zebra Skrevet 18. april 2012 #1 Skrevet 18. april 2012 Jeg kommer fra en søskenflokk på fem, hvor barna forholdsvis er 23, 19, 17, 15 og yngstemann er bare syv. Han er familiens lille attpåkladd og blir av vår mor ganske bortskjemt. Min mor ble ganske sent gravid, og på ultralyden fikk hun vite at han var disponert for down syndrom. Hun valgte likevel å beholde, og broren min er heldigvis frisk. I barnehagen begynte han å slite sosialt fordi språket var litt sent utviklet. Han fikk ekstra oppfølging av PPT og ting bedret seg noe. På barneskolen derimot sliter han derimot mye sosialt. Han har noen venner, men i det siste har de begynt å løpe i fra ham på skolen. Læreren skulle følge litt ekstra med på ham. Min søster og jeg begynner å tenke mer og mer på om han kanskje kunne trengt mer oppfølging. Han skjønner ikke helt det sosiale samspillet på samme måte som jevnaldrene. Han formulerer seg veldig klumsete, forstår ikke ironi fullt ut og tar ikke hint. På en måte virker han litt som en femåring. Mange som har møtt ham har også lagt merke til dette. Han kommer imidlertid godt overens med voksne og med sin halvvannet år gamle nevø. Jeg lurer litt på om det kan være noe medfødt han sliter med eller om det kun er at min mor skjemmer han bort fordi han er yngst. Det er uansett svært vanskelig å snakke med min mor om dette, da hun er noe overbeskyttende overfor ham. Hva synes dere jeg burde gjøre? Burde jeg gjøre noe? Har et veldig nært forhold til broren min, og vil bare at han skal få det bedre.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #2 Skrevet 18. april 2012 Eller så kan det hende han bare er litt tregere i utviklen enn andre, og dermed ikke like moden som de på egen alder.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #3 Skrevet 18. april 2012 Det er vel ikke unormalt at 7-åringer ikke forstår ironi? Selv på videregående er det mange som ikke behersker den typen humor. Og noen trenger tydeligere beskjeder enn andre, gutter er vel generelt ikke så gode på hint. Men siden du bekymrer deg, kan det jo godt hende det er mer som skurrer og at han fortsatt burde vært fulgt med på
123bell Skrevet 18. april 2012 #4 Skrevet 18. april 2012 (endret) Det kan jo tenkes at det kan være en utviklingsforstyrrelse som ligger bak? Tenker da på feks asberger/autisme. Jeg ville nok kanskje ha tatt mot til meg og prøvd å ta det forsiktig opp med moren din. Du vil jo broren bare godt og er oppriktig bekymret, hun kan vel ikke bli sint for det? Om det er en slik type forstyrrelse som er årsaken, så er det sikkert greit å ta fatt i det nå som han fortsatt er ganske liten. Kanskje moren din allerede har tenkt tanken på en eller annen måte, og at det er derfor hun skjemmer han bort litt ekstra? Uansett masse lykke til Endret 18. april 2012 av *ShellaBella*
liv Skrevet 18. april 2012 #5 Skrevet 18. april 2012 Besøk forumet bokstavbarna.com og les litt om asperger og barna med asperger der.
zebra Skrevet 18. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 18. april 2012 Ja, jeg vet ikke, kan jo være han bare er sent utviklet, men da kan han vel få mer oppfølging fra lærere og ppt? Det er jo hovedsaklig det sosiale han sliter med. Han har svært få venner, hender han sier ting som "Kanskje jeg kan bli venner med alle i klassen en gang.." osv. Han vil veldig gjerne, men klarer ikke. De gangene han har besøk hender det ofte han går i fra vennen for å se på tv eller spille på pcen. Han forstår heller ikke lagspill som fotball og bandy. Takk for fin link, den skal jeg sjekke ut!
