Gå til innhold

Katt som halter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre..

Jeg har en katt som jeg akkurat oppdaget at haltet. Han kom inn i 16-tiden, og jeg la ikke merke til at han haltet før jeg kom hjem i halv 9 tiden. Det virker ikke som han har vondt, han oppfører seg helt normalt og sier ingenting når jeg tar på det.

Bør jeg dra til dyrlege eller kan jeg se ann til i morgen? Jeg vil jo hans beste, men han virker jo ikke akkutt syk. Det er første gang jeg har katt så jeg er litt rådvill.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Hadde det vært min katt ville jeg dratt med en gang, fordi det skal en del til før katter viser smerter.

Det trenger ikke bare være foten. Foten kan ha blitt skadet f.eks under en påkjørsel av en bil. Da kan også indre organer være skadet, som er livsfarlig.

Pus har også smerter. Jeg syntes det er direkte slemt å la katten gå med smerter til i morgen.

Nei, jeg ville dratt nå og heller betalt det ekstra det koster. Heller det enn å la pus ha det vondt, eller at pus kan dø pga indre skader.

God bedring til pusen :klemmer:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det du kan gjøre nå, for å prøve å få litt bedre oversikt over skader, er å gå forsiktig over både føtter og kropp med hendene.

Kjenne rundt føtter (legger og poter) med varsomme men faste hender.

Vær spesielt oppmerksom på om det er steder hvor pus ikke vil la deg komme til (og hvor du normal sett får både røre og stryke/klemme.

Se også etter smertereaksjoner og visuelt synlige skader (kutt under poteputer for eksempel).

Har pus smerter på steder hvor pelsen ikke er kuttet (ikke åpent sår) så vil nok vetrinæren være det beste valget, også nå i kveld.

Da kan det være indre skader, selv om det ikke trenger å være det.

Er det et kutt under en potepute for eksempel så ville jeg renset såret, sett hvor dypt det var, og ved dypt sår ringt vetrinær (for å få det sydd).

Det var bare noen umiddelbare tanker rett ned på tastaturet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær også obs på hevelser/kuler rundt ledd/"benfestet". Det kan være et betent sår (lukket sår med pusdannelse under huden) som gjør at pus halter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...