mye.

-Pass på at han ikke går sulten, 5 måltider om dagen. Frokost, lunsj på skolen, feks en Skyr når han kommer hjem, middag, kvelds. Lite og ofte.

-Pass på at alle må ha mer grønnsaker på tallerkenen og mindre poteter, ris osv. Forsøk å lage flere middager med rent kjøtt og flere fiskemiddager.

-Kjøp inn Pepsi Max istedet for Cola.

Han er med på to idretter, så han har faste treninger fler ganger i uken + kamper.

Jeg har kuttet det meste til et sunnere alternativ, som Fun saft, Skyr isteden for youghurt, ekstra lettmelk, salami med 30% mindre fett, osv...

Desverre så er det med at den eldre stesøsteren kjøper seg ting selv, umulig å gjøre noe med.

Han får sjeldent penger til å gå på butikken for, er flink til å spare dem, slik at han kjøper seg større ti som Ipod, pc osv.

Men ingen svarer meg ordentlig på hvordan jeg kan snakke om det med han på? Hva som er greit, og hva jeg ikke bør si.

-Kanskje han har lyst å trene judo eller noe? Det er jo "kult" med kampsport

-Kan han og far bestemme seg for at de skal bli sterke sammen og trene litt styrke kanskje? Litt usikker på om en 11 åring skal trene styrke, så om noen vet noe om at dette ikke bør gjøres så ikke skyt meg :)

AnonymBruker
Skrevet

Det var jeg som skrev innlegg nr. 6. Beklager, da har jeg også misforstått spørsmålet ditt. Jeg vet ikke hvordan du best kan snakke med han om det.

Men det er fryktelig urettferdig at noen skal få kosemat og andre ikke.

Er fullstendig klar over det :( Vi har snakket om dette også, og han forstår på en måte at godteri kun hører helger til. Og da har jeg ikke fokuset på vekten, men på at han skal utvikle seg på best mulig måte. Og det skjønner han faktisk. Han forstår at jeg er "snill" med han, og at å gi barna sine godteri fler ganger i hver uke ikke er bra for kroppen, ikke bare vekta.

AnonymBruker
Skrevet

Men trenger virkelig råd på hvordan jeg kan snakke med han om dette, uten at fokuset er at han er "tykk", og ikke "bra" nok.

Jeg forteller han ofte at han er verdens fineste osv altså..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vektlagt at det er hans ønsker og at han selv må være aktiv i sitt valg om å gå ned i vekt. At du som mor selvfølgelig skal hjelpe så langt du kan men at han og må tenke gjennom hva han spiser. Det er jo også viktig at han er klar over at mennesker er forskjellige mtp hva de kan spise uten å gå opp i vekt og at han er en av de som går lettere opp en feks. søsteren. Selvfølgelig burde søsteren kunne ta litt hensyn men han kan ikke forvente at alle han omgås skal ta hensyn. Når alt kommer til alt er det hans ansvar og selv om han bare er ett barn nå er dette noe han må lære før eller siden.

Lag avtaler for belønning, informer om hva man legger mest på seg av (som du vet han typisk pleier å spise) og sørg for at han har god selvfølelse. Å stå imot fristelser gir selvfølelse.

Ja, han er ett barn men dette er noe han ønsker selv og da bør du ta han på alvor og snakke med han på samme måte som du ville gjort med en tenåring.

• Liker 1
Skrevet

Ta en hel dag, kos er osv. Så kanske du kan säga när det är dags för måltiden (VIKTIGT ATT DET BARA ÄR NI TVÅ DÄR!!) på ett skämtsamtvis att han har lagt på sig för två år framåt. (Kom ihåg att le och visa att du skojar och inte menar det dumt). Viktigt att du fokuserar på att vikt ändrar sig med åldern också men om han vill "vinna" tillbaka några kilo så är det bättre att äta lite mindre sött.

Är han överviktig? Hur mycket ca? Är någon i hans familj överviktig? Min svärmor och svåger är men sambon är inte. Min svåger kan aldrig bli så fit som min sambo så var försiktig också...

AnonymBruker
Skrevet

Ta en hel dag, kos er osv. Så kanske du kan säga när det är dags för måltiden (VIKTIGT ATT DET BARA ÄR NI TVÅ DÄR!!) på ett skämtsamtvis att han har lagt på sig för två år framåt. (Kom ihåg att le och visa att du skojar och inte menar det dumt). Viktigt att du fokuserar på att vikt ändrar sig med åldern också men om han vill "vinna" tillbaka några kilo så är det bättre att äta lite mindre sött.

Är han överviktig? Hur mycket ca? Är någon i hans familj överviktig? Min svärmor och svåger är men sambon är inte. Min svåger kan aldrig bli så fit som min sambo så var försiktig också...

Han er ikke veldig overvektig, bare noen kilo for mye, men jeg er redd det skal utvikle seg, og det er han også. Bedre å ta tak i det nå, før han er tykk.

Kanskje litt dum, men skjønte ikke denne: han har lagt på sig för två år framåt (?)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vektlagt at det er hans ønsker og at han selv må være aktiv i sitt valg om å gå ned i vekt. At du som mor selvfølgelig skal hjelpe så langt du kan men at han og må tenke gjennom hva han spiser. Det er jo også viktig at han er klar over at mennesker er forskjellige mtp hva de kan spise uten å gå opp i vekt og at han er en av de som går lettere opp en feks. søsteren. Selvfølgelig burde søsteren kunne ta litt hensyn men han kan ikke forvente at alle han omgås skal ta hensyn. Når alt kommer til alt er det hans ansvar og selv om han bare er ett barn nå er dette noe han må lære før eller siden.