123bell Skrevet 18. april 2012 #7 Skrevet 18. april 2012 Ja, jeg vet ikke, kan jo være han bare er sent utviklet, men da kan han vel få mer oppfølging fra lærere og ppt? Det er jo hovedsaklig det sosiale han sliter med. Han har svært få venner, hender han sier ting som "Kanskje jeg kan bli venner med alle i klassen en gang.." osv. Han vil veldig gjerne, men klarer ikke. De gangene han har besøk hender det ofte han går i fra vennen for å se på tv eller spille på pcen. Han forstår heller ikke lagspill som fotball og bandy. Takk for fin link, den skal jeg sjekke ut! hm, det kan jo høres ut som om han kanskje bør utredes for utviklingsforstyrrelser, men jeg tror det kan være vanskelig å diagnostisere. Trenger ikke å være mer enn at han er sent utviklet heller, men det er jo greit å være på den sikre siden!
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2012 #8 Skrevet 18. april 2012 Hva er greia med å diagnostisere alle unger som sliter med et eller annet med asperger?? TS, du bør overtale din mor til å kontakte PPT. Er det noe han trenger hjelp til, så finner de ut av det. Garantert.
frøkna Skrevet 18. april 2012 #9 Skrevet 18. april 2012 oi, minner meg veldig om lillebroren min. men broren min er litt eldre. mamma fikk han også ganske sent (over 40). Han blir oppfulgt av ppt, men det ble ikke tatt tak i før han var nesten ferdig på barneskolen da de sosiale problemene hans ble veldig åpenbare. skal ikke si at broren min og broren din er like, men skader ikke med oppfølging om man tror det kan være noe der. Broren min har fortsatt ingen ordentlig diagnose, men de tror han har en litt egen form for aspergers/autisme da han ikke fyller alle "kravene" men er ganske lik.
123bell Skrevet 18. april 2012 #10 Skrevet 18. april 2012 Hva er greia med å diagnostisere alle unger som sliter med et eller annet med asperger?? TS, du bør overtale din mor til å kontakte PPT. Er det noe han trenger hjelp til, så finner de ut av det. Garantert. Det er jo ikke sikkert at han har det, men det er best å være på den sikre siden, mener jeg. Om barnet mitt hadde slitt med det sosiale på den måten, ville jeg ha undersøkt hva som kunne være årsaken, ville ikke du?
zebra Skrevet 18. april 2012 Forfatter #11 Skrevet 18. april 2012 Jeg tenker jeg må snakke med min mor om det, men det er ikke sikkert hun ser det på samme måte. Har lest litt om aspergers nå, og skal ikke si at han har det, men noen trekk ligner. Uansett tenker jeg det er greit å ta tak i sånt så tidlig som mulig. Jeg vet at dette er noe som sliter på ham. Jeg føler også at jeg må prate til ham som et yngre barn. Det er vanskelig å føre en samtale med han, han avbryter og skjønner ikke "nå prater jeg og du lytter". Og han henger seg opp i detaljer i samtalen, som gjør at det blir vanskelig å følge tråden.
Gjest meg Skrevet 18. april 2012 #12 Skrevet 18. april 2012 Må bare si at det er vanlig at man ikke forstår ironi før på slutten av barneskolen, noen på ungdomsskolen... så ang det synes jeg ikke du skal bekymre deg.
Gjest meg Skrevet 18. april 2012 #13 Skrevet 18. april 2012 Må bare si at det er vanlig at man ikke forstår ironi før på slutten av barneskolen, noen på ungdomsskolen... så ang det synes jeg ikke du skal bekymre deg.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #14 Skrevet 18. april 2012 Asbergers finnes i så mange "varianter" at de fleste, tom meg, finner trekk der som passer. Ironi er ikke lett og noen barn bruker lang tid på å forstå det. Sliter han motorisk eller språklig? Hva er det som gjør at han faller ut sosialt? Kanskje han bare er litt sent utviklet, kanskje han har spesifikke språkvansker (det påvirker det sosiale da slike barn sliter med å forstå hva andre sier og mener pluss at de ofte sliter med å ordlegge seg) eller det kan være noe annet. Snakk med din mor igjen og forsøk å få han henvist til ppt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå