AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #1 Skrevet 18. april 2012 Hei Jeg har snart privatist eksamen i historie vg2+vg3 (munntlig)i modell 1, der en får oppgaven 30 minutter før eksamen starter. Det jeg lurer på er om en får bruke hjelpemiddel f.eks bøker på forberedelsedelen ? Eller er det bare læreplanen en får bruke?
Prisgitte Skrevet 18. april 2012 #2 Skrevet 18. april 2012 Hei Jeg har snart privatist eksamen i historie vg2+vg3 (munntlig)i modell 1, der en får oppgaven 30 minutter før eksamen starter. Det jeg lurer på er om en får bruke hjelpemiddel f.eks bøker på forberedelsedelen ? Eller er det bare læreplanen en får bruke? Jeg gikk bruke hjelpemiddel da jeg hadde muntlig..
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #3 Skrevet 18. april 2012 Jeg er ganske sikker på at det var den modellen jeg hadde da jeg gikk opp i Historie for et par år siden, og da fikk jeg ikke bruke boka på forberedelsen.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #4 Skrevet 18. april 2012 Jeg er ganske sikker på at det var den modellen jeg hadde da jeg gikk opp i Historie for et par år siden, og da fikk jeg ikke bruke boka på forberedelsen. huff, er bare å krysse alt som er for å få et enkelt emne da... -ts
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #5 Skrevet 18. april 2012 Jeg trodde jeg fikk ha med boka, helt til jeg sto der på forberedelsen og fikk vite at jeg IKKE fikk det. Så enten bør du undersøke om du får det eller ikke, ellers så bør du være forberedt på at du IKKE får det. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #6 Skrevet 18. april 2012 Jeg trodde jeg fikk ha med boka, helt til jeg sto der på forberedelsen og fikk vite at jeg IKKE fikk det. Så enten bør du undersøke om du får det eller ikke, ellers så bør du være forberedt på at du IKKE får det. Lykke til! huff, tror jeg hadde fått litt panikk da! Synes at det er helt på trynet at en ikke får ha med seg bok på forberedelsesleden..Blir jo veldig urettferdig sammenlignet med de som har 48-timers modellen..
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #7 Skrevet 18. april 2012 huff, tror jeg hadde fått litt panikk da! Synes at det er helt på trynet at en ikke får ha med seg bok på forberedelsesleden..Blir jo veldig urettferdig sammenlignet med de som har 48-timers modellen.. Ja jeg fikk skikkelig panikk og begynte å gråte (kjempeflaut, for eksaminator sto jo der da jeg fikk beskjeden!), for jeg hadde ikke så veldig god kontroll på pensum. Men det gikk bra til slutt
Meridian Skrevet 18. april 2012 #8 Skrevet 18. april 2012 Om det er privatisteksamen på vgs-nivå, så er det da lov med alle hjelpemiddel? Jeg skal ha muntlig historie-eksamen(vg2+vg3) i mai, og jeg har fått beskjed om at alle hjelpemidler er lov. Det er for studiespesialiserende, om det har noe å si ... men trodde det var ganske likt yrkesfag?
Meridian Skrevet 18. april 2012 #9 Skrevet 18. april 2012 Jeg er ganske sikker på at det var den modellen jeg hadde da jeg gikk opp i Historie for et par år siden, og da fikk jeg ikke bruke boka på forberedelsen. Nå må man ta alle eksamener i KL, og alle hjelpemiddel er tillat på muntlige og skriftlige eksamener. For 1-2 år siden var siste gang man kunne gå opp til eksamen i R94.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #10 Skrevet 18. april 2012 Om det er privatisteksamen på vgs-nivå, så er det da lov med alle hjelpemiddel? Jeg skal ha muntlig historie-eksamen(vg2+vg3) i mai, og jeg har fått beskjed om at alle hjelpemidler er lov. Det er for studiespesialiserende, om det har noe å si ... men trodde det var ganske likt yrkesfag? Det er for studiespesialiserende ja. En kompis av meg som skal ha samme eksamen på samme skole som meg hadde fått et brev fra skolen der det stod at det eneste hjelpemiddelet som var tillat på forberedelsesdelen var læreplanen! Men, skal du ha 30-minutters modellen eller 48-timers da? -TS
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #11 Skrevet 18. april 2012 Yrkesfag har ikke historie. Det er forskjellige måter man kan gjennomføre eksamenen på, og reglene for bruk av hjelpemidler er forskjellig fra modell til modell.