Lag avtaler for belønning, informer om hva man legger mest på seg av (som du vet han typisk pleier å spise) og sørg for at han har god selvfølelse. Å stå imot fristelser gir selvfølelse.

Ja, han er ett barn men dette er noe han ønsker selv og da bør du ta han på alvor og snakke med han på samme måte som du ville gjort med en tenåring.

Kan jeg belønne for dette ja... Det er en mulighet som jeg overhodet ikke har hatt i tankene.

Hva slags beløning kan jeg gi han, vil vel være det beste å gi penger da/ting eller opplevelser. Ikke godteri eller god mat ;) hehe.

jeg har altid vært tynn, men når jeg var liten husker jeg det var "trend" i venninne gjengen at vi skulle la være å spise godteri på en mnd og fikk en pengegave av foreldrene fordi vi var "sunne".

Han liker jo feks frukt spesielt druer veldig godt, så vi erstatter ofte det med smågodt..

Det er kjeks/brownies/muffins som er det skumle for han.

Gjest juvelia
Skrevet

Jeg tror ikke man skal fokusere så mye på sunn og usunn.. for barna går dette inn det ene øret å ut det andre,de tenker ikke på konsekvensene av åspise usunt som vi voksne. Du må rett å slett kutte ut søtsaker i ukedagene,lage sunne og gode kostvaner å sørge for at sønnen din er aktiv. Det å være lubben som barn er veldig vondt for mange.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke man skal fokusere så mye på sunn og usunn.. for barna går dette inn det ene øret å ut det andre,de tenker ikke på konsekvensene av åspise usunt som vi voksne. Du må rett å slett kutte ut søtsaker i ukedagene,lage sunne og gode kostvaner å sørge for at sønnen din er aktiv. Det å være lubben som barn er veldig vondt for mange.

Jeg vet, men jeg kan ikke styre han ute blant andre....... Desverre.. Det er derfor jeg synes det også er greit at han skal vite at de 4 kjeksene han spiste hos Knut i går, og de 5 hos Inger dagen før det, ikke hjelper han noe. At hvis han ikke vil legge på seg mer selv, så må han greie å si nei, eller ta en smak. Men skjønner det er vanskelig for en på 11. Derfor jeg håpet noen hadde gode kunnskaper om hvordan man kan snakke om dette/lage avtler/belønning feks som en foreslo.

Jeg kjøper ikke inn noe søtt til felles husholdningen i hverdagen, og vi spiser normalt, sunt kosthold.

Han har fått et par kommentarer på at han er tykk, og etter det har han blitt veldig bevisst på det selv. Han er ikke feit, men kraftig.

Skrevet

Han er ikke veldig overvektig, bare noen kilo for mye, men jeg er redd det skal utvikle seg, og det er han også. Bedre å ta tak i det nå, før han er tykk.

Kanskje litt dum, men skjønte ikke denne: han har lagt på sig för två år framåt (?)

Nej, du är inte dum. Jag är dålig på att formulera mig. Det finns ju en beräkning på hur mycket en elvaåring borde gå upp under ett år. Tänkte att du kunde tex skoja lite med honom och säga att han använt sin kvot på vad som är hälsosamt att gå upp.

Detta är ett väldigt känsligt ämne som verkligen kan bli helt fel. Du kan faktiskt påverka honom så att han senare får spiseförstyrelse, trots att du bara menar gott. Ingen av oss är experter, kanske kan det löna sig att ringa till "spiseförstyrelses organisasjon" (har ingen aning om vad de olika föreningarna kan heta?)? Då får du kanske proffesionell vägledning.

Det är ett viktigt tema och en viktig fråga. Med tanke på Skandinaviens utveckling så borde det varit fler liknande trådar. Detta är något jag aldrig har reflekterat över om jag och mitt barn en dag skulle hamna där. Tack för att du tog upp detta :-) Lycka till, jag vill inte ge fler råd eftersom jag inte har den kunnskapen eller erfaring som krävs...

AnonymBruker
Skrevet

- Til middagen så kan du legge mer grønnsaker enn poteter på tallerken hans.

- Bake sunn bakst (rundstykker, knekkebrød)

- Kjøpe pepsi max isteden for cola

- Til dessert eller kveldskos så går det ann å lage smoothie, fruktsalat med vaniljekesam eller fun light gelé.

- Unngå hvitt brød, kjøp heller grovbrød.

- Når det er lørdag og dere gjerne vil lage noe ekstra godt, feks: taco, lasagne, pizza. Du kan lage det sunnere ved hjelp av grov bunn på pizzaen, med mye grønnsaker på. Lasagne kan du lage av squash og kyllingkjøttdeig. Til tacoen så kan du bruke fullkornslefser, grønnsaker og kyllingkjøttdeig/svinekjøtt.

- Gå tur eller ut i hagen å leke, med sønnen din.

- Lage sunne pannekaker ved hjelp av havregryn, vann osv.

- Kjøpe popcorn isteden for chips

- Kjøpe inn mye frukt og kutte opp i biter! Da pleier barn å spise det mer.

- Grønnsaker og dipp

Det er ikke så mye som skal til :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke naturlig for mennesker å spise (tilsatt/kunstig) sukker. Jeg spiser aldri sukker og savner det ikke på noen måte.

AnonymBruker
Skrevet

- Kjøpe pepsi max isteden for cola

Hva med å drikke noe sunt i stedet?

Selv drikker jeg nesten bare vann. Det går også an å drikke

- Farris

- Farris med sitron

- Farris med litt eplejus som smakstilsetning (10-20 %)

Alt dette er veldig mye sunnere og like godt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...