Gå til innhold

Barn som er mørkredd!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ny bruker

Hei alle her inne!

Jeg har en sønn på 11 år som er så mørkredd. Er det noen av dere som har et råd om hvordan jeg skal gripe dette ann på best mulig måte? Han sier han er redd det skal komme tyver og ta han. Han må sove med lyset på om natten. Prøver å si at det ikke er noe å være redd for og at døren er låst og at fordi vi har hund så er det ikke noen som tør å komme her. Tror jeg trenger en god historie å fortelle han som kan få han til å tenke litt anneledes. Kan dere hjelpe meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Jeg var også mørkredd når jeg var i den alderen, men vokste det av meg. Har desverre ikke noen gode tips, for jeg tror han selv må finne ut av det.

Jeg kna til tider være mørkredd om jeg er i hus med kjeller i. Ingen hadde fått meg til å gå ned i en halvmørk kjeller på kvelden om jeg var alene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke så mange gode tips, men jeg tror det er viktig at du ikke stresser med dette. Antagelig vil det gå over med alderen.

Prøv for all del ikke å tvinge han til å skru av lyset om natten. Når han sier at han er redd for tyver el. om natten, lytt til det han sier og ikke avfei han med at "det er jo ikke farlig". Si at du skjønner at han kan bli redd, kanskje var du selv mørkeredd da du var liten? Eller du har en annen i familien du kan fortelle om. Når han er så stor skjønner han sikkert at det logisk sett er liten mulighet for at det kommer tyver, men tanker og følelser er to forskjellige ting. Det er følelsene sine han trenger å få klaret opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...