Meridian Skrevet 18. april 2012 #12 Skrevet 18. april 2012 Det er for studiespesialiserende ja. En kompis av meg som skal ha samme eksamen på samme skole som meg hadde fått et brev fra skolen der det stod at det eneste hjelpemiddelet som var tillat på forberedelsesdelen var læreplanen! Men, skal du ha 30-minutters modellen eller 48-timers da? -TS Den vanlige, der man får 30 minutter å forbrede seg til muntlig, og alle hjelpemiddel er tillat. Men det er kanskje annerledes om dere går på vgs? Jeg er jo privatist :gjeiper:
Compaq Skrevet 18. april 2012 #13 Skrevet 18. april 2012 Ganske sikker på at du får ha læreboka under forberedelsesbiten før du skal inn til eksaminator.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #14 Skrevet 18. april 2012 Er du sikker, Bølle? For jeg tok eksamen som privatist etter kunnskapsløftet, hadde 30 minutter forberedelse der jeg IKKE fikk bruke hjelpemidler. Sjekk det opp med skolen/eksamenskontoret så du ikke står der på eksamensdagen og tror du får bruke hjelpemidler når du ikke får det - slik som jeg gjorde
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #15 Skrevet 18. april 2012 Den vanlige, der man får 30 minutter å forbrede seg til muntlig, og alle hjelpemiddel er tillat. Men det er kanskje annerledes om dere går på vgs? Jeg er jo privatist :gjeiper: Da har du samme som meg da, jeg er også privatist kan skrive nøyaktig hva jeg har fått opplyst : "30 minutter før eksamen får du utlevert eksamensoppgaven. Du har da 30 minutt til forberedelse til eksamen. Forberedelsesdelen er uten hjelpemiddel(hovedregel), med unntak av læreplana i faget. Eksamen foregår som en samtale/utspørring på inntil 30 minutt ledet av eksaminator (sensor1). Hjelpemiddel under eksamen er ett stemplet notatark fra forberedelsesdelen." Kan liksom ikke forstå hvorfor en ikke skal få ha hjelpemiddel under forberedelsesdelen.. -TS
Meridian Skrevet 19. april 2012 #16 Skrevet 19. april 2012 (endret) Se her : Min lenke Her står forskjellen. Ved muntlig eksamen(studiespesialiserende?) er alle hjelpemiddel tillat. Dette gjelder også ved vanlig muntlig-praktisk eksamen Dere har kanskje hatt Tverrfaglig praktisk/muntlig-praktisk eksamen (yrkesfag)? Da gjelder andre regler. Jeg hadde forresten en muntlig-praktisk eksamen idag, og hadde 30 minutt forberedelsestid MED hjelpemiddel. Var flere som hadde det. Endret 19. april 2012 av Bølle
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #17 Skrevet 19. april 2012 Nei, jeg har hatt eksamen for studiespesialiserende. Det er forskjellig fra fag til fag om man får bruke hjelpemiddel. Jeg har fått bruke det på muntlige eksamener i andre fag.
privatist89 Skrevet 19. april 2012 #18 Skrevet 19. april 2012 Hei:) Jeg hadde muntlig historie som privatist før jul (vg3 påbygg) da var alle hjelpemidler lov. Det jeg fant ut, var usikker på dette selv, var at det er forskjellig fra kommune til kommune, jeg gikk opp i Oslo her er alle hjelpemidler tillat på både skriftlige og muntlige(i forberedelsestiden) eksamener. Mens i Trondheim, var det ingen hjelpemidler. Det du burde gjøre er å gå inn på nettsiden til den kommunen du går opp i, der inne finner du en egen link med informasjon for privatister Men om du skal opp i Oslo vet jeg ihvertfall at alle hjelpemidler er tillat! (hadde norsk muntlig i går og brukte hjelpemidler under forberedelsedelen) Masse lykke til
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #19 Skrevet 19. april 2012 Takk for svar..fant ut at jeg ikke får ha hjelpemiddel, synes at det er veldig urettferdig at noen får det, menst noen ikke får det, men det er vell ikke noe å gjøre med det nå ... -ts
privatist89 Skrevet 19. april 2012 #20 Skrevet 19. april 2012 Skjønner godt at du synes det er urettferdig! Det hadde nok jeg også syntes! Men jeg vil tro at det er med i vurderingen når sensor setter karakter, så for oss som får bruke hjelpemidler forventer de nok litt mere enn av de som bare må notere fra det de husker av pensum. Uansett, Lykke til, det går nok fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå